Hoofdmenu

Groene Reiger?

Gestart door redmar_woudstra, april 28, 2006, 10:55:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

#30
Hallo allemaal, ik heb inmiddels met Nils van Duivendijk (o.a. lid van het CDNA)  mailcontact gehad en zie zijn antwoord op mijn vragen m.b.t. het kleed en buitenlandse expertise,

Small is wel een mennekke, dus zijn mening is wel wat waard. Wat betreft het kleed: dat is eigenlijk nog (vrijwel) juveniel, dus terminologie als 1w en 1z zijn eigenlijk niet juist. Als je aan de positieve kant wil staan moet je het een (ver)laat en dus nog (bijna) niet ruiende juv noemen. Green Heron broedt tot in september (Cramp) en hij zou dus met nest en al door hurricane Wilma over de Oceaan kunnen zijn geslingerd (shit, daar ga ik weer met m'n negatieve kijk!).

Ik wilde dan ook maar voorstellen om de Groene Reiger om te dopen tot Wilma indien uit evt. DNA-onderzoek blijkt dat het om een vrouwtje gaat en anders tot Fred als het natuurlijk om een mannetje gaat :gap:,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan Harteman

CiteerIk wilde dan ook maar voorstellen om de Groene Reiger om te dopen tot Wilma indien uit evt. DNA-onderzoek blijkt dat het om een vrouwtje gaat en anders tot Fred als het natuurlijk om een mannetje gaat :gap:,
Zit ie dan zó dichtbij dat je de veren uit z'n kont kunt trekken voor een gedegen onderzoekje?  :D  

jessesven

Prachtig beestje. Twee joekels van problemen:

1. Het juv. kleed
2. Groene reigers staan bekend om hun beruchte schuwheid..........
Ik weet dat uit eigen ervaring. Zelfs in een gebied waar de vogels zeer talrijk zijn is het vaak een groot probleem de soort te scoren. Het gedrag dat onze vogel vertoont past hier echt niet in!



P1234

#33
Ik weet niet of die problemen zo groot zijn.

1. Juveniel kleed kan misschien best. Zie commentaar van Garry Bakker bij de waarneming, die een plaatje van een vogel in Florida in mei vond in een vrijwel identiek kleed. Ook de geraagdpleegde deskundige van het Britse zeldzaamhedencommitee had er kennelijk geen problemen mee. Bovendien lopen dwaalgasten vaker "achter." Zie bijvoorbeeld de Steltstrandloper van de Keeg, die eigenlijk ook al verder doorgeruid had moeten zijn. Zo zijn er meer voorbeelden.

2. Ik heb geen eigen ervaring met de soort. Wel heb ik mensen gesproken die deze ervaring wel hebben, en de soort niet bepaald als schuw hebben ervaren. De plaatjes die ik heb gezien van andere Europese dwaalgasten lijken ook de indruk te wekken dat die vogels niet echt schuw waren. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de plaatjes van de IJslandse vogel.

Daar komt nog bij dat GR kennelijk in gevangenschap ook geen bijster talrijke soort is.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jan Harteman

CiteerDaar komt nog bij dat GR kennelijk in gevangenschap ook geen bijster talrijke soort is.
Zeg maar gerust dat 'ie helemaal niet gehouden wordt.

En over de schuwheid. Als het inderdaad een dwaalgast is die recentelijk de enorme oversteek over de oceaan heeft gemaakt... dan lijkt het me dat ie behoorlijk hongerig is. Dan ligt de drempel natuurlijk niet zo hoog om voedsel te blijven zoeken, ook wanneer er mensen op je neus meekijken.  

Robert Heemskerk

#35
De Groene Reiger heeft de regie in handen! en steelt de show!!    :gap:
tijd: 9.50 uur

Vincent Hart

Dat door Garry Bakker opgeviste plaatje laat juist precies het probleem zien: Onze vogel is (veel) minder roodbruin in de oorstreek en op de hals, en is NIET roodbruin op zijborst. Borststreping is bij onze vogel grijs(bruin), niet roodbruin. Oorstreek, hals en borst maken bij onze vogel tezamen een lichte indruk, vrijwel zonder warme tonen, bij de vogel uit de Everglades is de overheersende kleur in deze veerpartijen, zoals gezegd, roodbruin. De algemene indruk van oorstreek, hals en borst van de Amsterdamse vogel is dus veel meer 'juveniel', de als 'vergelijkbaar' beschouwde vogel is duidelijk al (verder) op weg naar adult-kleed.

Een ander, wellicht nog groter probleem aan onze vogel zijn de (schouder)dekveren. Zowel in het veld als op de foto's hebben de (schouder)dekveren van onze vogel aanmerkelijk meer lichte randen dan bij de vogel uit de Everglades het geval is. De lichte randen bij onze vogel zijn lichter en bestrijken een grotere portie van de veer. De opvallende koffie-met-melk kleurige baan over de schouderdekveren (zie bijv. deze foto) ontbreekt bij de Everglades-vogel geheel. De algemene indruk van de (schouder)dekveren van onze vogel is dus 'veel wit', bij de Everglades-vogel zijn (veel) meer juveniele veren al vervangen.

Om misverstanden te voorkomen: Ik hoop net als iedereen dat deze vogel aanvaard gaat worden, maar zie wel, zoals wat mij betreft te weinig mensen, enige bezwaren tegen de these dat dit een tweede kalenderjaars vogel zou betreffen. Maar ik zal hem/haar straks weer 'es live gaan bekijken  B)

NB: Mijn hier gegeven observaties zijn gebaseerd op mijn eigen waarneming van de Amsterdamse vogel en foto's die anderen van dit beest genomen hebben, en op op het internet gevonden foto's van verschillende kleden van de groene reiger. Ik heb zelf, zoals voor de meesten van ons zal gelden, geen eerdere ervaring met deze soort in het veld. Met de mensen die dat wel hebben (zie bijvoorbeeld de discussie over onze vogel op het onvolprezen Birdforum), deel ik vooralsnog mijn scepsis...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

CiteerDe Groene Reiger heeft de regie in handen! en steelt de show!!    :gap:
tijd: 9.50 uur
Poe hee, zit ie zo  ver weg vandaag?  :D  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

CiteerZeg maar gerust dat 'ie helemaal niet gehouden wordt.
Illegaal gehouden vogel uitgesloten? NB: Serieus beroep op uw/jouw expertise
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jessesven

Als je e.a. kritisch overziet ( de problemen met het juv. kleed) kan je maar tot 1 aannemelijke conclusie komen: ontsnapt uit een prive collectie. Het spijt me (vooral voor mezelf).


Jan Harteman

#40
CiteerIllegaal gehouden vogel uitgesloten? NB: Serieus beroep op uw/jouw expertise
Inderdaad niet uitgesloten, maar daar heb ik geen overzicht over.

CiteerDe mangrovereigers in de dierentuinen van Nederland zijn allen geringd.
Ik heb bijgevoegde foto in Burgers' Zoo gemaakt (in de tropische Mangrove hal) op 16 augustus 2005.
Deze juveniele Mangrovereiger (Butorides striatus) is NIET geringd en het is ook niet meer mogelijk dit alsnog te doen op die leeftijd. Indien een dergelijke vogel ontsnapt snappen jullie wel waar dit toe kan leiden...
Sta er dan ook even bij stil dat ze in Burgers' Zoo succesvol kweken met deze soort. Ik weet niet precies of het klimaat in de Mangrovehal het gehele jaar hetzelfde is, maar als de vogels daar het gehele jaar rond broeden, kunnen er dus het gehele jaar door juvenielen gezien worden.
De Mangrovehal in Burgers' Zoo is vrij toegankelijk voor alle bezoekers. Er is een sluis gemaakt met rubber-lamellen die voor de deuren hangen, maar als het een drukke dag is staan de deuren regelmatig continue open.

Jan Harteman

En nog een foto van dezelfde reiger. Onduidelijk misschien, maar de borst is beter in beeld.

Vincent Hart

@Jan Harteman: Bedankt voor foto's en toelichting.

Deze foto's lijken mij een mangrovereiger (in elk geval een juveniele) toch echt wel uit te sluiten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

RWester

Citeer@Jan Harteman: Bedankt voor foto's en toelichting.

Deze foto's lijken mij een mangrovereiger (in elk geval een juveniele) toch echt wel uit te sluiten.
?

Deze foto's lijken Mangrovereiger uit te sluiten? Welke foto's bedoel je Vincent? Foto's van Jan Harteman betreffen juist Mangrovereigers.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Thijs Fijen

daarom. Hij zegt juist dat dankzij de foto's van Jan, de reiger uit amsterdam uitgesloten wordt voor juveniele mangrovereiger. Of heb ik het mis Vincent?

Thijs
Thijs Fijen

Dylan

Citeer2. Groene reigers staan bekend om hun beruchte schuwheid..........
Ik weet dat uit eigen ervaring. Zelfs in een gebied waar de vogels zeer talrijk zijn is het vaak een groot probleem de soort te scoren. Het gedrag dat onze vogel vertoont past hier echt niet in!
Ik ving gisteren op dat de vogels in Florida net zo te benaderen zijn als deze hier. Puur van horen zeggen, want zelf (zoals bijna iedereen) 0 ervaring met Groene Reigers.

De persoon die het zei was ene A. van den Berg ...
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Edwin Russer

CiteerIk ving gisteren op dat de vogels in Florida net zo te benaderen zijn als deze hier. Puur van horen zeggen, want zelf (zoals bijna iedereen) 0 ervaring met Groene Reigers.

De persoon die het zei was ene A. van den Berg ...

Die dit ook nog in een mailtje aan mij vertelde,

Over de determinatie: er pleit geen enkel kenmerk tegen een eerste-
zomer Groene Reiger. Zulke vogels zie je in april in Noord-Amerika.
Je kunt proberen alle 30+ beschreven ondersoorten van
Bstriatus/virescens uit te sluiten, maar dat is een hele klus vanwege
de variatie binnen die taxa. Lijkt me bovendien overbodig werk want
geen van deze taxa is talrijk in de kooivogelhandel. Ik bedoel: als
je een Goudlijster ziet ga je evenmin kijken of alle (onder)soorten
van die soort kunnen worden uitgesloten. En als toch ooit een
essentieel kenmerk bekend zou worden waarmee je kan zien dat dit
bijvoorbeeld geen Noordamerikaanse maar een Zuidamerikaanse (en dan
dus niet wilde) Groene Reiger betreft, zal dat kenmerk op de talloze
foto's vast te zien zijn. En dan kun je de determinatie alsnog
bijstellen: zo passen we ons voortdurend aan nieuwe kennis aan.
,

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Pim

#47
Even nagenieten:

Foto: Martijn de Jonge
www.martijndejonge.nl

Vanzelfsprekend met toestemming maker geplaatst!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Vincent Hart

#48
@ Jan en Thijs: Thijs heeft gelijk, wat ik bedoelde te zeggen is dat op basis van deze foto's uitgesloten kan worden dat ons reigertje een mangrovereiger is.

Ben net weer even een uurtje wezen kijken. Beestje zat wederom aan de overkant van de sloot en liet zich vorstelijk bekijken. Mijn oog dwaalde af en toe af om een blik te werpen op de buizerds die in een gestage stroom langs de bosrand kwamen aanzeilen. Helaas geen Pernis of Milvus tussen de B.buteo's... Terwijl ik weer wat buizerds in de kijker had hoorde ik geroesemoes onder de andere vogelaars. Wat bleek? Het beestje was naar DEZE oever gevlogen  :lol:

Met wat heen en weer gekruip de vogel op hooguit TWEE meter langs zien stappen  :D  Als ik niet hoognodig naar m'n werk had gehoeven had ik zonder twijfel met m'n telefoon (3x zoom) zonder hulpstukken een hoogst aardige foto kunnen nemen. De aanwezige heren met teletoeters zullen ongetwijfeld vanavond met fenomenale beelden komen, op Birdpix en elders...
Over de benaderbaarheid van het beestje hoor ik nog steeds verschillende geluiden. De meesten beschouwen ze als van nature (zeer) schuw maar er wordt inderdaad door meerdere mensen gezegd dat groene reigers in Amerika, vooral in dichter bevolkte gebieden ook aardig tam kunnen zijn.

Heb ons troetelallochtoontje vanmiddag weer bij alle soorten licht, vanuit elke hoek en in verschillende houdingen (o.a. aldanniet gestrekte nek) kunnen bekijken waarbij opviel dat m.n. de hoeveelheid wit op (vleugel)dekveren sterk afhangt van de pose van de vogel. Vooral in gedrongen houding lijkt de vogel sterker op (mij bekende foto's van) tweedejaars vogels dan mij in eerste instantie het geval leek... Toch wacht ik nog steeds op een foto die het voor mij meer aannemelijk maakt dat ons reigertje inderdaad afgelopen zomer is geboren en niet later...

Over de opmerkingen van dhr. vd Berg: In op het VZK verschenen correspondentie zegt deze: 'Er pleit geen enkel kenmerk tegen een eerste-zomer Groene Reiger' en 'Zulke vogels zie je in april in Noord-Amerika'. Een dergelijke omkering van de bewijslast die verder niet door argumenten ondersteund wordt, is wat mager. Hoewel ABvdB absoluut als authoriteit beschouwd mag worden lijkt me niet dat we alles wat hij zegt op basis van zijn naam automatisch als 'waar' moeten beschouwen. Voor zover mij bekent verlangt het CDNA bij indiening van een geval nog altijd een opsommingen van kenmerken die er wel een bepaalde vogel in een bepaald kleed (in dit geval hopelijk dus een tweedejaars groene reiger) van maken.

Afgaande op de foto's van de diverse kleden die ik tot nu toe gezien heb en afgaande op op diverse plaatsen geopperde inhoudelijke argumenten kan ik (nog steeds) weinig anders dan zeggen dat wat mij betreft ons beestje meer weg heeft van een eerstejaars vogel dan van een tweedejaars...
Ik wacht dan ook met smart op de eerste persoon die inhoudelijke argumenten ten gunste van identificatie als tweedejaars vogel weet aan te dragen.

EDIT: Edwins post kruiste de mijne, vandaar de dubbele citaten. Waarschijnlijk is het inderdaad ondoenlijk om alle ondersoorten van groene-/mangrovereiger uit te sluiten. Maar het probleem hier is dat het kleed waarop dat van onze vogel het meest lijkt uitsluit dat het beest (ship-assisted of niet) vanuit de Nieuwe Wereld in Nederland terechtgekomen is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan Harteman

#49
Daar kan ik je niet mee helpen helaas.

Vorig jaar rond deze tijd heb ik in de VS stage gelopen. Ik heb er diverse Groene reigers gezien, echter ik kan mij alleen de volwassen vogels herinneren. Wellicht waren de juveniele vogels niet in dat gebied aanwezig (broedgebieden verderop gelegen?). Hoe dan ook, alle volwassen vogels die ik er heb gezien waren uitermate schuw (dat gold ook voor de Am. blauwe reigers en Witbuikreigers). Ik heb ze zowel in North Carolina als in Ohio gezien, in beide staten vlogen ze weg als je ze op enige afstand (ca. 50m) naderde. Maar dit waren dan wel altijd extensief beheerde gebieden waar weinig mensen kwamen.

Thijs Fijen

Leg eens uit waarom je denkt dat ie ontsnapt is omdat het dichtbij schiphol is??
Thijs Fijen

grunsven

Hans, dat is volkomen irrelevant. Als je daar over wil klagen begin maar een topic in praat maar raak.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Edwin Russer

#52
Citeergezien dit vlak bij schiphol is e.d. denk ik dat het om een ontsnapte exemplaar gaat . Helaas mag je nog steends vogels vissen en andere dieren uit het wild vangen en hier invoeren. Dat daar door dier soorten o.a achteruit gaan in die landen, daar heeft Minister Veerman van landbouw lak aan.
Geluk voor deze groenereiger dat ie niet de rest van ze leven in gevangenschap hoeft te leven groeten

Hans, lees dit eens, tijdens een discussie op Ebnnl augustus vorig jaar, waarin ook een interessante en boeiende visie door van der Laan op al dan niet escapes wordt gegeven,

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...&L=ebnnl&P=2356

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...&L=ebnnl&P=2760

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...&L=ebnnl&P=2974

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...&L=ebnnl&P=5013

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...&L=ebnnl&P=5449,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

Ik heb in deze discussie nog niemand over het trekgedrag van de verschillende populaties gehoord, in combinatie met het kleed. Ik ga er voor het gemak dan even vanuit dat het een Groene is....

KLeed: lijkt me typisch juveniel kleed. volgens Birds of the World ruien de beesten in hun eerste najaar al behoorlijk ver door en lijken in eerste winter al een stuk meer op adulte vogels (zoals ook de vogels die de afgelopen jaren in Ierland/engeland zijn gezien)
Dit moet dus een veel jongere vogel zijn (zoals volgens mij ook al eerder door Edwin aangegeven). Lijkt me dat die begin dit jaar uit het ei gekomen  moet zijn.

Ik vind het leuk dat in Florida in april vogels in dit soort kleed rondvliegen, maar zijn dit ook de vogels die bij ons terecht komen? Trekken de vogels in Florida uberhaupt? En doen ze dat dan nu, in april? Ik weet dat de vogels verder noordelijk in Noord amerika trekvogels zijn, maar van Florida (ik hou dat maar evne als voorbeeld aan) weet ik dat niet. In HBW staat hij daar als jaarvogel... (maar dat kan komen doordat er in de winter overwinteraars zitten). Maar als die beesten zo vroeg in het jaar (of het hele jaar door) broeden, lijken het mij standvogels...
Wie weet hierover meer..

Voor mij is het in elk geval reden dit beest niet het voordeel van de twijfel te geven. (Ik ga er dan ook niet heen, totdat iemand mij heeft overtuigd :-))

Groeten,
Johan

(PS ik hoor mensen ook over zuidamerikaans vogels praten, maar vanaf panama naar het zuiden zit een ander taxon, striatus, volgens mij wordt die niet tot dezelfde (onder)soortgroep gerekend)

Vincent Hart

#54
@Edwin: Wees vooral zo vrij! Ik ben zodadelijk even weg van internet maar zet als je wilt vooral mijn reactie op Garry's mailtje (op AVN nu/zodadelijk) ook in deze topic.
EDIT: Alleen de post waar dit een reactie op is, is plotseling verdwenen?!

@Johan: Goed punt! Ik heb opzich geen enkele moeite met een eventuele wilde herkomst. Er is tenslotte afdoende bewezen dat dwaalgasten de Atlantische Oceaan kunnen oversteken en er is een (klein) aantal eerdere, geaccepteerde gevallen van de groene reiger in Europa. Alleen kan m.i. de vogel niet dit kleed hebben als hij afgelopen zomer geboren is.
Om het eens positief te bekijken zou de vogel in de zuidelijke staten of ergens in Midden-Amerika (als ze ook daar voorkomen) afgelopen winter of najaar uit het ei gekropen kunnen zijn (als er in die jaargetijden gebroed wordt) en vervolgens (als deze vogels zoals Johan opwerpt inderdaad trekken) hierheen gekomen kunnen zijn, hetgeen het door ons waargenomen kleed wel zou verklaren. Dit zou ook maken dat we van het probleem dat de soort voorzover bekend nergens gehouden wordt in Europa afzijn. Ik zal eens kijken of ik ergens meer over verspreiding, de periode waarin gebroed wordt en het aldanniet standvogel zijn te weten kan komen. Tenzij iemand hier daar al meer vanaf weet...

Ik weet trouwens niet Johan hoever je uit de buurt zit maar het is los van aldanniet dubieuze herkomst echt een geweldig beestje :D Ik zit nu hemelsbreed op 500m van onze held braaf op m'n werk (buiten is het donker dus) maar ben zeker van plan hem/haar morgen of maandag voor inmiddels de vierde keer te gaan bezoeken. Al is het maar om nog eens te pogen een acceptabel kiekje met de telefoon te maken  B)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

#55
Citeer=vincenthart,Apr 29 2006, 21:43 PM] @Edwin: Wees vooral zo vrij! Ik ben zodadelijk even weg van internet maar zet als je wilt vooral mijn reactie op Garry's mailtje (op AVN nu/zodadelijk) ook in deze topic.
EDIT: Alleen de post waar dit een reactie op is, is plotseling verdwenen?!

Ha Vincent, daarom heb ik 'm ook verwijderd omdat ik het toch niet gepast vondt, mijn oprechte excuses,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Erik

ik weet niet of iemand al op het idee is gekomen maar het is ook nog een optie om op www.birdforum.net een topic te openen. Met 42.000 members wereldwijd zijn er daar veel experts op het gebied van uitheemse vogels en mogelijke oplossingen voor de aanwezigheid van deze reiger.
 

Vincent Hart

@Edwin: Van mij mag je dus, graag zelfs. Heb Garry inmiddels ook verwezen naar deze discussie.
@Erik: Dat is  iemand :D. Zie http://www.birdforum.net/showthread.php?t=57122. De lieden met (ruime) ervaring met de vogel in het veld zijn overigens zonder uitzondering nogal sceptisch...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


matthijsbroere

Gedeelte van mailwisseling van Max Berlijn, kwam binnen op info@:
CiteerVerzonden: zaterdag 29 april 2006 21:28
Beste mensen,

Ik hoor van meer dan één kant dat een Groene Reiger al een eind verder
doorgeruit zou moeten zijn dan de Amsterdamse vogel. Ik kreeg bovendien dit
commentaar uit de VS...

"As someone who has seen many Green Herons in the wild over the years, let
me make some comments:

1) I have never seen one in the wild being anywhere near as tame as the one
photographed, they invariably fly around here with even a single person
within 10-30 meters, unless the cover is so thick they feel unobserved. I
have seen photos from more urban areas of Green Herons allowing people to
approach closer, I assume because of habituation. That bird must be very,
very used to having people close by, because in my opinion, that tameness is
not normal in a wild Green Heron.

2) I looked at a number of photos in different lighting conditions, and I
don't like the tone of the brown on the neck. It is too grayish, too flat
and cool in the coloration, the whole bird looks flat and too gray in fact.
A green heron should have brown in the throat stripes that has more of a
warmish, chestnut hue to it -- and the rufous on the solid patches on the
sides of the neck should generally be more extensive.

If I was you, I would be taking a long look at some of the 20 different
subspecies of Striated Heron, that were split off from Green Heron some time
ago.

Also add me to the list that finds it unlikely to the point of being
impossible for a wild American Green Heron to have fresh juvenile plumage in
Europe in April..."

Groeten,

Jan Hein
CiteerVerzonden: zaterdag 29 april 2006 23:48
Zonder er een e-mail discussie van te maken: 1 Wie is deze persoon??, 2 Tamheid zegt niet veel goeds over hem/haar, zelf veel gereist en veeeeel zulk tamme Green (en Striated) gezien (in Januari nog, denk trouwens even aan de Woudaap van Burgervlotbrug en de Kwak van Noorden....), 2 Rui gelijk aan "jou" foto uit de everglades (ook geen bruine keel) in Mei....al met al ga ik voorlopig achter Brian Small aan (heeft toch een zeer goede naam).

Groet Max

Max Berlijn
CiteerTrouwens zo vers????, kijk goed naar de foto's ik zie gesleten randen en zelfs alleen schachten (kijk eens naar deze foto van de vogel http://www.racefotografie.nl/dpz/28april1.jpg), tevens is zijn kruin al adult (gestreept bij juv), dus afschieten prima maar wel graag met goede kogels..... Misschien vind je op deze link wel wat "kogels" http://www.geocities.com/secaribbirds/idgr...iatedheron.html. Let wel op dit is een vergelijk tussen Green en Mangrove allen uit noord en Zuid Amerika en dus geen Mangrove uit Azië (zijn die Grijzer???, en welke worden evt. gehouden???)

Al met al hou ik het voorlopig maar op een Groene Reiger tot dat iemand met echt een goed tegen argument komt (wat ik niet uitsluit). Als uitsmijter nog een plaatje van Arnoud in de bijlage, hoe rossig bruin wil je de nek hebben.....

Groet Max
Matthijs Broere