links dambord, rechts ??

Gestart door leendert59, oktober 07, 2008, 16:34:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

leendert59

welke vlieg is de rechtse?
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

leendert59

[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

Iolaire

Ik ken de foto links errug goed en is idd een Sarcophagidae sp. De foto rechts is mi een Polietes lardaria of Spekvlieg.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

javanerkelens

Hoi,

Aangezien wij alleen van de rechtse foto een bovenaanzicht hebben, is het moeilijk te bepalen of we te maken hebben met Polietes lardarius of P.meridionalis.
Ik zou er dan ook een Polietes sp. van maken!

Maar misschien heb je nog een foto liggen van een zijaanzicht..?

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

leendert59

Ga hem voor je zoeken joke,..denk het wel.
Heb ondertussen een plaatje gevonden van de , denk dat dit ook tot de mogelijkheden behoort.
De spekvlieg is het denk ik niet,..let op de stand van de ogen,.staan erg dicht tegen elkaar,..ook de spekvlieg heeft net als het dambord een zwarte scheiding ertussen,.toch?

javanerkelens

CiteerDe spekvlieg is het denk ik niet,..let op de stand van de ogen,.staan erg dicht tegen elkaar,..ook de spekvlieg heeft net als het dambord een zwarte scheiding ertussen,.toch?

De vlieg links is een Sarcophaga sp. (Scathophagidae) en is in vergelijking met een Polietes sp.(Muscidae) op het eerste oog iets veller in kleur!
Het zwart / wit  is meestal echt zwart / wit en de ogen zijn fel rood.
Bij de Polietes is het meestal wat grijzer en zijn de ogen meer bruin / rood.

Meestal staan bij de mannetjes de ogen dichter bij elkaar en bij de vrouwtjes staan de ogen verder uit elkaar.
Maar er zijn ook vliegen, waarbij zowel het mannetje als het vrouwtje de ogen uit elkaar hebben staan en dan is het verschil in mannetje / vrouwtje soms alleen te zien in grootte en kleurverschil.
En bij Scathophagidae is het verschil niet echt groot (zie voorbeeld)
Maar bij Polietes zit er wel duidelijk verschil in! (helaas nog geen voorbeeld van)

En natuurlijk heeft de dambordvlieg(de naam zegt het al) een duidelijk blokjespatroon op de abdomen en Polietes meer gestreept of vlekkerig.

En oja......uiteraard het verschil in de lijnen van de vleugels !!!!!!!!!!!!!!! :gap:

Groet Joke  :D
Groet,
Joke (van Erkelens)

Iolaire

CiteerDe vlieg rechts is een Sarcophaga carnaria (Scathophagidae)
Je bedoelt "de vlieg links is een Sarcophaga carnaria" en "(Sarcophagidae)", toch?  :grin:

Willem Boomkens

javanerkelens

Links Rechts.......raak al helemaal in de war.... :whistle:

Uiteraard links !!!!!!! (zal het meteen even veranderen)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Iolaire

Joke, puur uit interesse (en omdat de foto links door mij is geschoten :grin: ); begrijp ik dat ie te determineren is tot Sarcophaga carnaria? Ik heb 'm nl nu staan op Sarcophagidae spec. (carnaria staat niet eens in de soortenlijst zie ik nu)

Willem Boomkens

javanerkelens

Inderdaad iets te voorbarig van mij........hou het maar op Sarcophaga sp. !!!!!

Je bent wel allert vandaag... :gap:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Iolaire

CiteerJe bent wel allert vandaag... :gap:
:lol:  Iets teveel koffie denk ik :grin:

Willem Boomkens

Date Lutterop

Veel Sarcophaga┬┤s zijn inderdaad alleen op genitaal te determineren, en zelfs dan nog niet eenvoudig...

Groet,

Date

leendert59

Willem en Joke,......noe tolt :wacko:  't mien een beetje hahaha.

Willem, heb idd. even je foto "geleend" om mijn verschil te laten zien ,...hoop niet dat je het erg vind.  ^_^

Ben nog zoekende naar een zijaanzicht,..op het ogenblik ben ik druk bezig orde te scheppen in mijn chaos en eindelijk mijn foto's (zijn er maar 12.000 ong. hihi)
te namen en te ordenen. Kom daardoor foto's tegen waarvan ik niet meer wist dat ik ze had en met beesies waarvan ik denk: HUH! 'tis da???

Ook leuke verassingen gelukkig,..zo blijk ik dus een foto te hebben gemaakt van een soort boktor die niemand schijnt te kennen  :blink:  maar ook daar komen we nog wel achter.

Inmiddels ben ik maar gestopt met het vragen naar de paddo's ,.is me veel te moeilijk.

Insecten blijven mijn passie, daar ben ik nog wel jaren mee zoet!

Hopelijk kan ik gauw de gevraagde foto plaatsen.

Iolaire

CiteerWillem, heb idd. even je foto "geleend" om mijn verschil te laten zien ,...hoop niet dat je het erg vind.  ^_^
Geen probleem!  ;)
Blij dat ie nuttig was!

Willem Boomkens

barebigfoot

helaas moet ik ook mijn nu op onzeker zetten, ik had ook voorbatig een canaria map met deze fotos, dank jullie, ik wist niet dat ze hier niet voorkomt
uwe

javanerkelens

Citeerik wist niet dat ze hier niet voorkomt

De Sarcophaga carnaria komt weldegelijk voor in Nederland en nog veel meer soorten!
Alleen zijn ze heeeeeel moeilijk te determineren, want ze verschillen sterk onderling, ook binnen de soort zelf, dus dan moet er op genitaal onderzoek een soort worden bepaald!
Dus een geslacht is nog redelijk te doen met een foto, maar wil je de soort van het geslacht weten, dan........redt je het met een foto niet!

Maar neemt niet weg, dat het een mooie en interessante vliegensoort is.

Groet Joke  :)  
Groet,
Joke (van Erkelens)