Hoofdmenu

Goudgeel

Gestart door Ismael, oktober 08, 2008, 16:08:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Toen ik deze vanuit de auto zag dacht ik wat een mooie. Vandaag erheen gestrompeld (zweepslag) was gelukkig naast de deur. Op bemeste aarde, grote ca 4-5cm lengt ca 8-10cm Mooi berijpte steel, vooral bij jonge exemplaren. Oudere worden meer roodbruin. Ze hebben een verdikking aan de voet. Smaak niet, geur niet. Dunvlezig, holle steel, hoedrand doorschijnend gestreept. Sporee donkerbruin
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1a
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1b
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1c
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1d
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1e
Groeten Ismaël Wind

Ismael

ow? en nu? Opsturen dus, zou wel moooi zijn! Zo in een tuin
Groeten Ismaël Wind

Ismael

CiteerIsmael,
GB : op humeuze bodem en compost, (in de open lucht) in gazons en plantsoenen op voedselrijke bodem. PdS : meist gesellig in Gärten, auf humus- und nährstofreicher Erde.
Dat klopt precies dus! De tuin is net aangelegd en alleen maar "gevuld" met aarde/mest en de paddestoeltjes dus
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Mooi foto en mooie paddenstoel ;)
en zit de steel uit het midden ten opzichte van  hoed?


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

CiteerMooi foto en mooie paddenstoel ;)
en zit de steel uit het midden ten opzichte van  hoed?
He Gert dankjewel. Nee dat is toeval bij die ene, de anderen hebben dat niet. Ik zal de soort wel opsturen naar de consul.
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Het is inderdaad het gouden breeksteeltje, toch leuk!
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Leuk?  geweldig mooi man.  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

idd  :feest: sorry  :P Had al begrepen dat de laatste vondst in overijssel uit 1969 stamt
Groeten Ismaël Wind

xenion

Gefeliciteerd  :duim:  
Groeten,
Martin

Ismael

#14
De soort staat nu ook op de nmv site. Anders niet zo interresant dat ik het moet melden ofzo (wel leuk natuurlijk!) maar ze hebben mijn link erin gelaten, de link naar waarneming, goeie reclame :duim:

http://www.mycologen.nl/

doorklikken naar bijzondere waarnemingen en dan 2008
Groeten Ismaël Wind

ratje

Ik had dit topic even gemist, maar wat een leuke vondst. Gefeliciteerd Ismael :duim:  :duim:  

Corryabbink

CiteerDe soort staat nu ook op de nmv site. Anders niet zo interresant dat ik het moet melden ofzo (wel leuk natuurlijk!) maar ze hebben mijn link erin gelaten, de link naar waarneming, goeie reclame :duim:

http://www.mycologen.nl/

doorklikken naar bijzondere waarnemingen en dan 2008
Hallo Ismael,
Alsnog gefeliciteerd. Je hebt het dan toch maar gepresteerd :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

g.j. keizer

#17
CiteerDe soort staat nu ook op de nmv site. Anders niet zo interessant dat ik het moet melden ofzo (wel leuk natuurlijk!) maar ze hebben mijn link erin gelaten, de link naar waarneming, goeie reclame :duim:
Ismael,
Ik wil de pret niet drukken, maar de link is naar de waarneming uit 2007 van Luciën Noens, niet naar jou post op waarneming.nl. Uit het bijschrift wordt nu dus niet duidelijk, dat de determinatie van foto (door mij) op dit forum heeft plaatsgevonden. Zie ook de recent op mycologen.nl geplaatste vondst van Phlebia livida door Hannie Joziasse ( http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=64622 ), waarbij tevens geen verwijzing naar de determinatie van foto (door mij) op dit forum plaatsvindt. Kennelijk ziet de NMV dit forum (nog steeds) als een concurrent (zie : "Heeft de NMV nog toekomst" van Stalpers, Dam & Jalink in Coolia 51 (4) 2008 : pag. 165 : "Een concurrent is er inmiddels ook in de vorm van het internet-gebaseerde waarneming.nl".), waarnaar op de NMV-site niet hoeft te worden verwezen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

crex

het is jammer dat de nmv geen forum op niveau heeft. dat zou moo complementair zijn.

herman

Arno van Stipdonk

Gerrit en Ismael,
Er staat wel een link naar waarneming.nl maar deze verwijst naar de home pagina en niet naar dit forumonderdeel of de waarneming.
Overigens; we worden steeds vaker en uitgebreider besproken wat volgens mij alleen maar een compliment is. (zo zie ik het tenminste).



Ismael

er staan inderdaad 2 linken 1 naar waarneming en 1 naar de waarneming van 2007. Waarneming staat tussen aanhalingstekens, en inderdaad naar homepage dat maakt niet uit natuurlijk. En ik zie het inderdaad als een compliment B)  
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

Ik zie de NMV zeker niet als concurrent. Als zij deze site zo bekijken is dat jammer. Deze site kan voor hen een toegevoegde waarde hebben gezien het aantal (bijzondere) vondsten en nieuwe waarnemers.

M.i. zijn we allemaal met dezelfde hobby bezig en wordt het zo langzamerhand tijd dat we de handen ineen slaan.
Daar heeft iedereen baat bij.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Citeerhet is jammer dat de nmv geen forum op niveau heeft. dat zou moo complementair zijn.

herman
Dat brengt alleen maar meer verdeeldheid.

Waarom iets nieuws oprichten als er al een goed lopend forum bestaat waar vele NMV'ers hun gezicht laten zien?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

g.j. keizer

#23
Citeer... we worden steeds vaker en uitgebreider besproken wat volgens mij alleen maar een compliment is (zo zie ik het tenminste).
Arno,
Waar vind je die (positieve) teksten over of verwijzingen naar het forum Paddenstoelen in NMV-publicaties of op de NMV-site dan ? Zie ook het Jaarverslag 2006 van de WPN (Coolia 50 (3) 2007, pag. 166-167), waarin Waarneming.nl (en Soortenbank.nl) worden weggezet als sites waar "geen enkele validatie" van waarnemingen plaatsvindt en die bij zouden dragen aan "vertroebeling van het gegevensbestand van de NMV, waardoor de wetenschappelijke waarde af- in plaats van toeneemt". Deze volkomen onterechte diskwalificatie van Soortenbank.nl heeft men in een latere Coolia moeten rectificeren, de uitspraken over Waarneming.nl hebben ze (bij mijn weten) nooit teruggenomen of rechtgezet. Mycologen.nl gaat overigens net zo om met de determinaties van foto van zeer zeldzame soorten (Ivoorboleet, Kammetjesstekelzwam), die via het Paddenstoelenforum van Vroege Vogels binnen komen : wel plaatsen, maar de bron van de determinatie (van foto) niet vermelden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Corryabbink

#24
Dag Gerrit,
Hoe kan men nu spreken over "vertroebeling van het gegevensbestand van de NMV" terwijl er geen waarnemingen naar toe gaan?

Behalve dan die van de leden die trouw in SPOT invoeren maar ook hier waarnemingen wegzetten.

Vertroebeling kan alleen maar plaatsvinden indien men de eigen SPOT-invoerders niet voldoende controleert.

Juist deze site draagt bij aan minder vertroebeling van waarnemingen daar de soorten meest met foto's ondersteund worden. Daar zou men juist profijt van kunnen hebben.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

g.j. keizer

#25
Citeer1. Hoe kan men nu spreken over "vertroebeling van het gegevensbestand van de NMV" terwijl er geen waarnemingen naar toe gaan? Behalve dan die van de leden die trouw in SPOT invoeren maar ook hier waarnemingen wegzetten.
2. Juist deze site draagt bij aan minder vertroebeling ... daar de soorten meest met foto's ondersteund worden. Daar zou men juist profijt van kunnen hebben.
Corry,
!. Men ging er (een jaar geleden nog) van uit, dat het accepteren van de waarnemingen uit de database van Waarneming.nl deze gevolgen zou hebben, lees de letterlijk geciteerde tekst van het jaarverslag in Coolia er maar op na. De NMV aanvaardde en aanvaardt uitsluitend waarnemingen die via SPOT (of later via Ecogrid) worden aangeleverd en weigert nu ook om de data van waarnemers, die via Telmee.nl zijn ingevoerd, over te nemen.
2. Je hoeft mij niet te overtuigen :whistle: .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Corryabbink

#26
Gerrit dat is me bekend.

Al ben ik NMVlid geworden dan betekent het nog niet dat ik automatisch mijn waarnemingen met SPOT invoer. Vind het al met al niet meer dan terecht dat mijn waarnemingen in deze database terecht komen. Ze tellen in de ogen van de NMV niet mee maar er zijn nog meer instanties waar ze op den duur terecht zouden kunnen komen. De tijd gaat door en standpunten kunnen herzien worden.

Overigens heeft de NMV een mooie site waar ik veel kennis vandaan haal.
Ze hebben vele downloads o.a. van determinatiesleutels hetgeen vooral voor een beginner een must is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

#27
Wat is er allemaal gaande?
Ismaël, ik heb er totaal geen probleem mee als je vraagt om bij je melding op de NMV-site de tekst met mijn naam te laten vervangen door "macroscopisch van foto gedetermineerd door Gerrit Keizer". Met alle plezier, als dit problemen uit de weg helpt.

Laten we vooral doorgaan zoals we het nu doen. Voor ons plezier naar buiten gaan, paddenstoelen fotograferen en bewonderen (eigenlijk liever andersom eerst bewonderen en dan pas een foto) en proberen er met z'n allen de juiste naam bij te krijgen. Hoe betrouwbaarder de database wordt hoe beter dat voor Waarneming.nl is.

De laatste twee jaar hebben diverse forumleden aan NMV excursies meegedaan. Gedurende die periode hebben we (ik ook) heel veel mensen leren kennen. Experts waren steeds bereid hun kennis te delen en forumleden hebben daar van kunnen profiteren door hun kennis uit te breiden. Naar mijn idee hebben inmiddels diverse NMV-ers hun mening over forumleden en Waarneming.nl ten goede gewijzigd. Het lijkt me dat we dus dat we vooruitgang boeken ook al gaat het niet zo vlot als men misschien zou willen. En dat dit nu nog niet tot uitdrukking komt omdat de gegevens uit de database niet worden geaccepteerd, is dat nu ineens zo'n probleem? Het forum draait toch goed? De NMV heeft met de voorbereiding voor de diverse Jubileumaktiviteiten ook wel wat anders aan haar hoofd gehad. Je moet niet vergeten dat, al bestaat de NMV uit zo'n 800 leden, de groep mensen die zich organisatorisch voor de vereniging inzet, heel beperkt is en dat velen ook een full-time baan hebben. Ook deze mensen kijken in hun vrije tijd graag naar paddenstoelen.

Groeten van Marian

Corryabbink

#28
Marian ik weet ook niet wat er gaande is.

Gewoon doorgaan is ook mijn mening.

Acceptatie van waarnemingen kan ik me niet druk om maken. Het gaat er mij om zoveel mogelijk buiten te zijn en genieten van alles wat ik zie. Daar kan ik een ander misschien iets van mee laten genieten.

De NMV vaart haar eigen koers hetgeen de site ook doet. Misschien bereiken we ooit nog eens een gezamenlijk eindpunt en tot dan even goede vrienden.
Ik respecteer de mensen die zich daar inzetten en hoop dat het omgekeerde ook het geval is. Dat we niet allemaal hetzelfde denken is normaal dat is overal het geval en een kenmerk van "individualisten".
Nergens komt men er zoveel tegen dan in het natuurgebeuren ;)
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

g.j. keizer

#29
Citeer1. ... om bij je melding op de NMV-site de tekst met mijn naam te laten vervangen door "macroscopisch van foto gedetermineerd door Gerrit Keizer". Met alle plezier, als dit problemen uit de weg helpt.
2. Naar mijn idee hebben inmiddels diverse NMV-ers hun mening over forumleden en Waarneming.nl ten goede gewijzigd. Het lijkt me dat we dus dat we vooruitgang boeken.
3. De NMV heeft met de voorberieding voor de diverse Jublileumaktiviteiten ook wel wat anders aan haar hoofd gehad ...
Marian,
1. Blijkbaar wordt het niet vermelden van mijn naam nu als "het probleem" gedefinieerd, terwijl dat als een symptoom van een onderliggend probleem moet worden gezien. Om eventuele misverstanden uit de weg te ruimen, ik heb voor de niet-NMV-leden op dit forum, die Coolia niet ontvangen, de vroegere (Coolia 50 (3), 2007) en huidige (Coolia 51 (4), 2008) visie van het NMV-bestuur (en de WPN) op het paddenstoelenforum van Waarneming.nl weergegeven om het nog steeds niet serieus nemen of het definiëren van het forum als een concurrent te illustreren.
2. Dat zal voor individuele NMV-leden gelden, maar geldt dat ook voor het NMV-bestuur en voor de WPN ?
3. ... maar heeft desondanks wel de tijd gevonden om zich in een artikel in het Jubileumnummer van Coolia opnieuw negatief over Waarneming.nl uit te laten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen