dofijnen en grienden bij Madeira?

Gestart door peter123, november 02, 2008, 10:01:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

peter123

Hallo allemaal,

Tijdens een boottochtje bij Madeira ben ik 2 soorten waterzoogdieren tegengekomen. Ik hoop dat mensen bij het zien van de vin het soort kunnen bepalen.

Groetjes Peter Soer

peter123


Papavertje

Beste Peter,

Heb niet zo heel veel verstand van dolfijnen, maar spaarde vroeger altijd plaatjes en dergelijke van ze.
Heb ook een keer een observatiegids voor walvissen en dolfijnen gekregen.
Daar heb ik eens even doorheen gebladerd, en kom ik op de volgende antwoorden:
1: Tuimelaar
2: Kortsnuitdolfijn

Maar pin je er vooral niet op vast! Ben totaal geen expert en deze antwoorden blijven een gok.. :rolleyes:  
Groetjes,

Nan

peter123

Bedankt Nan,

Ik dacht zelf dat de eerste een Griend was.
De tweede is een soort dolfijn waar ik nog niet uit ben.

Groetjes Peter

Papavertje

Hmm, ik heb nog eens even goed zitten bladeren, en inderdaad, die eerste vin heeft meer bolling aan de achterkant, en zou dus best een griend kunnen zijn!
En de tweede heeft heel veel schrammen en littekens, wat kenmerkend is voor een Gramper.

Heb je misschien nog wat meer informatie? Foto's, schatting van grootte, waren ze alleen of in een groep (zo ja hoe groot), wat was het duikpatroon of ander gedrag.

Ik help je graag verder, en dan leer ik zelf ook weer wat van  :D  
Groetjes,

Nan

Lasse de Vries

CiteerWat kenmerkend is voor een Gramper.
Groot gelijk Nan!
Ik heb ze in de Algarve met een groep van 20+ gezien, allemaal schrammen en littekens, de oudjes witte koppen, en de jongen zwart.....

Lasse

Draak

Ik weet hier niets van, maar vind de 2e vin foto fantastisch mooi kwa sporen erop.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

peter123

#7
Hallo allemaal,

Ze zaten beiden in groepen van zo'n 75 exemplaren.
De tweede was een Dolfijn met een lengte van zo'n 2 meter en een spitse snuit zonder opvallende kleuren. Tuimelaar misschien?

Groetjes Peter Soer

Lasse de Vries

CiteerHallo allemaal,

Ze zaten beiden in groepen van zo'n 75 exemplaren.
De tweede was een Dolfijn met een lengte van zo'n 2 meter en een spitse snuit zonder opvallende kleuren. Tuimelaar misschien?

Groetjes Peter Soer
In ieder geval geen gramper dan, die heeft een stompe kop...
Misschien Tuimelaar met littekens door bootschroef?

Lasse

Papavertje

Tuimelaars kunnen bijna 4 meter worden, en hebben een korte snuit..

Met die lengte van +/- 2 meter, en een spitse snuit: misschien een gevlekte of gestreepte dolfijn? (die hoeven niet altijd op te vallen, gevlekte dolfijnen hebben bijvoorbeeld vaak bijna tot geen vlekjes)
Groetjes,

Nan

peter123

Langsnuitdolfijn schijnt er ook voor te komen, kan dat het zijn?

Groetjes Peter

Papavertje

De eerste ben ik (ongeveer) uit! :grin:
Het moet een Indische Griend of Noord-Atlantische Griend zijn, door die witte streep voor de vin. Alleen die twee zijn bijna niet uit elkaar te houden... :(
Maar doorgaans komt de Noord-Atlantische in grotere groepen voor, dus ga ik voor die!

Madeira ligt in Portugal toch? Want daar zijn langsnuitdolfijnen wel zeldzaam geloof ik hoor...
Als je die hebt gezien, heb je iets van een lichtbruine/gelige vlekken op de flanken gezien moeten hebben.

Heb je echt niet meer foto's? Ook al zijn ze niet scherp ofzo, misschien zijn ze toch handig!
Groetjes,

Nan

peter123

#12
Hallo Nan,

Dank je voor het meedenken, ik heb er nog ééntje.

Groetjes Peter Soer

Papavertje

Ah toch een hele handige foto hoor!

Je ziet namelijk een lichte streep die van rechts komt, en naar boven onder de vin gaat. (bij de andere foto zaten daar schrammen/littekens overheen)
Die hebben gevlekte en gestreepte dolfijnen.

Het verspreidingsgebied van de gevlekte stopt tussen Afrika en Spanje (wat natuurlijk niet hoeft te zeggen dat ze daar nooit buiten komen)
Het verspreidinggebied van de gestreepte is veel groter, tot Engeland en in heel de Middelandse zee.

Het duikpatroon met die bolle rug wijst ook meer richting de Gestreepte dolfijn.

Dus ik denk dat het die is :) Kan namelijk ook geen een stipje bekennen..
Groetjes,

Nan

vastenhouw

Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

peter123

Dat is kort en bondig Bart maar na het bekijken van andere foto's moet ik je wel gelijk geven.

Groetjes Peter Soer

vastenhouw

#16
Leuke foto's!

Zo te zien heb je het wel naar je zin gehad!

:duim:

Behalve Madeira zijn de Azoren ook een aanrader voor zee-zoogdieren.
Vooral bij het eiland Pico en Faial worden veel soorten dolfijnen gezien en potvis is vrijwel gegarandeerd.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl