Hybride Witoogeend x Tafeleend

Gestart door canoorlander, oktober 08, 2008, 18:01:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

canoorlander

Hallo,

Op de Nedereindse Plas bij Utrecht verblijft al enige tijd een hybride Witoogeend x Tafeleend. De vogel had ik in eerste instantie gedetermineerd als onvolwassen Witoogeend doch herdetermineerde de vogel later als hybride Witoogeend x Tafeleend. Op bijgevoegde foto is de tweekleurige band over de slagpennen te zien en de witte eindzoom over de armpennen.

Wie heeft voor mij informatie over het voorkomen van deze hybride in Nederland. Andere info over het kleed is eveneens welkom.

Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

frankneijts

In de Brabantse Kempen zijn regelmatig hybriden Witoog X Tafel vastgesteld, meest mannetjes maar ook wel 's een wijfje (maar die zijn veel lastiger te herkennen natuurlijk). Enkele jaren geleden zag ik zelfs 3 of 4 nog vrij jonge vogels op 't Soerendonks Goor. Helaas zijn veel van deze gevallen wegens gebrek aan belangstelling voor hybriden slecht gedocumenteerd.....
Het tamelijk veelvuldig voorkomen van dergelijke hybriden hier wordt geweten aan het zeer regelmatig voorkomen (al vele jaren!) op een aantal plaatsen in de regio van enkele zuivere Witoog-mannetjes en slechts af en toe een (zuiver) wijfje. De partnerkeuze van de mannetjes lijkt dus een beetje 'noodgedwongen'.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'