Ruigpootbuizerd?

Gestart door Lasse de Vries, september 28, 2008, 08:47:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lasse de Vries

Hallo allemaal,
kan ik vrijdagmiddag langs de A15 ter hoogte van Gorinchem een Ruigpootbuizerd hebben gezien?
Hij zat op een muurtje bij het spoor, hij had erg bevederde poten, en hij was lichtbruin/wit.
Helaas niet zien vliegen...
Hij zat een konijn aan stukken te scheuren.

Lasse

P1234

Hoi Lasse,

Dit is echt veel en veel te weinig om zelfs maar te vermoeden dat je een Ruigpootbuizerd hebt gezien. Ook een Buizerd heeft bevederde poten, maar bij Ruigpootbuizerd is het laatste stukje van de poot (het loopbeen) bevederd, en bij Buizerd niet. Dat kenmerk is vaak alleen van nabij met een telescoop met zekerheid vast te stellen en in het veld één van de minst bruikbare kenmerken om de soorten te onderscheiden, althans in mijn ervaring. Er is in verschillende forums al veel gezegd over het onderscheid tussen de soorten. Lees dat maar eens na, en kijk eens op de soorttekst van Ruigpootbuizerd op waarneming.nl. Daar staan de kenmerken van deze soort opgesomd. Pas als je een vogel op leeftijd hebt gebracht en alle kenmerken die bij de leeftijd horen aanwezig zijn, kan je met zekerheid zeggen dat je een Ruigpootbuizerd hebt gezien.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;