Hoofdmenu

2 kleine

Gestart door GerardL, september 28, 2008, 23:23:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Vanmiddag lekker warm, vond ik deze 2 kleine rupsjes.
Komen me allebei bekend voor; dacht dat ik tenminste 1 van deze al eens heb zien langs komen, maar kan hem niet vinden.

Wie weet de namen van deze 2 kleine (spannertjes?)

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard

foto 1

GerardL

foto 2 In een Teunisbloem

lily

hoi Gerard,

Ik wacht met spanning af welke rups het is die in de teunisbloem zit, omdat ik dezelfde rups tegen kwam.
Als jij antwoord krijgt, heb ik meteen ook antwoord.

Lily

H. Meijer

Gerard,

De eerste is volgens mij een donkere vorm van Eupithecia centaureata en de tweede is mogelijk Eupithecia virgaureata of tripunctaria.

Groet,

Hilco

GerardL

Hallo Hilco en Lily,

Bedankt voor deze namen Hilco, zo wat ik kan vergelijken zou dit best wel eens kunnen kloppen! Had heel lang gezocht voordat ik in de buurt kwam van ongeveer gelijke rupsjes, maar eigenlijk had het formaat me meteen naar die dwegrspanners moeten brengen.
Beide vlindertjes zijn al in de buurt waargenomen! Zowel de E. centaureata als de E. virgaureata heb ik al op mijn lijstje staan hier uit de buurt. E. tripunctaria niet.

Danke!

Hallo Lily ; bedankt voor het "opkrikken" van de topic!

Grtzzzz

Gerard

acherontia

Ik zou op grond van deze foto Eupithecia satyrata niet uit sluiten voor de tweede rups.

Jeroen

GerardL

Hallo Jeroen,

Vond op een Finse site een flink aantal foto's van Eupithecia's, en denk nu dat er zelfs nog meer Eupithecia's in aanmerking komen dan alleen maar de Eupithecia satyrata !
Evengoed bedankt voor de hulp / meedenken!

Hou het even op Eupithecia spec., ben ik wel gewend met die dwergen!

Grtzzzz

Gerard

Zijn ze niet afgevlogen, dan moeten ze nog zeker 3 keer vervellen : altijd wat anders! BAH

acherontia

De laatste Eupithecia rups is er een uit het complex satyrata, tripunctaria, virgaureata. Ik bedoelde dus ook eigenlijk alleen dat satyrata ook nog een optie is. Die Finse site is inderdaad erg goed!

Jeroen