juiste categorie?

Gestart door ratje, september 29, 2008, 12:27:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

deze pissebed? vond ik in een houtstronk. ik zag alleen eerst het witte, bij het voorzichtig verwijderen van de schors zag ik 3 kleuren. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Arp

Hoi Hannie,

Het is inderdaad een Ruwe Pissebed (Porcellio scaber). Deze is net aan het vervellen (dat doen ze hun hele leven regelmatig). Pissebedden doen dat in twee fases, eerst de achterste helft van het dier, en een paar dagen later de voorkant. Opvallend bij deze is dat terwijl het lijkt oftie net uit de achterkant kruipt de voorkant ook al behoorlijk "los" zit - zie ik niet erg vaak. Het zou misschien kunnnen zijn dattie al een dag (of wat) geleden de achterkant heeft afgeworpen en sindsdien niet van z'n plek is gekomen???

Enneh, oh ja - niet de juiste categorie dus (het zijn Kreeftachtigen) ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ratje

CiteerHoi Hannie,

Het is inderdaad een Ruwe Pissebed (Porcellio scaber). Deze is net aan het vervellen (dat doen ze hun hele leven regelmatig). Pissebedden doen dat in twee fases, eerst de achterste helft van het dier, en een paar dagen later de voorkant. Opvallend bij deze is dat terwijl het lijkt oftie net uit de achterkant kruipt de voorkant ook al behoorlijk "los" zit - zie ik niet erg vaak. Het zou misschien kunnnen zijn dattie al een dag (of wat) geleden de achterkant heeft afgeworpen en sindsdien niet van z'n plek is gekomen???

Enneh, oh ja - niet de juiste categorie dus (het zijn Kreeftachtigen) ;)
Arp, dank je voor je uitleg. Ik zag ook eerst de achterkant, het witte dat buiten de schors uitstak, ietsje bewegen. Nieuwgierig als ik was wilde ik weten wat voor beestje het was en heb voorzichtig de schors iets verwijderd totdat ik hem in totaal kon zien. Met dit als resultaat, ik vond het mooi.
Nogmaals dank.