Hoofdmenu

Welke Weegbree ?

Gestart door Cees Veenema, april 28, 2006, 21:51:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Groet,

Cees

Corryabbink

Grote weegbree(Plantago major spp. major)
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Daar zullen wij van't zomer nog wel meer van te zien krijgen.
b.d.
Groet,

Cees

Corryabbink

Hoi Cees,

De plant bleef me bij. Heb mijn bril erbij opgezet en zag tot mijn verbazing 2 bloeiaren die ik voorheen gemist had. Dit is geen Grote weegbree. Het is de Smalle weegbree die zich gek gedraagt of de Ruige weegbree. Aangezien ik hier ook vooral in het voorjaar veel afwijkende Smalle weegbree gevonden heb durf ik zo niet te beweren dat het de Ruige is. Ze is wel behaard en heeft alle bladkenmerken maar toch .......
Ik hoop dat er iemand anders nog even naar kijkt.
met groet, Corry

Cees Veenema

Hallo Corry

Hé hé, ik dacht al,

Kwam direct bij de eerste indruk  al raar bij mij over, want zulk soort planten horen eigenlijk niet op het forum.
Groet,

Cees

han.endt

Smalle Weegbree lijkt mij. Volgens mij is het voorjaarsrozet wel vaker zo breed. Ruige Weegbree heeft een smallere steel en Grote Weegbree een hartvormige voet en niet zulke beharing.  

Cees Veenema

Zie ik het goed dat er ook nog een rozet onder zit ?
Dit heeft dezelfde vorm van wanneer ?
Groet,

Cees

Corryabbink

Hallo Han en Cees,

De rozet is identiek aan die van Ruige weegbree. De opmerking van Cees dat er ook een brede rozet onder zit van de afgelopen periode is terecht dat zag ik ook bovendien is ze behoorlijk behaard. Dan de bloeistengels bij de Ruige zouden die rolrond moeten zijn en bij de Smalle diep gegroefd. Nu ik zie wel iets kantigs maar niet diep gegroefd misschien is het toch een Ruige? Het probleem is dat ik al zo vaak door de Smalle voor de gek gehouden ben en de Ruige erg zeldzaam is.
Cees de Ruige weegbree is een plant van kalkrijke bodem en ik kan haast niet geloven dat die bij jou in de buurt staat.
met groet, Corry

Cees Veenema

Corry en Han

Na optellen en aftrekken  de Ruige ?
Maar deze is weer kalkminnend terwijl de standplaats zuur is.
Groet,

Cees

Corryabbink

Hallo Cees,

Mijn keuze is Smalle weegbree. De donkere korte hoofdjes in combinatie met de minimale beharing van de bladen en het niet rolrond zijn van de stengels maken dat ik dit weer zo'n gekke Smalle weegbree vind.

PS. De Grote weegbree kan niet die heeft een duidelijke steel, hartvormig blad en bovendien een hele lange bloeiaar.

De Ruige weegbree zou langere en lichter gekleurde bloeiaren moeten hebben en, dat is een heel belangrijk kenmerk, rolronde stelen onder de bloeiaar. Deze zijn kantig en als ik me, met bril, niet vergis zie ik naar onderen toe toch iets van een groef op de steel.
met groet, Corry

Cees Veenema

Corry en Han

Ik zet mijn gevoelens opzij en volg de wetenschap.
Voorlopig geven voor mij de beharing en vooral ook de vorming van de aren de doorslag.
Ik had deze uitkomst echt niet verwacht.

Bedankt dus.

En O ja die bril zou ik toch maar onder handbereik houden.
Ik kan al niet meer zonder, achter de computer.
Maar wat vind je van ook deze nog ?
Groet,

Cees

Edwin Dijkhuis

Vorig jaar heb ik ook dezelfde afwijkende exemplaren bekeken en zelfs thuis opgepot. Dit bleek allemaal smalle weegbree te zijn. In dezelfde berm stond ook Knolboterbloem. OOk niet echt een soort die je op de zure Hondsrug verwacht. Maar er wordt wat afgerommeld en gesleept met (kalhoudend) zand. Zeker in stad of dorp kun je soms verassingen tegenkomen. Overigens is ruige weegbree in Drenthe zeer zeldzaam.

Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl