Tuin vergeet-mij-nietje

Gestart door Hinko, april 29, 2006, 09:57:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Ik kom in de km-hokken die ik inventariseer regelmatig onsnapte 'Tuin vergeet-mij-nietjes' tegen. Als je deze gaat determineren kom je op Bosvergeet-mij-nietje uit, waar het waarschijnlijk ook een cultuurvorm van is. Zie bijv Stadsplanten p35.
Bosvergeet-mij-nietje is echter een zeldzame plant. Met deze kennis in m'n achterhoofd zet ik er op m'n streeplijsten een 8 bij. Als ik niet geweten had dat het een zeldzame soort was en niet in N thuishoort, had ik 'em zo ingevoerd zonder toevoeging.
Op deze site twijfel ik tussen een 'esc' of niet. Oorspronkelijk waarschijnlijk een escape maar dat valt nu vaak niet meer te controleren. De soort is naar mijn mening gewoon ingeburgerd.

Ik ben benieuwd naar jullie mening mbt deze soort.

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

han.endt

Tuinvergeet-mij-nietjes bestaan in prinicipe niet. Het zijn Bosvergeetmijnietjes, Myosotis sylvatica. Daar zijn dan wel heel veel tuinvormen van, maar die behoren nog steeds tot de soort sylvatica. Vroeger werd deze soort vaak foutief M. alpestris genoemd.
Ik zou ze als excape opvoeren, want erg lang stand houden ze volgens mij niet of het moet op een plek zijn waar steeds weer nieuwe aanvoer vanuit tuinen is.