Paddenstoelen proeven, hoe veilig is dat?

Gestart door wimtegels, oktober 07, 2008, 11:30:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Ik weet nog veel te weinig van paddenstoelen. Een mens heeft nou eenmaal niet de tijd om zich met alle groepen uit het planten en dierenrijk intensief bezig te houden.
Ik weet wel dat verschillende paddestoelen giftig zijn. Welk percentage, daar heb ik eigenlijk geen idee van.

Wat me een beetje verbaast is dat ik in determinatiediscussies regelmatig de vraag tegen kom; Hebn je hem geproefd, hoe smaakte die etc.

Hoe veilig is proeven eigenlijk als je nog geen idee hebt om welke paddestoel het gaat. Krijgen onervaren bezoekers van de site niet te gemakkelijk het idee dat proeven een veilige determinatietechniek is?

Hoe gevaarlijk is deze determinatietechniek eigenlijk als je uitgaat van de meest giftige paddestoel van ons land?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Corryabbink

#1
CiteerHoe gevaarlijk is deze determinatietechniek eigenlijk als je uitgaat van de meest giftige paddestoel van ons land?

Dat kan dodelijk zijn. Eerst je oriƫnteren en dan pas proeven!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wimtegels

Citeer
CiteerHoe gevaarlijk is deze determinatietechniek eigenlijk als je uitgaat van de meest giftige paddestoel van ons land?

Dat kan dodelijk zijn. Eerst je oriƫnteren en dan pas proeven!
Dat idee had ik ook, wat nu dus bevestigd wordt.

Misschien toch een tip voor de deskundigen op dit forum:

Ben een beetje terughoudend met het adviseren van proeven als determinatiekenmerk. Volslagen leken kunnen makelijk het idee krijgen dat proeven een normale en veilige determinatietechniek is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#3
Kijk, en dit lijkt me nu allemaal heel zinnige informatie vor diegenen die ngaan beginnen met determineren van paddenstoelen.

Misschien is het zinvol als Gerrit als expert op dit gebied wat richtlijnen daarvoor onder aandachtspunten bij determinatie zet.

Lijkt me een zinvol topic voor de beginners. Hebben ze deze informatie bij de hand en verdwijnt ze niet helemaal in de kelder van dit forum.
Moet een administrator dat topic wel weer voor even openen zodat Gerrit er ook kan posten. Maar dat lijkt me niet zo'n probleem.

Allemaal bedankt voor de tips, een mooi zwamseizoen en voorzichtig met proeven :gap:  :duim:
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Aurian

Oke, deze beginnende beginner is dankbaar voor die tip, en niet echt van plan te gaan proeven, ik vind het nog steeds zonde een paddenstoel kapot te maken  :)

Aurian