Gevlekt Roetneusje?

Gestart door Robert Heemskerk, april 30, 2006, 21:19:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Insektenforum,

Deze zweefvlieg viel mij op, door het wat kleinere formaat en de wat afwijkende patroon op het  achterlichaam. Bij een Bandzwever zijn het meer banden, dit waren meer ovale vlekken.
Een zwart achterlichaam met gele vlekken eigenlijk.

Ik trof 'm aan in een elzen- en wilgenbos.
Het pterostigma is ook donkerder/grijzer en het halsschildje is ietwat dof..
Het gezicht is niet helemaal te zien..

Nu zal het missschien wel weer een bandzwever zijn, maar ik vond het toch de moeite waard om even op het forum te zetten.

Nu hoop ik niet dat het een bandzwever is, dan moet ik waarschijnlijk van Han of Mark 100 x 'Dit is een bandzwever sp.' schrijven' als strafwerk.

groet, Robert Heemskerk



Kees v.d.Berg

#3
dan schrijf ik wel met je mee hoor Robert

Ik dacht aan de Syrphus ribesii?
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

#4
De pootkleur klopt niet voor een Gevlekt Roetneusje. De banden zijn inderdaad doorbroken en je zou zeggen dat dat niet mag voor een Syrphus. Toch ben ik bang dat we hier met een extreem exemplaar te maken hebben.
Helaas zijn de bandzwevers van het geslacht Syrphus slechts zelden van een foto af te determineren. Alleen de vrouwtjes Bessenbandzwever zijn met een geheel gele dij drie goed te doen.
Volgens mij toch een bandzwever, Syrphus spec..

Mark van Veen

Ik zat net te vergelijken en was op dezelfde conclusie als Han uitgekomen. Het is wel de goede tijd voor roetneusjes. Overigens, ze heten zo omdat ze een zwarte lengtestreep over het gezicht hebben, terwijl bandzwevers een geel gezicht hebben. Let daar op en je hebt een makkelijk kenmerk te pakken.
groet,

Mark van Veen

Robert Heemskerk

ok!, bedankt voor de tip.
En Kees, ieder de helft goed?  :gap:

Robert,

Kees v.d.Berg

dat worden dus 50 regels :D  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!