Hoofdmenu

Poep met zaadjes

Gestart door Noordkromp, september 30, 2008, 21:24:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Noordkromp

Deze keutels worden snachts op tegels achtergelaten. ik vermoed van een egel, maar kan iemand dat bevestigen?

(Heb nog een keutelvraag gesteld, maar weet niet of die wel v.e. zoogdier zijn)

wimtegels

Kun je een maat van de drol aangeven.

Ik denk toch niet zozeer aan een egelk met zoveel zaadjes in de drol.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Draak

Egels eten soms veel vruchten, dit hangt van het jaargetijde af. Nou zou ik niet weten welke soort zaadjes dit zijn.
En of dit egel is zou ik ook niet weten, maar zou idd kunnen.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

g.j. keizer

#3
Ik tref rondom mijn huis in de Eifel regelmatig vergelijkbare drolletjes van egels aan, die 's nachts op de grond gevallen druiven, aal- en kruisbessen, bosaardbeien of bramen hebben geconsumeerd. Ze eten naast insecten en wormen ook afgevallen wilde kersen en pruimen, nemen hapjes uit appels en vangen soms een hazelworm, die ze gedeeltelijk aanvreten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

logico

#4
Over het algemeen zijn uitwerpselen van egels cilindervormig, gewoonlijk glinsterend zwart en aan een kant puntig. Maar dit is ook afhankelijk van hun voedsel. Als ze veel bessen eten, wat ze in de herfst dus vaak doen, dan worden de uitwerpselen zacht waardoor ook de vorm af kan wijken. (terug te zien op de foto) Ga maar eens na bij jezelf wat er gebeurd als je bijvoorbeeld ineens veel druiven eet. Dan komt het er ook niet meer zo heel dik uit :)
Ook de kleur kan dan afwijken, logischerwijs.

De grootte varieert sterk maar gemiddeld zijn ze 8-10mm dik en 3-4cm lang.
Weet je de grootte?

In de nazomer en herfst zijn dus vaak restanten van bessen te zien. dit zouden dus heel goed de pitjes van een bepaalde bes/vrucht kunnen zijn.
Terug te zien op de foto.

Over het algemeen laten egels hun uitwerpselen op willekeurige plekken achter zoals op het gazon maar ook plekken zoals op de foto zijn goede plekken om uitwerpselen van egels te vinden.
Ook terug te zien op de foto.

Even afwachtende wat de grootte is ga ik tot zover voor de egel.
De grootte is echt toch wel bepalend om iets anders uit te sluiten.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Noordkromp

De maten kloppen met wat Logico schrijft, zowat 4 cm.

Ik hou het dan maar op egel, wat natuurlijk heel goed kan (aangenomen dat ie zaadjes eet en uitpoept)

Bedankt allemaal,
Jacob

logico

#6
Ja. De zaadjes eet een egel zeker. Dat wil zeggen. De bessen/vruchten waarin de zaadjes zitten. Pitjes/zaadjes verlaten de achterkant weer netjes :)
Met vriendelijke groet,
Patrick