Leuke zwammetjes.

Gestart door Zonnekoning, oktober 06, 2008, 22:32:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Deze zwammetjes kwam ik vandaag tegen in een weiland (de Groene Pollen) in de bossen van West-Terschelling.
Het gebied wordt regelmatig geweid door paarden.
De zwammetjes lijken afhankelijk te zijn van een Paardenbloem-soort.
Wat is het?





Edit: Juiste link geplaatst bij de foto's naar de waarneming.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Ismael

Hallo Lodewijk,

dit is helaas een  :mic soort hij valt in de Clavulinopsis familie in ieder geval.
Groeten Ismaël Wind

Zonnekoning

Hallo Ismael,

Is het de moeite waard om materiaal te verzamelen en het naar iemand op te sturen?
Ik ben nog een paar dagen op het eiland en heb nog een paar kleine doosjes over.
Dit jaar is het helaas mis gegaan met de Badhamia lilacina.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Ismael

CiteerHallo Ismael,

Is het de moeite waard om materiaal te verzamelen en het naar iemand op te sturen?
dat lijkt mij wel ja, als je toch over hebt. Jammer van de badhamia :(  
Groeten Ismaël Wind

Arno van Stipdonk

Je kunt 'm in ieder geval invoeren als Gele knotszwam (s.l.) - Clavulinopsis helveola sl, incl. laeticolor, een van beiden is het zeker.

Zonnekoning

#5
Dat van de lilacina is inderdaad knap waardeloos.
Ik zal een briefje in de bus doen bij Piet Zumkehr met 2 foto's (kreeg ik bij het maken van muismatjes) met tekst en uitleg.
Hij is nu een maand in Nieuw Guinea voor onderzoek en het dus wel even duren voordat hij reageert.

Vandaag in de Kroonpolders enkele zwarte (oud?) exemplaren gevonden en die stonden ook bij rozetten van een composiet.



Dat verschijnsel kom ik dus niet tegen op foto's van de beide Knotszwam-soorten.

Voor diegene die geïnteresseerd zijn in materiaal moet me maar een PM of e-mail sturen met adresgegevens.

Edit:
Zou het bij de eerste waarneming het om 2 soorten kunnen gaan?
De exemplaren in de Kroonpolders lijken dus op die van de tweede foto (breder aan de top).
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Ismael

Die zwarten kunnen aardtongen zijn (kleverige, fijnschubbige etc  :mic ) Maar het kunnen net zo goed oude zwartwordende wasplaten zijn ik kan het slecht zien. Als ze dezelfde vorm hadden als de gele knotsen dan zijn het aardtongen
Groeten Ismaël Wind

Zonnekoning

Bedankt,
Aardtongen dus...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.