Vraag over torenvalk.

Gestart door André van Calsbeek, oktober 02, 2008, 21:17:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

André van Calsbeek

Ik zag vanmiddag een zwarte kraai en een torenvalk samen vliegen en het leek wel of de torenvalk uitvallen deed naar de zwarte kraai toe. Maar deze ging even opzij maar ging daarna weer naar de torenvalk toe....heeft dit te maken met het territorium verdedigen van de kraai?
Ik heb ook wel eens kraaien in de buurt van een buizerd zien vliegen of vervelend doen...waarom, willen ze hem weg hebben?

Wie weet hier een antwoord op?
vriendelijk dank alvast
groeten André

Date Lutterop

Als de Torenvalk uitvallen deed naar de Zwarte Kraai, lijkt het toch eerder dat de Torenvalk zijn territorium verdedigt.

Maar waar er 2 kijven zullen er wel 2 schuld hebben. Kraaien willen ook nog wel eens prooien van Torenvalken afpakken. Maar ze kunnen ook heel goed zelf een muis vangen. Best wel "nuttig" dus, die Kraaien.

Groet,

Date

RWester

Waar twee kiften....

Lijkt me dat de kraai weet dat de Torenvalk een 'roofvogel' is en vice versa de kraai een alleseter. Zullen dus van elkaar wel weten dat het niet zo goed kan zijn om in elkaars buurt te zijn.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester

Dorine

Afgelopen voorjaar heb ik heel wat vechtpartijen tussen een buizerd en twee kraaien gezien.
In een bos, een driehonderd meter bij mij vandaan woont al een paar jaar een buizerd en die zien we dus ook bijna dagelijks.
Bij mij voor de deur staat een hoogspanningsmast en daar wilden twee kraaien gaan nestelen.
Je snapt het al, de buizerd werd door de kraaien niet getolereerd en deze werd dus ook meerdere keren per dag hardhandig door de kraaien weggestuurd.
Deze gevechten gingen met nogal wat gekrijs gepaard, zo erg dat ik regelmatig naar buiten liep om te kijken wat er allemaal aan de hand was.
Gelukkig voor de buizerd hebben de kraaien na een paar weken de mast verlaten en keerde voor de buizerd de rust terug.
In de periode van deze gevechten was ik bang dat de buizerd zou vertrekken, want jeetje zeg,
die kraaien weten er wel raad mee.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Ted van der Knaap

CiteerWaar twee kiften....

Zullen dus van elkaar wel weten dat het niet zo goed kan zijn om in elkaars buurt te zijn.
...zag pas het tegendeel, het kán dus ook anders!.. ..deze 2 waren de grootste maatjes..

(is wel een kauw maar ook behorend tot de kraaienfamilie)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

wimtegels

Citeer
CiteerWaar twee kiften....

Zullen dus van elkaar wel weten dat het niet zo goed kan zijn om in elkaars buurt te zijn.
...zag pas het tegendeel, het kán dus ook anders!.. ..deze 2 waren de grootste maatjes..

(is wel een kauw maar ook behorend tot de kraaienfamilie)
Hele mooie foto :duim:

Ik zie zelden zulke vreedzame taferelen tussen kraaiachtigen en roofvogels. Gevechten des te meer!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

André,
Rondom mijn huis in de Eifel spelen zich regelmatig vergelijkbare taferelen af. Rode wouwen en buizerds worden met boven hen ingezette schijnaanvallen door een in een hoge fijnspar nestelend kraaienpaar verjaagd, terwijl de haviken, die hun horst drie bomen verder hebben, vreedzaam met de kraaien samenleven. In het broedseizoen worden buizerds en torenvalken door groepjes krijsende kramsvogels achterna gezeten, wanneer ze te dicht bij de elzen komen, waarin de kramsvogels hun nesten hebben. Sperwers lijken ongestoord hun gang te kunnen gaan, ik heb nog nooit een andere vogelsoort op de wieken zien gaan om ze te verdrijven. Wel vallen alle zangvogels (op een enkele alarmroep na) stil en verstoppen zich, wanneer een sperwer overvliegt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Sjoerd v Wierst

Dat van dat verstoppen heb ik ook een keer gemerkt toen er een mannetje koekoek overvloog. gelijk het hele bos stil.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

André van Calsbeek

CiteerDat van dat verstoppen heb ik ook een keer gemerkt toen er een mannetje koekoek overvloog. gelijk het hele bos stil.
Dan denken ze dat het een roofvogel is?

Bedankt trouwens allemaal voor de reacties... :duim:  top!

groet en fijn weekend allemaal :mic  

Sjoerd v Wierst

Ja, zoals je wellicht weet heeft een koekoek een sperwerachtig silhouette. Met de gesperwerde(!) tekening op de borst lijkt het net een roofvogel. Een koekoek is natuurlijk ook niet helemaal onschuldig. Misschien heeft dat er ook wel iets mee te maken
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

DanielS

CiteerJa, zoals je wellicht weet heeft een koekoek een sperwerachtig silhouette. Met de gesperwerde(!) tekening op de borst lijkt het net een roofvogel. Een koekoek is natuurlijk ook niet helemaal onschuldig. Misschien heeft dat er ook wel iets mee te maken
In Hongarije zag ik een Koekoek helemaal in paniek een bos uit komen vliegen, achtervolgt door een Roodborstje :P
Daniel

André van Calsbeek

Samen met een kennis van me gaan we wel eens op pad en hij weet dat ik graag een sperwer wil spotten maar toe nu toe is dat nog niet gelukt ....en daar "plaagt " hij me wel eens mee en nu begin jij ook al....... :( .....

vriendelijke groeten André :duim:  bedankt