Hoofdmenu

lieveheersbeestje

Gestart door paulhoekstra, december 26, 2004, 16:05:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra



Dit lieveheersbeestje vond ik vandaag in huis. Wie weet wat het is? Het lieveheersbeestje had 19 stippen. (19-stippelig lieveheersbeestje?) en het witte stipje op de dekschilden is de weerschijning van een lamp.

groet,
Paul

p.s. mijn fototoestel kan niet van zo dichtbij scherpstellen, dus ik had er maar met de hand een loep voorgehouden. Ik had geen zin om nog meer moeite te doen om hem scherper te krijgen.
groeten,
Paul

brandenburg

Citeer

Dit lieveheersbeestje vond ik vandaag in huis. Wie weet wat het is? Het lieveheersbeestje had 19 stippen. (19-stippelig lieveheersbeestje?) en het witte stipje op de dekschilden is de weerschijning van een lamp.

groet,
Paul

p.s. mijn fototoestel kan niet van zo dichtbij scherpstellen, dus ik had er maar met de hand een loep voorgehouden. Ik had geen zin om nog meer moeite te doen om hem scherper te krijgen.
Beste Paul,

Het is inderdaad het Negentienpuntlieveheersbeestje (Anisosticta nevemdecimpunctata)  onderfamilie Echte Lieveheersbeestjes.
Er zijn in ons land zo'n 60 soorten lieveheersbeestjes. Bijna allemaal
eten ze bladluizen, één larve tot het stadium pop verorbert 200 á 600
bladluizen.  Zeer nuttig dus.



groet,

Eelco Brandenburg, admin. Friesland.

 


paulhoekstra

Als ik op de site stippen.nl kijk dan lijkt het geen negentienpuntlieveheersbeestje, maar eerder het veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje (Harmonia axyridis) voornamelijk het koppatroon komt overeen en ik dacht die deuk op het achterlijf ook te hebben gezien (is niet duidelijk op de foto)

groet,
Paul
groeten,
Paul

marcel123

#4
In dat geval:

Gezocht: Veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje - Harmonia axyridis (Pallas)

In Nederland In 2003 is op een aantal plaatsen in Nederland het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje [ Harmonia axyridis (Pallas)] buiten aangetroffen. Deze uitheemse soort is in het verleden als biologische bestrijder uitgezet tegen bladluizen in in land- en tuinbouw en openbaar groen. Recent heeft zij zich in België en Duitsland, en nu ook in Nederland, gevestigd. Harmonia axyridis is tot nu toe vooral uit het zuiden en midden van Nederland bekend. Zij is nog niet overal gesignaleerd, maar de verwachting is dat zij spoedig ook elders in ons land te vinden zal zijn. Deze situatie vormt een unieke gelegenheid om haar aanwezigheid en uitbreiding op de voet te volgen en te kijken naar de mogelijk invloed op andere inheemse lieveheersbeestjes. Om de aanwezigheid en verdere uitbreiding van Harmonia axyridis in ons land de komende jaren goed te kunnen volgen, willen wij iedereen vragen zijn of haar waarnemingen aan Harmonia axyridis zo goed mogelijk vast te leggen en deze aan een van onderstaande adressen door te geven.


Harmonia axyridis, het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje, is een vrij grote soort (6- 8 mm ) en kent, zoals de naam al aangeeft, een veelheid aan verschijningsvormen in kleur en aantal en plaatsing van de stippen. De vleugelschilden variëren in kleur van oranje-rood tot bijna geheel zwart. De meest voorkomende vormen zijn rood met zwarte stippen (variërend van 0 tot 19 ) en zwart met rode stippen (meestal 2-4) (zie foto). Karakteristiek zijn ook de vijf zwarte vlekjes in de vorm van een "M" (soms onderbroken) op het halsschild en een plooi op het achtereinde van de vleugelschilden (op de afbeelding is deze zeer duidelijk te zien, in de praktijk is deze vaak iets minder duidelijk). Verwarring is mogelijk met het inheemse tweestippelig lieveheersbeestje ( Adalia bipunctata L.), maar deze soort is bijna altijd kleiner en heeft geen plooi op de vleugelschilden. De combinatie van grootte, halsschild en plooi geeft goede aanknopingspunten.


Waarnemingen aan Harmonia axyridis in Nederland, kunt u - met gebruik van het waarnemingsformulier - vergezeld van een goede plaats- en tijdbepaling (plaats, straat, datum), toelichting (plantensoort, habitat), aantal exemplaren en stadium (larve en/of volwassen) van de soort alsmede de naam van de waarnemer, versturen aan:

Jan Cuppen (jan.cuppen@wur.nl);
Paul van Wielink (pv.wielin@inter.nl.net);
Theodoor Heijerman (theodoor.heijerman@wur.nl) of;
Antoon Loomans (a.j.m.loomans@minlnv.nl).

Zie ook de website

Stippen

Ik denk inderdaad dat het Harmonia axyridis is, het lijkt me niet dat er veel twijfel is.
De genoemde 19-stip Anisosticta 19-punctata heet in het engels water-ladybird en is een heel klein, heel slank kevertje, met een opvallend halsschild en bijzondere tekening op zijn kop:

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Mark van Veen

#6
Het blijkt dat waarnemingen van het aziatisch (veelkleurig) lieveheersbeestje nog steeds welkom zijn bij de plantenziektekundige dienst, om te volgen hoe het dier zich verspreidt.

Vind je er een, geef in het opmerkingenveld dan
1.  korte beschrijving van determinerende kenmerken of voeg een goede foto toe;
2. op welke plant het dier zat;
3. in welke vegetatie het dier zat;
4. en, indien mogelijk, voer op het tabblad geavanceerd de exacte coordinaat in (vooral voor grotere gebieden, voor kleine gebieden zal dit 1-op-1 met de voorgedefinieerde gebiedscoordinaat overeenkomen).

Mark
groet,

Mark van Veen

Floppy

Volgens mij is het toch een Harmonia axyridis succinea (19 stips).
Ik heb er inmiddels in Zeeland (Vlissingen, Middelburg) al meerdere waargenomen (en gemeld bij het hier genoemde meldpunt).

Groet,
Floppy
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland