Hoofdmenu

Groene Reiger?

Gestart door redmar_woudstra, april 28, 2006, 10:55:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

#840
Citaat van: snwja3 op juli 02, 2009, 11:29:58 AM
Bram, het gaat hier niet om het feit of je mag reageren, maar de manier waarop.
De ene kant ontkent alles, de andere escaleert/overdrijft alles, met als resultaat vaak een non-discussie waarin de mensen zich niet meer herkennen (en jij, op dit punt spreek ik je dan even persoonlijk aan, bent hierin helaas een van de sterren in, je andere bijdrages kan ik meer/zeker wel waarderen).
Resultaat daarvan is dat we tot dusver eigenlijk nog geen enkel resultaat hebben geboekt om te kijken hoe we met deze 'problemen' omgaan.
We hebben immers te maken met veel verschillende pluimages vogelaars, boefjes en boeven die zomaar alle informatie voor het oprapen hebben en daarmee hun gang kunnen gaan. Hoe leidt je dat in goede banen?

Ik zou graag in dit soort discussies eens zien:
- hoe krijgen we de informatie alleen op de juiste plek (cq bij de juiste mensen)
- hoe schermen we de data af voor (verkeerde) buitenstaanders
- wat zijn de criteria om tot geheel embargo over tegaan, wanneer kan je iets nog wel doorgeven (mensen moet ook kunnen blijven genieten van de natuur, anders verlies je hun support)
- brainstormsessie/topic waarin een ieder die zich geroepen voelt, met idee-en komt, die niet gelijk afgebrand worden (een sluitende oplossing is moeilijk, in elk idee zullen wel gaten zitten), maar eens naast elkaar gezet en dan kijken of we daar een (best) werkende oplossing uit kunnen brouwen

Je (een beetje) kennende, weet ik zeker dat je ook naar een oplossing wil, laten we eens kijken of we dat of iets kunnen bereiken.

Oke Wietze, maar het gaat hier toch echt niet om de manier waarop ik in dit topic reageer. Je mag me best ergens persoonlijk op aanspreken, maar de suggestie dat ik alles zou overdrijven (dat schrijf je) verwerp ik.  Ik denk dat je je wat dat betreft meer baseert op beeldvorming dan op feiten en anders lees ik graag die feiten terug. Ik heb mij wel met regelmaat gemengd in discussies over dit onderwerp (overigens zelden door mensen persoonlijk aan te vallen) en ik denk eerder dat ik heb bijgedragen aan bewustwording en een kritische discussie dan aan overdrijving en escalatie. Ik heb mij in verschillende gevallen dan ook genuanceerd opgesteld, vergelijk bijvoorbeeld mijn reacties in het geval van de Dwerguil vs. Kleinst waterhoen. Als overdrijven en escaleren mijn doel was geweest, dan had ik in het laatste geval wel meer van me laten horen.

Van alle 'ophef' zie ik in zeker opzicht wel resultaten; ik lees bijvoorbeeld meer over mensen die elkaar aanspreken, ik zie een groter bewustzijn bij vogelaars als het gaat om het voorkomen van verstoring en ik zie steeds duidelijker dat waarneming.nl een standpunt inneemt. Waar ik keer op keer niets mee kan, zijn uitvluchten en smoezen en argumenten die er niet toe doen. Ik heb zel eerder genoemd, het wijzen op gedragingen van anderen die veel erger voor het milieu zouden zijn dan twitchen, mensen verwijten dat ze zelf ook twitchen en daarom niet kritisch mogen zijn, klagen over het feit dat het een terugkerende discussie betreft enzovoorts.

Zoals ik al zei, deze Groene reiger is niet het exlusieve eigendom van wie dan ook en als waarnemersgemeenschap moeten wij ons m.i. bekommeren om 1) het lot van de vogel en 2) het op een prettige wijze kunnen uitoefenen van ieders hobby.

Bram

ps. Mij voor de voeten werpen dat ik alles overdrijf is, eerlijk gezegd, een nogal onhandige manier om een opbouwende discussie te wille beginnen, zoals je bedoeling lijkt te zijn, maar dat geeft verder niets en zoals je ziet laat ik niks escaleren. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

joostheeremans

Ik heb het idee dat dit soort discussies (over verstoringen) altijd in persoonlijke aanvallen ontaarden. Wanneer iemand iets zegt over een verstoring, snijdt een antwoord als "jij was er niet bij!!!" totaal geen hout. Het klopt dat diegene dan de feiten misschien niet uit eerste hand heeft, maar dit maakt diegenen zijn uitspraken of argumenten niet per definitie onjuist. Inge en anderen, probeer bij zo'n discussie de bal te spelen i.p.v. de man. Bij sneeuwuil, dwerguil, kleinst waterhoen, blauwstaart en nog wel meer zeldzaamheden ontstaat telkens dezelfde discussie met telkens dezelfde afloop. Een welles nietes spelletje tussen degenen die erbij stonden en degenen die er niet bij waren maar wel een mening hebben. Vol met persoonlijke aanvallen en jij-bakken over en weer. Uiteindelijk is de discussie volledig vastgelopen, hebben een aantal forumleden een bloedhekel aan elkaar en is er nog geen enkele stap richting een oplossing gezet. Terwijl iedereen aan het begin in principe tegen verstoring was en voor vogelkijken...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

snwja3

Nou Bram, over het eerste punt raken we het niet eens, geeft niet, dat was inderdaad niet het punt wat ik wilde maken (en misschien zit ik daar ook wel verkeerd). Laten we dat dan vergeten of persoonlijk met een biertje uitpraten, werkt vaak verhelderender dan zo'n forum.  ;)

Gelukkig heb je door dat het (hoe onhandig ook) ik het over het 2e gedeelte wil hebben.
Heb je daar nog suggesties/input voor?
Wietze Janse

BramtK

#843
Is goed hoor, Wietze! En daar ging het natuurlijk ook niet zo zeer om.
Ik heb (volgens mij) op dit forum wel eens eerder voorstellen gedaan, maar daar was weinig reactie op, daar leek men toch niet zo in geinteresseerd.
Ik weet niet wat de huidige gang van zaken is, maar ik heb het gevoel dat er met sommige zeldzaamheden eerst goed wordt nagedacht over de wijze waarop de te volgen twitch zo goed als mogelijk kan verlopen (denk Ruigpootuil, Kleinst waterhoen). Dat lijkt mij in ieder geval een goed begin. Ik heb het gevoel dat daar zowel waarnemers.nlers als terreinbeheerders bij betrokken zijn. Klopt dit?

Wat mij betreft zou je nog wel wat vaker fysieke maatregelen kunnen treffen, zoals dat is gebeurt bij de Kleinst waterhoen. Een probleem blijft altijd dat een ieder zo dichtbij als mogelijk wil komen en dat de meeste vogelaars naar goedgebruik aansluiten bij diegenen die er al staan. Je krijgt zodoende als vanzelf een veelkoppig monster (even overdrijven) dat wordt gedreven door het belang naar voren te gaan. Dat veelkoppig monster heeft tegelijkertijd geen bewustzijn; vogelaars hebben aanvankelijk geen collectief geheugen van wat er gebeurt bij een zeldzaamheid en - erger nog - ondanks het goede gedrag van velen is er altijd wel weer iemand die toch dat weiland met Sneeuwuil inloopt omdat 'ie zo nodig die foto moet hebben.

De lakmoesproef zal zich voordoen op het moment dat een zeldzaamheid wordt ontdekt die zich niet zo makkelijk fysiek laat afschermen van het veelkoppig monster. Dat soort zeldzaamheden in de laatste jaren waren Dwerguil, Withalsvliegenvanger en Sperweruil. Je weet wel van die vogels die vaak na een korte tijd ineens weer naar hun oorspronkelijke verspreidingsgebied waren teruggegaan. ;)
Kortom vogels in bossen waar je gemakkelijk naar toe kan lopen en waar het veelkoppig monster zich net zo lang zal blijven opdringen totdat de vogel wordt verstoord omdat het monster al in eerste instantie niet wordt teruggedrongen door iets simpels als een hek, een sloot of verbodsbord. Wie heeft dan de autoriteit om een lint op te hangen?

Bram

ps. Ben het eens met Joost, maar dat moge duidelijk zijn.
psps. Als een admin de behoefte heeft deze bijdraen onder te brengen in een ander topic, graag want ik voel me een beetje schuldig over de enorme 'off topic'-heid waar ik aan mee werk. 

pspsps. En weer geen meedenkers...
Groeten,

Bram ter Keurs

Justin Jansen

Citaat van: snwja3 op juli 02, 2009, 13:28:35 PM
Nou Bram, over het eerste punt raken we het niet eens, geeft niet, dat was inderdaad niet het punt wat ik wilde maken (en misschien zit ik daar ook wel verkeerd). Laten we dat dan vergeten of persoonlijk met een biertje uitpraten, werkt vaak verhelderender dan zo'n forum.  ;)

Gelukkig heb je door dat het (hoe onhandig ook) ik het over het 2e gedeelte wil hebben.
Heb je daar nog suggesties/input voor?

Wietze, het is al de zoveelste keer dat je over een biertje hebt, kijk uit dat je niet veel drinkt ....  :rolleye:
M.v.g., Justin Jansen


snwja3

CiteerWietze, het is al de zoveelste keer dat je over een biertje hebt, kijk uit dat je niet veel drinkt ....  :rolleye:

Je hebt helemaal gelijk Justin. Eigenlijk geef ik daarmee alleen maar aan dat ik vind dat discussies als deze niet op een fora moet voeren. Iedereen chargeert te veel en daardoor beland je te gauw op een zijspoor/non-discussie. Een goed gesprek levert vaak meer op.
Misschien zouden we eens met een aantal mensen bij elkaar moet gaan zitten en kijken hoe we een constructieve oplossing kunnen zoeken. Hier raak je alleen maar gefrustreerd, zie ook de discussie van het KWH.
Wietze Janse

JohanvantBosch

Citaat van: Justin Jansen op juli 02, 2009, 17:45:53 PM
Citaat van: snwja3 op juli 02, 2009, 13:28:35 PM
Nou Bram, over het eerste punt raken we het niet eens, geeft niet, dat was inderdaad niet het punt wat ik wilde maken (en misschien zit ik daar ook wel verkeerd). Laten we dat dan vergeten of persoonlijk met een biertje uitpraten, werkt vaak verhelderender dan zo'n forum.  ;)

Gelukkig heb je door dat het (hoe onhandig ook) ik het over het 2e gedeelte wil hebben.
Heb je daar nog suggesties/input voor?

Wietze, het is al de zoveelste keer dat je over een biertje hebt, kijk uit dat je niet veel drinkt ....  :rolleye:

Van praten (typen) over bier wordt je gelukkig niet dronken  ;D

snwja3

De plek waar de Groene Reiger de laatste twee weken ook is gezien schijnt toch het parkje aan de oostkant bij de Wiboutstraat te zijn .........
Succes!
Wietze Janse

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Edwin Russer

#850
Kom net van de reigert vandaan. Erg fraai waargenomen. Maar wat we zagen was nog leuker en echt gaaf om te zien. Op een gegeven moment pakte de vogel een groter insekt-achtig beestje, een vlieg of iets dergelijks. Vervolgens deponeerde de vogel het insekt op het water en liet het een aantal seconden drijven. Na iets te zijn afgedreven pakte de vogel het insekt weer op en dropte het weer ongeveer een halve meter voor zich uit. Dit ritueel herhaalde zich nog een paar keer. We waren stomverbaasd dat de vogel dit insekt als lokaas gebruikte om de visjes naar boven te krijgen. Het deed mij denken aan de jaren dat ik nog ging vissen en we altijd lokaas, brood of iets dergelijks, uitgooiden om de vissen te kunnen vangen.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JRoosma

Jaring Roosma


BramtK

Citaat van: Edwin Russer op juli 04, 2009, 15:08:25 PM
Komt net van de reigert vandaan. Erg fraai waargenomen. Maar wat we zagen was nog leuker en echt gaaf om te zien. Op een gegeven moment pakt de vogel een groter insekt-achtig beestje, een vlieg of iets dergelijks. Vervolgens deponeert de vogel het insekt op het water en laat het een aantal seconden drijven. Na iets te zijn afgedreven pakte de vogel het insekt weer op en dropte het weer ongeveer een halve meter voor zich uit. Dit ritueel herhaalde zich nog een paar keer. We waren stomverbaasd dat de vogel dit insekt als lokaas gebruikte om de visjes naar boven te krijgen. Het deed mij denken in de jaren dat ik nog ging vissen en we altijd lokaas, brood of iets dergelijks, uitgooiden om de vissen te kunnen vangen.

Ha, fantastische waarneming!

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

MLANG

Niet ver van de oude locatie maar denk dat je wel kan spreken van een andere locatie:  http://waarneming.nl/waarneming/view/43684136   Gr. M.

GertJ

Citaat van: snwja3 op juli 02, 2009, 20:57:59 PM
De plek waar de Groene Reiger de laatste twee weken ook is gezien schijnt toch het parkje aan de oostkant bij de Wiboutstraat te zijn .........
Succes!
Wietze,
bedoel je dan het parkje bij de Wibautstraat / Dirk de Kortestraat of het groteren parkje Wibautstraat / Thorbackeweg.

Of heeft je bron daar geen nadere mededelingen over gedaan?
Groet Gert Jager


rombout

Gaat iemand nog proberen een ruiveer van deze vogel te verzamelen om te helpen bij de discussie over de herkomst?
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Guus Peterse

Citaat van: rombout op juli 05, 2009, 00:34:24 AM
Gaat iemand nog proberen een ruiveer van deze vogel te verzamelen om te helpen bij de discussie over de herkomst?
Heeft dat nog zin, nu de vogel inmiddels voor het vierde jaar in Europa is?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

rombout

Ik neem aan dat zijn DNA nog ongewijzigd is. Voor andere bepalingen zal het misschien wel minder zin hebben gekregen, maar blijft interessant.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

falco

Citaat van: Edwin Russer op juli 04, 2009, 15:08:25 PM
Kom net van de reigert vandaan. Erg fraai waargenomen. Maar wat we zagen was nog leuker en echt gaaf om te zien. Op een gegeven moment pakte de vogel een groter insekt-achtig beestje, een vlieg of iets dergelijks. Vervolgens deponeerde de vogel het insekt op het water en liet het een aantal seconden drijven. Na iets te zijn afgedreven pakte de vogel het insekt weer op en dropte het weer ongeveer een halve meter voor zich uit. Dit ritueel herhaalde zich nog een paar keer. We waren stomverbaasd dat de vogel dit insekt als lokaas gebruikte om de visjes naar boven te krijgen. Het deed mij denken aan de jaren dat ik nog ging vissen en we altijd lokaas, brood of iets dergelijks, uitgooiden om de vissen te kunnen vangen.

Is bovenstaande gedrag niet een extra aanwijzing voor een wilde vogel?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Ben Wielstra

Evenals het ongeschoren uiterlijk.

falco

Citaat van: Triturus op juli 07, 2009, 10:47:01 AM
Evenals het ongeschoren uiterlijk.

;D Wat wil je daarmee zeggen?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

BramtK

Dat het een kulargument is.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

falco

Het leek mij ook niet echt een sterke aanwijzing (heb het niet zelf bedacht) maar,waarom is het volgens jullie dan een kulargument?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Ben Wielstra

#865
Ik vermoed dat er een genetische basis aan dit gedrag ten grondslag ligt.

Stel dat het aangeleerd zou zijn, zou het dan te wijten zijn aan pienterheid van de vogel zelf, oftewel heeft ie het helemaal zelf ontdekt? Of zou het culturele overerving zijn, dus afkijken van andere groene reigers?

Vincent Hart

Citaat van: Triturus op juli 10, 2009, 12:54:26 PM
Ik vermoed dat er een genetische basis aan dit gedrag ten grondslag ligt.
Dan zou het opzich geen kwaad kunnen dat vermoeden te onderbouwen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

Kan zeker geen kwaad, dat ben ik met je eens.

Jaap Denee

Citaat van: Triturus op juli 10, 2009, 12:54:26 PM
Ik vermoed dat er een genetische basis aan dit gedrag ten grondslag ligt.

En al zou het niet zo zijn, dan zegt het, m.b.t. de vraag van Ies, nog geen reet. Hooguit dat het een snelle leerling was.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

rombout

Wat een gezever. Ga nou toch eens ruiveren verzamelen of verzin iets anders constructiefs.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/