Hoofdmenu

Zuidpier vanmorgen

Gestart door Inge van der Wulp, oktober 07, 2008, 13:57:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citeer
Citeer
CiteerDe pieper lijkt mij een Boompieper!
Ja, dat is bij nader inzien inderdaad meer voor de hand liggend.
Hee bedankt! Maken we er een boompieper van. B)
Sorry Inge dat je 'm nòg 's moet wijzigen maar het is toch echt een Graspieper! De weinige flankstrepen die zichtbaar zijn zijn veel te breed voor een Boompieper. (Jonge) Graspiepers kunnen er in deze tijd erg 'clean' en tamelijk contrastrijk uitzien en hebben niks van dat drabbige van versleten voorjaarsbeestjes.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra

CiteerHee bedankt mannen voor het snelle antwoord! Ik heb nog wel een roodborsttapuit en een oeverpieper op één foto als je daar blij van wordt Frank :)
Mensen,

welke piepersoort is dit nu en waarom? De dikkeachterflankstreping lijkt me niet goed passend op Boompieper.


maartenwielstra

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerDe pieper lijkt mij een Boompieper!
Ja, dat is bij nader inzien inderdaad meer voor de hand liggend.
Hee bedankt! Maken we er een boompieper van. B)
Sorry Inge dat je 'm nòg 's moet wijzigen maar het is toch echt een Graspieper! De weinige flankstrepen die zichtbaar zijn zijn veel te breed voor een Boompieper. (Jonge) Graspiepers kunnen er in deze tijd erg 'clean' en tamelijk contrastrijk uitzien en hebben niks van dat drabbige van versleten voorjaarsbeestjes.....
Oké ;)

RWester

#33
Het is überhaupt geen pieper lijkt me....

Edit: of kijk ik nou zo raar tegen die opvallende donkere baardstreep en lichte  wenkbrauwstreep aan...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

CiteerHet is überhaupt geen pieper lijkt me....
Grapje Remco?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Citeer
CiteerHee bedankt mannen voor het snelle antwoord! Ik heb nog wel een roodborsttapuit en een oeverpieper op één foto als je daar blij van wordt Frank :)
Mensen,

welke piepersoort is dit nu en waarom? De dikkeachterflankstreping lijkt me niet goed passend op Boompieper.
Dat zat me eigenlijk ook al helemaal niet lekker, maar omdat ie me verder zeer de indruk (jizz..) van BP gaf, heb ik dat zomaar geroepen... De dikke achterflankstreping is uiteraard een keihard kenmerk tegen BP.
Marijn Prins

RWester

#36
Net even vele foto's bekeken: koptekening is variabel en onder bepaalde hoeken kan de baardstreep breed en donker lijken tot bijna afwezig. Maar tis inderdaad een Graspieper...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

Citeermaar omdat ie me verder zeer de indruk (jizz..) van BP gaf, heb ik dat zomaar geroepen... De dikke achterflankstreping is uiteraard een keihard kenmerk tegen BP.
Eigenlijk is deze voorzet té mooi Marijn maar ik hou me in........ B)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Inge van der Wulp

#38
Ik vind dit een leuke discussie waar ik ook nog wel wat van leer. Hoewel ik nu nog steeds niet weet of het nou een gras of een boompieper is.

Mijn overweging om er trouwens in eerste instantie een oeverpieper van te maken was de in mijn ogen toch behoorlijke donkere en brede baardstreep. Maar blijkbaar zat ik daar wel helemaal naast (maar ik schaam mij nergens voor hoor)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

frankneijts

CiteerIk vind dit een leuke discussie waar ik ook nog wel wat van leer. Hoewel ik nu nog steeds niet weet of het nou een gras of een boompieper is.

Mijn overweging om er trouwens in eerste instantie een oeverpieper van te maken was de in mijn ogen toch behoorlijke donkere en brede baardstreep. Maar blijkbaar zat ik daar wel helemaal naast (maar ik schaam mij nergens voor hoor)
Het is een Graspieper Inge (o.a. vanwege die brede flankstreping). Zie de laatste opmerking van Remco voor die baardstreep maar dat geldt feitelijk voor meer piepersoorten. De streping op keel en borst is dikwijls erg variabel, onderhevig aan rui/slijtage en aan de houding van de vogel. Zo vloeien biijvoorbeeld verspreide streepjes en vlekjes onder sommige omstandigheden samen tot één grote 'massieve' driehoekige vlek.
De erg lichte poten van jouw vogel + de 'heldere' kleuren + de spaarzame maar scherpe aftekening op de flanken sluiten Oeverpieper uit.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

#40
Citeer
Citeermaar omdat ie me verder zeer de indruk (jizz..) van BP gaf, heb ik dat zomaar geroepen... De dikke achterflankstreping is uiteraard een keihard kenmerk tegen BP.
Eigenlijk is deze voorzet té mooi Marijn maar ik hou me in........ B)
Ik had eigenlijk gedacht dat je je niet in zou kunnen houden ;) Wat ik zeg is eigenlijk al meer dan een voorzet en ik denk dat de regelmatige forumlezers de moraal dan ook wel inzien. :)

Inge, het is geen Boompieper vanwege de brede achterflankstrepen. En het is geen Oeverpieper vanwege oa de duidelijk lichte poten, de contrastrijke en lichte (niet grauw, donker, smoezelige) indruk van de vogel, met scherpe tekening op de borst en flanken. Die donkere 'baardvlek' kan volgens mij bij vele soorten piepers al naar gelang de omstandigheden en door variatie in en versheid van het verenkleed zo opvallen.

Edit: ik zie dat Frank vrijwel exact dezelfde uitleg al gegeven had.. :)
Marijn Prins

lesley van loo

leuke soorten die jager en die pijlstormvogel Inge.

door de foto van de jager bedacht ik me opeens dat ik ook nog een jager op de foto had, vorig jaar toen we de bultrug bij IJmuiden zagen springen (weet je vast nog wel :-)

volgens mij beide middelste jagers, klopt dit?

Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

lesley van loo

Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Ben Wielstra

Jep, twee zelfs. Die onderste ziet er apart uit: lijkt wel wat ouder dan juveniel.

Inge van der Wulp

Hoi Lesley

Deze middelste jager weet ik nog wel. We stonden er al een tijdje. Michel zei toen dat deze jager "spiegels" (als ik het mij goed herrinner) had en dus een volwassen vogel moest zijn. Hij scheerde onder de pier door. Mooie vogel die je ook niet vaak ziet (volgens mij) aan de kust.

Maar de bultrug won het die dag hoor  :grin:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Inge van der Wulp

Citeer
CiteerIk zou die pijl zeker opsturen! Leuk en voor in Nederland best uniek plaatje, en daar gaat het om!
Helemaal mee eens en wordt zeker geplaatst.
Nou nee hoor. Ze worden niet geplaatst. Om de al door mij genoemde redenen en omdat het geen zeldzame vogel is.

Ik laat me nooit meer over halen  :lol:  :D  :P  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

hiskodevries

Inge, wij zijn wel blij met je platen .

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Inge van der Wulp

CiteerInge, wij zijn wel blij met je platen .
Hihi ik zie het.

Luister, dit is beslist niet iets waar ik wakker van lig hoor. Ik fotografeer voor mijzelf. Omdat ik het leuk vind om te doen en om vast te leggen wat ik gezien heb. Natuurlijk hoop ik dat zo goed mogelijk te doen. Maar doe dat niet uit het oogpunt om zoveel mogelijk DB of BP materiaal te maken. (daar zijn al genoeg anderen mee bezig  :rolleyes: ) Gelukkig ben ik in het bezit van een goede dosis zelfkritiek en relativeringsvermogen. Ik zet soms iets op BirdPix omdat ik het leuk vind om het te laten zien of om tips voor verbetering te krijgen. Dat DutchBirding ze niet wil plaatsen vind ik eigenlijk wel logisch. Betekend niet dat ik niet blij ben met de foto's hoor ;) Maar ze kunnen zeker beter ;)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Bas vd Burg

#48
Citeer
Citeer
CiteerIk zou die pijl zeker opsturen! Leuk en voor in Nederland best uniek plaatje, en daar gaat het om!
Helemaal mee eens en wordt zeker geplaatst.
Nou nee hoor. Ze worden niet geplaatst. Om de al door mij genoemde redenen en omdat het geen zeldzame vogel is.

Ik laat me nooit meer over halen  :lol:  :D  :P
Toch snap ik iets niet. Waarom willen ze die foto's van jouw Noordse Pijl niet plaatsen dan? Zeker als je deze foto bekijkt die wel is geplaatst en van slechtere kwaliteit is, dan snap ik dat niet helemaal
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Inge van der Wulp

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerIk zou die pijl zeker opsturen! Leuk en voor in Nederland best uniek plaatje, en daar gaat het om!
Helemaal mee eens en wordt zeker geplaatst.
Nou nee hoor. Ze worden niet geplaatst. Om de al door mij genoemde redenen en omdat het geen zeldzame vogel is.

Ik laat me nooit meer over halen  :lol:  :D  :P
Toch snap ik iets niet. Waarom willen ze die foto's van jouw Noordse Pijl niet plaatsen dan? Zeker als je deze foto bekijkt die wel is geplaatst en van slechtere kwaliteit is, dan snap ik dat niet helemaal
Omdat een rosse franjepoot wel zeldzaam is denk ik. (hoewel die zie ik toch vaker dan een noordse pijl)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Ben Wielstra

Tjongejonge, je moet wel heel weinig van vogels weten als je wel (bijvoorbeeld) de zoveelste record shot van een Rosse Franjepoot (geweldige soort, maar wel tamelijk standaard) plaatst terwijl je zoiets unieks als die pijl van jou niet plaatst.

Martijn Bot

Inge: heb je de foto daadwerkelijk opgestuurd, of neem je zelf aan dat ze niet geplaatst zullen worden? Ik kan me echt niet voorstellen dat ze deze platen afwijzen en, ik noem maar wat, een Pontische meeuw (af en toe), Visarend, Vaaltje of hybride Tafel x  Witoogeend wel plaatsen.

Marco van Reenen

CiteerDat DutchBirding ze niet wil plaatsen vind ik eigenlijk wel logisch. Betekend niet dat ik niet blij ben met de foto's hoor ;) Maar ze kunnen zeker beter ;)
Dutch birding wil het dus niet...

Overheen gelezen blijkbaar ;)
Groeten,

Marco van Reenen

Inge van der Wulp

#53
CiteerInge: heb je de foto daadwerkelijk opgestuurd, of neem je zelf aan dat ze niet geplaatst zullen worden? Ik kan me echt niet voorstellen dat ze deze platen afwijzen en, ik noem maar wat, een Pontische meeuw (af en toe), Visarend, Vaaltje of hybride Tafel x Witoogeend wel plaatsen.

Nee echt opgestuurd. En antwoord terug gehad dat ze niet geplaatst worden.

Maar het geeft niet hoor!! Niet zo druk maken mannen! Ik snap het wel.  :angel:
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Martijn Bot

Citeer
CiteerIk snap het wel.  :angel:
Ik niet!


Ben Gaxiola

Om eea in perspectief te plaatsen: van de Noordse pijl zijn op waarneming.nl 460 waarnemingen ingevoerd en 45 foto's geplaatst, van de Rosse frapo 1173 waarnemingen ingevoerd en 287 foto's.

Logisch toch dattie niet is geplaatst...    :wacko:

Gr Ben
Ben Gaxiola

pwolf

misschien is het zo dat Inge ze naar het tijdschrift Ducth Birding gestuurd heeft en niet naar de website Dutch Birding? Ik kan me voorstellen dan René Pop wel een wat hogere lat legt. Voor de site zijn ze prima, voor het blad moet het een tikkie scherper. Wellicht ten overvloede, da's geen kritiek op Inge (die in eerdere berichten de juiste dosis relativeringsvermogen tentoon spreidde) maar er zijn soms mensen...

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Inge van der Wulp

Nee Pim ik heb ze echt naar de website gezonden hoor en zeker niet naar het tijdschrift. Want daar zou ik ze zelf ook niet in willen hebben met mijn naam eronder  :)  :unsure:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

redmar_woudstra

CiteerNee Pim ik heb ze echt naar de website gezonden hoor en zeker niet naar het tijdschrift. Want daar zou ik ze zelf ook niet in willen hebben met mijn naam eronder  :)  :unsure:
Waarom niet? Eeuwige roem  B)  
groet,
Redmar