wat is dit?

Gestart door leendert59, oktober 08, 2008, 20:20:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

leendert59

Is dit een cicade? en zo ja welke dan?
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

harry60

1 Het is een cicade
2 maar welke ???? nie eenvoudig

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

leendert59

hmmmm jammer.

Zijn er cicade experts op dit forum?????
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

leendert59

Of is er iemand die mij een tip in de juiste richting kan geven????
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

Arp

Hoi Leo,

Het is de nimf van een cicade, je kunt duidelijk de pas half ontwikkelde vleugelstompjes zien. Nimfen zijn zonodig nog lastiger dan de imago's en er zijn hier op het forum bij mijn weten geen mensen die echt extreem goed thuis zijn in de cicades. Soms vragen de Kever en/of Wantsenexperts wel eens wat aan een collega en sommige cicades zijn wel zo bekend dat de mensen met cicadehobbyniveau het ook wel aan durven.

Het lijkt mij iets in de richting van een (nimf) spuugbeestje ofzo te zijn, maar goed, ik weet nog minder van cicades dan de mensen hier met cicadehobbyniveau    -_-

Als je het dier aan echte experts voor wilt leggen kun je het wellicht proberen op de fora van insektenfotos.de of entomologie.de. Daar beantwoordt onder andere Herbert Nickel zo nu en dan (dus ook niet elke dag ;) ) wel eens vragen. Vaak overigens ook zonder eenduidige soortbenoeming - van foto domweg vaak niet te doen.

Als je het daar voorlegt doe er dan in elk geval de volgende info bij:
- Tijd en plaats van de waarneming/foto
- Grootte van het dier
- Plant waar je het op gevonden hebt, en eventueel planten er direct naast of "boven".
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

leendert59

Bedankt Arp,..hier heb ik iets aan.
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]