Hoofdmenu

hanseni?

Gestart door JohnvR, oktober 06, 2008, 23:28:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vanochtend bij de voordeur dit exemplaar. Ik kon deze niet goed thuis brengen, dus ik had hem even in een bakje gedaan. Bij thuiskomst vanavond bleek dit de hooiwagen geen goed te hebben gedaan. Dat was wel een gelegenheid voor mij om met loep en microscoop er eens nader naar te kijken. De oogheuvel lijkt glad en heeft wel wat van een blackwalli. Onder de microscoop kun je wat bobbeltjes zien. De vlakte voor de ogen lijkt vlak, ook onder de microscoop. Helaas heb ik alleen een heel goedkoop microscoopje en geen stereomicroscoop, dus het blijft behelpen. Er zitten stekels op de 'knieen' (vergeef me mijn gebrek aan jargon). Wat me het meest opviel is dat er tussen de palpen nog een stel aanhangsels zit. Deze eindigen in een soort zwarte tangetjes. Hier wat foto's. Excuses voor de slechte kwaliteit.





Ogen en 'vlakte' voor de oogheuvel


Knieen en harige palpen


'Tangetjes'


hay

Dag John,
Je hebt er veel werk van gemaakt. Maar daardoor kan ik je wel een naam geven. Een nieuwe "voordeursoort"? --> Oligolophus tridens, mannetje.
De tangetjes zijn de uiteinden van de kaken. Ze zitten tussen de palpen in. Met die kaakjes wordt het voedsel (veelal levend) in stukjes geknipt en naar binnen gewerkt. Heel anders dus dan bij spinnen, die van hun prooi eerst "babyvoeding" maken en dat naar binnenslurpen.
Als het goed is zit boven de kaken, op de voorrand, een groepje van drie stekels,
groet,
hay

JohnvR

CiteerJe hebt er veel werk van gemaakt. Maar daardoor kan ik je wel een naam geven.
Dat was je anders waarschijnlijk ook wel gelukt.

Ik vond het leuk om een keer te doen. Het blijkt dat met m'n loep inderdaad een groepje van drie stekels te zien is. Wel moeilijk te zien zeg, alleen onder de juiste hoek lukt het, maar het scheelt dat je weet dat er iets moet zitten  :duim: . Klasse weer van de meester en inderdaad een nieuwe voordeursoort.