mooiste vogel van nederland.

Gestart door Folkert Jan, oktober 06, 2008, 21:37:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

inderdaad dat heb ik ook bij de ijsvogel. elke keer krijg ik weer een warm gevoel als ik de soort zie, maar dat geld ook voor bijvoorbeeld:

roodhalsgans,
wielewaal,
buidelmees,
baardman,
roerdomp,
zeearend (gewoon qua grootte en kracht wat hij uitstraalt)
pestvogel

en dan natuurlijk mijn favoriete groep de steltjes: elke keer weer leuk om die temmincks en kleine strandlopers, de bosruiter en groenpootruiter en kleine plevier te zien.

en ja dan heb je ook nog die droomsoorten als bijeneter en scharrelaar
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

M.Haverkamp

Citaat van: rnbflavour op februari 25, 2010, 10:53:16 AM
inderdaad dat heb ik ook bij de ijsvogel. elke keer krijg ik weer een warm gevoel als ik de soort zie, maar dat geld ook voor bijvoorbeeld:

roodhalsgans,
wielewaal,
buidelmees,
baardman,
roerdomp,
zeearend (gewoon qua grootte en kracht wat hij uitstraalt)
pestvogel

en dan natuurlijk mijn favoriete groep de steltjes: elke keer weer leuk om die temmincks en kleine strandlopers, de bosruiter en groenpootruiter en kleine plevier te zien.

en ja dan heb je ook nog die droomsoorten als bijeneter en scharrelaar


Zonder enige twijfel: Woudaapje :duim: :duim: :duim: :duim: :duim:

Michael Schaper

#92
Even een tussenstand

Meeste keer 1e plaats
ijsvogel 7x
baardman, pontische meeuw, putter, sperweruil, spreeuw 3x

Meeste stemmen overall
ijsvogel 8x
baardman 6x
putter 4x

Michiel Poolman

#93
Vergeet nou iedereen onze "Oernederlanse" Korhoen? ???  Ik heb ze tijdens mijn stage bij SBB Rijssen een aantal keren mogen zien. Ik vind het eerlijk waar, prachtige beesten! Vooral de mannetjes met hun metaalachtige glans en mooie rode wenkbrauwen en niet te vergeten hun prachtige staart. Vooral als ze die opzetten tijdens de balts. Ook de minder opvallende vrouwtjes met hun schutkleur vind ik mooi. Tijdens mijn stage heb ik een prachtige ervaring gehad met het boegbeeld van de uitgestrekte "Woeste Gronden". 1 van die ervaringen zou ik nooit weer vergeten. Voor een volledige beschrijving van die ervaring moet je even bij deze waarneming kijken: http://waarneming.nl/waarneming/view/45569229.

PS: ik heb trouwens geen favoriet ofzo.. Vind onze Nederlandse vogels allemaal wel mooi elke soort heeft wel iets. Is het niet om zijn kleur, dan wel om zijn gedrag of uitstraling of misschien wel zeldzaaheid
Met Vriendelijke Groet: Michiel

Jord

#94
Ik kan me vinden in bijna alle hierboven genoemde soorten.

Voor mij de toppers: Rode wouw, zie avatar en natuurlijk de Zeearend.

Verder werd ik destijds verrast door de schoonheid van een adulte Grote Burgemeester (van Den Helder) en de Appelvink vol in beeld was nog mooier dan ik verwachtte. Koperwieken blijven ook fantastisch mooi.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

BWoets

Tja.. er zijn zoveel mooie.
Maar één van mijn favo's blijft toch wel een adult zomerkleed Dwergmeeuw!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets


DuDe

Kleintjes als kuifmees, vuurgoudhaan,  putter en ijsvogel zijn altijd leuk. Maar ik herinner ook mijn verhoogde hartslag van toen ik de waterspreeuw en klapekster voor het eerst zag. Ik wist dat ik ze kende, maar nog nooit gezien had. Het moment dat het boekplaatje in je hoofd en de naam dan samenvallen is geweldig! De blauwe kiekendieven op Terschelling en de roerdompen van deze winter mogen ook niet onvermeld blijven. Ach, eigenlijk is alles gewoon mooi...

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Maarten Sluijter

Wat me zo te binnen schiet; Ringmus, Roodhalsgans en Grote Zaagbek.
Verschillende soorten vogels maar met een prachtig verenkleed!
.

bertus2

Voor mij is de mooiste vogel in Nederland, zonder enige twijfel het Korhoen! prachtig beest met stoer baltsgedrag, ook de korhennen zijn verschrikkelijk mooi. de draaihals is voor mij een goeie tweede met al drie mooie bruin/grijs/ creme achtige tinten (hoewel ik hem zelf nog nooit in NL heb gezien).

groet,
vriendelijke groet

Bert Haamberg

Theo Linders

mooiste vogel is de vogel op mijn bord.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Lonnie Bregman

Ik had niet echt een favoriet, totdat ik net om 12:00 een paartje Patrijzen (m'n eerste) prachtig kon bekijken vlakbij de Putten. Echt schitterend!
Groeten, Lonnie Bregman

Weia

#102
Discriminatie hoor. Tenminste, we hadden het er ooit eens over en vonden dat het eigenlijk niet kon, een favoriet kiezen. Zoals anderen ook al opmerken: ze hebben allemaal wel iets, noem maar eens een vogel die dat níet heeft.
Maar als ik dan toch... Het grootste aantal decibel per gram vogel is natuurlijk leuk, winterkoning dus, zeker omdat ik een keer een vers aangereden dood vogeltje vond en nog warm in mijn hand naar huis bracht terwijl ik eigenlijk op weg was naar school.
Maar vooral blijkt dat voor mij de manier van bewegen erg meespeelt. En dan komt de boerenzwaluw al gauw op 1, en bij de watervogels de visdief. Vrij gewone vogels met mooie kleuren en prachtig vlieggedrag, ik krijg er niet gauw genoeg van.
Of een groep fouragerende dwergmeeuwen. Of een zwerm spreeuwen of rosse grutto's of goudplevieren. Of, zie je, het gaat mis, ze komen allemaal op 1.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

arnoldwijker

de mooiste vogel van Nederland bestaat niet...
Wel de liefste, da's de Barmsijs  ;)

J&L

Hoi,

Ik vind deze Gierekster de mooiste.  ;)

Sanne Koolwijk

Ik zag enige weken geleden weer eens een Velduil, helaas van een flinke afstand maar dat kon de pret toch niet drukken !


Groeten Sanne

Timo Roeke

Sperweruil
Notenkraker
Pestvogel
Klapekster

firecrest

1. Vuurgoudhaan
2. Gierzwaluw
3. Boerenzwaluw

Suzie

Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

KorHaan

Citaat van: Sanne Koolwijk op augustus 04, 2010, 22:33:21 PM
Ik zag enige weken geleden weer eens een Velduil, helaas van een flinke afstand maar dat kon de pret toch niet drukken !


Groeten Sanne

Ga ik ook voor, Sanne.
Vliegend is-ie al mooi, maar sinds ik hem een keer op een paaltje langs het fietspad bij de Slufter op Texel heb zien zitten poetsen, is-ie voor mij de mooiste. Een kwartier genieten van zo'n verentapijt als daar op zit, op zo'n uil, da's één van mijn mooiste ervaringen ooit.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Marije

Van klein naar groot:

Keep, Putter, Boomkruiper, Koperwiek, Vlaamse Gaai, Zwarte Kraai, Zilverreiger, Lepelaar, Buizerd, Bruine Kiekendief.

Jeroen Nagtegaal

Keep is toch niet kleiner dan Putter en Boomkruiper?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Doe mij maar een halve haan!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Bart van Hoogstraten

Wat een discussie (-> "de volgende" is inderdaad het enige antwoord)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 06, 2010, 19:10:03 PM
Wat een discussie (-> "de volgende" is inderdaad het enige antwoord)

Je kan het ook overslaan, dit topic.

Maar vertel, heb je wel eens Velduil gegeten dan?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Diederick Meinen

Voor mij zijn de mooiste vogels boomvalk en alle soorten zwaluwen, vanwege hun vliegkunsten en capriolen in de lucht.