Macedonië

Gestart door Thijs Fijen, september 30, 2008, 15:23:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Hallo allemaal,

Afgelopen weken is binnen de JNM het wilde idee ontstaan om komende zomer (begin juli) op kamp te gaan naar Macedonië. Zo gezegd zo gedaan en ik heb er eerlijk gezegd super veel zin in! Naast de super gave vlinders/libellen/endemische planten etcetera etcetera zitten er ook vogels. Alle in Europa voorkomende gieren komen daar ook voor, alleen nergens is te vinden waar. Hetzelfde geldt voor de Kleine Trap. Voor Kroeskoppelikaan heb ik al een plek gevonden.

Maar dus, wie van jullie weet waar de gieren/Kleine Trap/andere soorten zitten? Of weten jullie misschien iemand anders die in Macedonië is geweest? Alle informatie is welkom!

Alvast bedankt!

Thijs

PS hoogstwaarschijnlijk zitten we rond het Ohrid meer en vlakbij het Prespameer. We gaan met de trein maar huren daar een busje voor een deel van de groep.

Thijs Fijen

GijsB

Ik wil geen roet in het eten gooien, maar volgens wikipedia zijn de kleine trap en de monniksgier uitgestorven in macedonië. Net als de kroeskoppelikaan trouwens. :blink:  
Gijs

Thijs Fijen

Ja maar de Yelkouan komt er wel voor.....

Ze kunnen misschien inderdaad uitgestorven zijn, maar naar mijn weten (en via artikelen) komen alle gieren voor en heeft de Kleine Trap er ook gezeten. De Kroeskoppelikaan broedt in het Prespameer in zowel het Griekse gedeelte als het Macedonische gedeelte.

De Kleine Trap kan best uitgestorven zijn, maar misschien ook niet... Dat wilde ik ook eigenlijk wel weten.
Thijs Fijen

TjeerdBurger

hier wel een aantal links, misschien dat daar wat bij staat Thijs
http://www.fatbirder.net/links_geo/europe/macedonia.html

maar het valt inderdaad niet mee om wat te vinden zeg! Is denk ik nog een vrij onbekend land qua vogels, lokale vogelaars/ornithologen mailen lijkt mij nog de beste manier om achter wat leuke plekken te komen

Sjoerd v Wierst

Als we rond Prespa zitten, maken we kans op kroes en roze pelikaan. Ik heb ze daar dit voorjaar nog gezien. Ook Grote zaagbekken trouwens.
Van die Yelkouan, weet je zeker dat ie er voorkomt. Macedonië grenst immers niet aan de zee...
Ik vermoed verder een beetje dezelfde soorten als die ik in Noord-Griekenland heb gezien.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Thijs Fijen

CiteerAls we rond Prespa zitten, maken we kans op kroes en roze pelikaan. Ik heb ze daar dit voorjaar nog gezien. Ook Grote zaagbekken trouwens.
Van die Yelkouan, weet je zeker dat ie er voorkomt. Macedonië grenst immers niet aan de zee...
Ik vermoed verder een beetje dezelfde soorten als die ik in Noord-Griekenland heb gezien.
Dat was de grap ;) Toont aan dat wiki niet altijd betrouwbaar is, of dat interpretatie lastig is. (Yelkouan kan er ooit zijn gezien...)

Zal eens zoeken op noord Griekenland (ook macedonië)
Thijs Fijen

falco

#6
Hallo Thijs,

Ik ben een keer of vier in Macedonië geweest, maar nooit specifiek om te vogelen.
Van de soorten die jij noemt heb ik alleen Kroeskop gezien bij het Prespameer. Het Prespameer is een stuk interessanter om te vogelen dan het Ohrid meer, dat komt volgens mij doordat het Prespameer een zandbodem heeft en het Ohrid meer niet.
Kroeskop is wel een moeilijke, maar als je consequent de groepen Pelikanen afzoekt kom je ze op den duur wel tegen.
Langs de oevers van Ohrid meer kwam ik verschillende keren Rouwmezen tegen en ergens bij Prespameer een Balkanbergfluiter.
Gieren heb ik in Macedonië nooit gezien en rovers in het algemeen zie je heel wat minder dan in bijvoorbeeld Spanje. Neemt niet weg dat ik denk dat er in dit land op het gebied van vogels nog heel veel leuke dingen te ontdekken zijn, het is sowieso een prachtig land en Ohrid een geweldig stadje. Ga zeker een keer naar Ohrid op een zaterdagavond, iedereen van jong tot oud loopt dan op straat en wat betreft de vrouwen, als zijnde een westerse man ben je vast erg in trek... t'is maar dat je het weet.
Mocht je nog wat willen weten over het land, mail stuur me gerust een pb.

Nog een tip: je kunt hier ook de grens naar Albanië oversteken, zou ik zeker doen, al was het maar voor de belevenis (en omdat daar vorig jaar nog 2 Dunbekwulpen zijn geclaimd)

Groet,

Ies
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Sjoerd v Wierst

Tja, misschien maar hetzelfde doen als wat ze dit jaar hebben gedaan: twee landen doen. Dus ook Albanië. Misschien wel leuk voor zeevogels?  
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

frankneijts

CiteerJa maar de Yelkouan komt er wel voor.....

Ze kunnen misschien inderdaad uitgestorven zijn, maar naar mijn weten (en via artikelen) komen alle gieren voor en heeft de Kleine Trap er ook gezeten. De Kroeskoppelikaan broedt in het Prespameer in zowel het Griekse gedeelte als het Macedonische gedeelte.

De Kleine Trap kan best uitgestorven zijn, maar misschien ook niet... Dat wilde ik ook eigenlijk wel weten.
Kleine Trap komt volgens de EBCC Atlas of European Breeding Birds (1997) nergens (meer) voor op de Balkan. Dichtstbijzijnde populatie (t.o.v. Macedonië) in Apulië, de 'spoor' aan de Italiaanse laars. En als-ie eenmaal verdwenen is komt-ie niet 'zo maar' meer terug gezien de ontwikkelingen in de landbouw, ook in Oost-Europa.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

CiteerTja, misschien maar hetzelfde doen als wat ze dit jaar hebben gedaan: twee landen doen. Dus ook Albanië. Misschien wel leuk voor zeevogels?
Er is meer dan genoeg te beleven in alleen al Macedonië. Misschien in mindere mate aan vogels (het is duidelijk dat het Prespa meer veel beter is dan het Ohrid meer) maar aan vlinders, libellen, planten, zoogdieren en sprinkhanen is echt genoeg te beleven!

Helaas dat de Kleine Trap verdwenen is, slecht teken!
Thijs Fijen

Flor Rhebergen

Aangezien ik zelf ook meega heb ik ook nog wat research gedaan...  :P In het boek "The Good Bird Guide" van Keith Marsh worden beide meren besproken, en volgens dat stukje hebben de meren populaties Dwergaalscholvers en komen beide pelikaansoorten voor hoewel het niet zeker is of ze er ook broeden. Andere soorten die genoemd worden zijn Zwartkoprietzanger (lastig 's zomers), Balkanvliegenvanger, Rouwmees, Syrische Bonte Specht en Steenpatrijs.

Verder lijkt het Galicica National Park, dat daar vlakbij ligt, ook interessant te zijn met roofvogels, Rotsklever, Oostelijke Vale en Griekse Spotvogel, Oostelijke Orpheusgrasmus, Balkanbergfluiter, Bruinkeelortolaan, Grijze en Zwartkopgors.

Dit is wat er in dat boek staat, maar ik heb geen idee wat die informatie waard is...
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

Thijs Fijen

Schijnbaar is het Pelister national park ook een erg goede plek voor rovers en rotslijsters...

Ben alleen benieuwd naar de gieren, volgens mij gaat het ook daar erg slecht mee..
Thijs Fijen

frankneijts

Volgens Mebs (Roofvogels van Europa, N-Afrika en Voor-Azië):
Monniksgier: mogelijk 0 - 1 paar (opgave 2003)
Vale Gier: 20 - 40 paar (opgave 2004)
Aasgier: 30 - 40 paar (opgave 2004)
Lammergier: 0 paar (opgave 2004)

Ben dus bang dat je er niet over zult struikelen....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Oke, bedankt Frank! Gaat er dus echt slecht mee, in 2000 waren er namelijk nog 65 paar Aasgieren en 60 paar Vale Gieren en mogelijke broedparen Monnicks en Lammergier..
Thijs Fijen

Sjoerd v Wierst

In Prespa heb ik zeker zo'n 200 a 250 kroeskopjes gezien. Hier ook 3 roze pelikanen. Hier ook 300-400 dwergaalscholvers. Kwakken, woudaapjes en purperreiger. Ook baardgrasmussen ( de enige sylvia's die we daar gezien hebben), rode en blauwe rotslijster. Ook een ringslang gezien.
Nadeel is alleen wel dat het een erg groot meer is. De kolonie pelikanen bevindt zich in Griekenland. Weet niet of je in Macedonië er net zoveel kans op maakt.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

tekenaar

#15
hoe is Macedonie m.b.t. verdwaalde landmijnen? Om deze reden zou ik GEEN kamp organiseren in het binnenland Servie/Bosnie/Kroatie en m.i. ook niet in Macedonie, of je moet een 100%-op-wegen-en-paden-blijf kamp willen ... Er zou maar iemand een been verliezen tijdens zo'n kamp (of erger) ...

M.a.w. er is een reden dat Macedonie niet erg bekend is als vogelgebied ... Lijkt me iets om eerst eens bij de plaatselijke mensen na te vragen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jelmerpoelstra

#16
Ik ben vorige zomer zo'n 10 dagen in Macedonie geweest met mijn vriendin, met openbaar vervoer.
Landmijnen zijn een probleem in het noordwesten, ten NW van Tetovo. Dat gooide voor ons daar nog wat roet in het eten toen we daar waren, dus misschien best om die regio te negeren. De mensen daar zijn nog redelijk bang voor mijnen en ander oorlogsgerelateerd gevaar. In de rest van het land is dit OK.

In het algemeen viel het vogelen wat tegen, maar vlinders waren wel erg leuk.

Roofvogels waren vooral ronduit prut. Alleen in het zuidoosten, waar het droger is, iets anders gezien dan Buizerd en Torenvalk!! (Dit was bij Demir Kapija, waar we Vale Gier, Slangenarend en Arendbuizerd hadden. Ook Rotsklevers, Blauwe Rotslijsters, Scharrelaars, Baardgrasmussen, Alpengierzwaluwen, in een paar uurtjes rond het middaguur.)

De enige lifer die ik had was Steenpatrijs, dit was in Mavrovo NP. Hier ook o.a. Grijze Gors.
Balkanbergfluiter is denk ik zeker nog een optie in begin/mid juli, en er zijn in Macedonie veel bossen die er geschikt uit zien. Wij waren eind juli/begin aug, net wat te laat denk ik. Tweemaal erg verdachte roepjes maar niet kunnen vinden.

Pelister was erg mooi. Daar had ik o.a. Rouwmees, en Zwartkopgors er vlakbij vanuit de bus. I.p.v. de verwachte en gehoopte Balkanvlieg (die ik gelukkig twee weken later in Turkije had), waren de vliegenvangers die ik daar zag toch echt Withalzen.

Een nabijgelegen gebied in Griekenland (het bekende Lake Kerkini) was overall veel beter voor vogels, met qua rovers o.a. Dwerg-, Slangen- en Schreeuwarend, en als absolute topper tweemaal een Balkansperwer. Ook Maskerklauwier (volgens mij moeilijk in Maced.), Oost.Blonde Tapuit, Oost.Vale Spot, weer Rouwmezen, veel Hoppen, en de hele reutemeteut aan watervogels incl. Dwergali's en beide pelikanen (absurd genoeg beduidend meer Kroeskoppen dan Roze, wo. een vogel op zeer korte afstand in een mini-haventje).

frankmeer

#17
CiteerDwergali's en beide pelikanen (absurd genoeg beduidend meer Kroeskoppen dan Roze, wo. een vogel op zeer korte afstand in een mini-haventje).
Op Lesbos heb ik zelf ook een tamme Roze pelikaan gezien in een haventje. Uit Birding on the Greek Island of Lesvos: Passing spring birds most likely en route to the Danube Delta are often caught and tamed by local fishermen - hence some of the records below!
Zijn ze dan eigenlijk telbaar?  :mellow:  
Frank van der Meer

jelmerpoelstra

Volgens mij werd die vogel inderdaad getickt door vogelaars. Zelf was ik er in 2004 geloof ik, en toen was die er niet (meer?).
Overigens was die Kroeskop in Kerkini niet tam op deze manier.

Thijs Fijen

Hallo allemaal,

Net terug van de lange reis (60 uur!!) vanuit Macedonië. Wat een land, geweldig genoten!

Er komt vanuit mijn kant een (ik hoop enorm groot) verslag van onze activiteiten en waarnemingen ergens te staan, maar daar gaat denk ik zo veel tijd in zitten dat dat nog wel even gaat duren.

Korte samenvatting:
over de 150 vogelsoorten met de leukste:
Kroeskop- Roze Pelikaan
Aziatische en Steenpatrijs
Rode en Blauwe Rotslijster
Alpenkraai
Alle mogelijke zwaluwen
Onderweg Dwergarend, Arendbuizerd, Slangenarenden, Scharrelaars
Etcetera.

Bovendien werd er door een beheerder verteld dat de locale Hazelhoenders verdwenen waren (lees afgeschoten), Auerhoenders idem.. Kleine Trappen zouden er nog enkele zitten vlakbij of in albanië, maar het fijne weet ik daar niet van.
Overigens geen gieren!

Qua vlinders was het helemaal geweldig! Over de 110 soorten!!! Ben zelf te onervaren om te zeggen wat nou een goede soort is en wat niet, maar er zaten wel heel veel goede europese soorten tussen en wat opvallende plekken van sommige vlinders. Meer daarover in het verslag, en als het goed is ook binnenkort op observado

Overige gave dingen, 1000en Dobbelsteenslangen, Esculaapslangen, +/- 5 Wipneusadders, Ringslangen, Griekse Landschilpadden, Schaduwlibel, Balkankamsalamander en nog veel meer om op te noemen!
Thijs Fijen

JohanvantBosch

KLinkt super, Thijs!  :duim:

redmar_woudstra

Steenpatrijs is echt een lastige soort! Leuk lijstje! En echt 1000en Dobbelsteenslangen?
groet,
Redmar

Thijs Fijen

Steenpatrijs zelf gemist haha, maargoed komt nog wel.

Ja echt 1000en Dobbelsteenslangen! Je hebt in het Prespameer een eilandje: Kolem Grad (Slangeneiland). Vroeger aaneengesloten met het vasteland, nu afgesloten maar ook geen predatoren voor slangen. Vandaar de grote aantallen Dobbelsteenslangen. Naar schatting zouden er ook 1000 Wipneusadders moeten zitten, maar wij hebben er daar maar een enkele van gezien, max 2 op een dag.

Nog voor de zoogdieren: Balkanbaardvleermuis, Baardvleermuis, Kleine en Grote Hoefijzervleermuis, Kleine Dwergvleermuis, Bechstein Vleermuis, Relmuis (Edible Dormouse, wat een fantastische engelse naam!), Gems, Edelhert etcetera
Thijs Fijen

redmar_woudstra

Hoe hebben jullie de Relmuis kunnen scoren?

En er zijn op dat eiland geen predatoren in de vorm van vogels?
groet,
Redmar

Thijs Fijen

Relmuis zat 'gewoon' in het klooster waar we sliepen, zat die daar niet hadden we muizenvallen uitgezet. Op de eerste plek leverde de muizenvallen alleen bosmuizen, Balkansmaragdhagedissen en Esculaapslangen op haha.

Nee, geen vogels die de slangen eten. Voor Slangenarend is het te ruig en stijl en die slangen zijn denk ik echt te snel?? Er broeden Oehoe, Slechtvalk en vast nog wel meer, maar die doen zich denk ik te goed aan de honderden aalscholvers en honderden alpengierzwaluwen etcetera
Thijs Fijen

steenl

CiteerSteenpatrijs zelf gemist haha, maargoed komt nog wel.

Is te hopen. Zo makkelijk is die niet.
Benieuwd naar je verslag.
Veel foto's gemaakt?

Thijs Fijen

Heb gelukkig nog minimaal 40 jaar vogelen tegoed ;)

Ik heb zelf niet gefotografeerd, anderen hebben wel foto's gemaakt vooral van omgeving en leuke vlinders.
Thijs Fijen