Hoofdmenu

Groene Reiger?

Gestart door redmar_woudstra, april 28, 2006, 10:55:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Ah, eindelijk inhoudelijke  argumenten vOOr...
De foto op racefotografie.nl (de gegeven link minus het ')') laat inderdaad zien dat de vogel al meer sleet vertoont dan gedacht. De foto van ABvdB kan ik zo niet zien maar ook in het veld waren er inderdaad poses waarin wel  veel 'rossig bruin' te zien was. Maar zoals iedereen die de vogel zelf is gaan bekijken zal kunnen beamen komt wat de geciteerde Amerikaan over de kleurstelling van de hals zegt overeen met de werkelijkheid: Nogal grijs(bruin). Een (1) foto van een gewenst kenmerk maakt nog geen lente, zeker als veel andere foto's EN daadwerkelijke veldwaarnemingen een ander beeld geven...

Om misverstanden te voorkomen: Mijn doel is niet om in het wereldje gevestigde namen onderuit te halen. Ik maak me alleen wel eens zorgen over de toekomst van onze hobby/professie als ik zie hoe weinig kritisch het oordeel van diezelfde gevestigde namen soms gevolgd wordt. Een heldencultus hoort niet thuis in een bezigheid die juist bestaat bij gratie van  een immer kritische blik.

Ik kan alleen maar bewondering hebben voor de immense kennis en veldervaring van een eminence grise. Maar ik weiger slaafs alles te geloven wat een Naam zegt alleen  omdat hij een Naam is. Ook Namen mogen hun stellingen best beargumenteren, al is het maar omdat wij 'jongere' vogelaars over een paar decennia ook zelfstandig een huismus en ringmus uit elkaar moeten kunnen houden. Ik heb (zoals elk van ons) ontzettend veel geleerd van ervarener vogelaars en wil dat nog vele jaren kunnen blijven doen... Maar dat lukt niet als ervarener vogelaars blijven steken in 'Het is Vogel X want ik ben Y', of 'Jij mag niets zeggen want ik ken je naam niet'.

Leergierig de u(w)e,
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

#61
Hallo allemaal, zojuist wordt een Zanggors of wel Song Sparrow, nieuwe soort voor Nederland, op de Kabbelaarsbank (Grevelingen) in Zeeland gemeld.
Helaas is de plek niet vrij toegankelijk maar komen Amerikanen wel deze kant op..........

Ter aanvulling, de vogellijnbeheerder meldt dat de gemelde locatie
niet de 'exacte' zou zijn dus op eigen houtje 'illegaal' erheen gaan
heeft geen zin...foto's vanavond online op Dutch Birding.nl

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

wat een dagen! Twee supersoorten!

en of ze nu wild zijn of niet, intrigerend is het zeker!
groet,
Redmar

Vincent Hart

CiteerHelaas is de plek niet vrij toegankelijk maar komen Amerikanen wel deze kant op..........
...blonde ruiter bij onze zuiderburen, amerikaanse goudplevier in Frankrijk...
Er blijft hoop  :)  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Antonie Blom

Dit biedt ook nieuwe perspectieven over een mogelijke wilde afkomst van onze eigen (mogelijke) Groene reiger; hoewel ik hier persoonlijk sterk aan twijfel.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

redmar_woudstra

waait het gunstig voor dwaalgasten ofzo?

goed, ik zal ophouden, dit leidt af van het orginele topic...
groet,
Redmar

Edwin Russer

#66
Citeer
CiteerHelaas is de plek niet vrij toegankelijk maar komen Amerikanen wel deze kant op..........
...blonde ruiter bij onze zuiderburen, amerikaanse goudplevier in Frankrijk...
Er blijft hoop  :)

En nog een Amerikaanse Goudplevier, Kleine Kokmeeuw en Franklin's Meeuw in de UK en een Boseend (Wood Duck) op IJsland, al worden de eerste drie genoemde soorten zowat elk jaargetijde daar gezien,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#67
Nog een aanvulling op de Amerikaanse invasie,

En pas de vijfde Grote Grijze Snip voor IJsland en de eerste twitchbare!, de tweede Dikbekfuut voor IJsland, Zwarte Eend in Noorwegen, twee Blauwvleugeltalingen in Hongarije, Franklin's Meeuw in Spanje, Kleine Kokmeeuw in Noord-Ierland, Grote Franjepoot in Spanje en dit alles binnen een week!!
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hiskodevries

hoe is de trekroute van die reiger?
en heeft iemand de meteorologische gegevens bekeken die evt. kunnen verklaren of dit beest is mee gezweefd op een hoge drukgebied.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Russer

#69
Citeer
en heeft iemand de meteorologische gegevens bekeken die evt. kunnen verklaren of dit beest is mee gezweefd op een hoge drukgebied.
Hisko, nee, die heb ik niet zo bij de hand maar dat zou dan voor alle Amerikaantjes moeten gelden en dan ben je wel even bezig met je onderzoek B)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hiskodevries

maar wel interessant, en misschien helpt het bij de cdna.
of kijken die niet naar het grote geheel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Russer

#71
Citeerof kijken die niet naar het grote geheel

Ik denk het wel, maar zou nooit de beslissing van een soort op zich mogen beinvloeden.  
Al heb ik wel het vermoeden dat deze soort heel wat hoofdbrekens bij het CDNA zal gaan opleveren, net zoals die Daurische Spreeuw van Vlieland van vorig jaar als de inmiddels afgewezen Sierlijke Stern en de nog in behandeling zijnde en herziene Oosterse Vorkstaartplevier.

Tenslotte het antwoord van Nils van Duivendijk op mijn vraag m.b.t. omgekeerde bewijslast en de status van soorten/werkwijze van het CDNA.

We kunnen in principe bij elke soort de status in twijfel trekken,
want ook Blauwstaarten en Siberische Lijsters worden in NL
gehouden (maar bij sommige soorten ligt dat nu eenmaal meer voor
de hand, bv eenden/ganzen/roofvogels/uilen), dat is onafhankelijk
van die lijst waarvoor de omgekeerde bewijslast geldt.
De lijst waarvoor de omgekeerde bewijslast geldt, bevat alleen
soorten waarvan is bewezen dat die als escape opduiken, maar
waarvan ook gevallen van op de A lijst staan (bv Jufferkraan).
Marmereend is nieuw voor NL, dus hier geldt de 8+ regel voor ID
(inderdaad geen probleem), vervolgens is de status het probleem
omdat we een verleden hebben met ontsnapte Marmereenden, dus moet
dit geval iig 5++ voor status krijgen in de derde ronde.
Als laatste wordt bij elke nieuwe voor NL gekeken of de soort wel
'kan' in NL als wild. Dit is heel tricky natuurlijk (in het
recente verleden besliste de CSNA hierover), denk bv aan de
Daurische Spreeuw van Vlieland okt 2005, die ons op dit gebied
voor grote problemen stelt...
Laatst kregen we een Giant Kingfisher: ID 8+, status 8-, dat was
dan weer makkelijker...
Hoop dat het zo een beetje duidelijker is!
Groet Nils
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan-Pieter

Ik volg deze discussie met veel "plezier" en interesse maar het laatste antwoord met al die 8- en 5++ maken voor mij helemaal niets duidelijker. kaniemand dat in "jip en janneke " taal uitleggen?

MVG JP

Edwin Russer

CiteerIk volg deze discussie met veel "plezier" en interesse maar het laatste antwoord met al die 8- en 5++ maken voor mij helemaal niets duidelijker. kaniemand dat in "jip en janneke " taal uitleggen?

MVG JP
Jan Pieter, dit heeft te maken met de stemming in het CDNA, 5+ is dus vijf stemmen voor en 8- is dus 8 stemmen tegen. Voor elke nieuwe soort voor Nederland geldt dus de 8+ plus regel, hoop dat het nu wat duidelijker is,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan-Pieter

helemaal duidelijk dank je wel.

MVG JP

redmar_woudstra

informatief edwin!

maar zoals die schoorsteengierzwaluwen afgelopen najaar in Engeland, Ierland, Azoren etc., die zijn duidelijk hierheen "geblazen" door een tropische storm/orkaan (Katrina?). Misschien dat er ook sprake van is bij de groene reiger en de zanggors? (aangezien dat zeer zeldzame soorten zijn in Europa)
Bijv. Blonde Ruiter, Am. Goudplevier e.d. zijn jaarlijks in Europa met een aanzienlijk aantal gevallen, misschien hebben die minder "hulp" nodig?
groet,
Redmar

Marnix

Kijkt niemand dan goed naar de vogel?
De vogel vertoont duidelijk rui in de tertails, waarbij 2 generaties pennen is te zien. Oude pennen met bruine, gesleten randen die bovendien rond zijn afgesleten en nieuwe tartails met frisse witte randen die puntig zijn. Ditzelfde leek ik te zien voor de achterste grote dekveren.
Daarnaast zijn de achterste nekveren (met groene glans) toch echt nieuw. Al met al is de vogel dus zeker niet vers juveniel maar vertoont deze wel degelijk rui (dus mag je volgens mij van een 1e zomer spreken).

Daarnaast is rui leuk om naar te kijken, maar niet 100% waterdicht. Door stress of ziekte kan een vogel "besluiten" om z'n rui uit te stellen waardoor er pas op een later tijdstip geruit wordt. Terechtkomen op een ander continent lijkt me toch wel stressvol.

Ook de Roze Spreeuw van Wassenaar is veel te lang in z'n juveniele kleed gebleven. Deze had al lang naar adult kleed moeten gaan. Misschien dat vetbollen en voedertafels toch niet zo'n goed dieet zijn?

Al met al heb ik de indruk dat op basis van de foto's van Mangrove Reiger deze vogels veel grijzer zijn als Groene Reiger. Onze vogel heeft toch behoorlijk wat rossige onderdelen in z'n hals zitten. Overigens lijkt de vogel wel weer veel op een juveniele Groene Reiger die in Photographic handbook of the rare birds of Britain and Europe staat.

Maar ook ik ben geen expert en ken niet alle ondersoorten van beide taxa.
Verder heb ik geen idee hoe het jachtinstinct nog aanwezig is bij een mogelijk ontsnapte vogel, maar vissen kon onze vogel als geen ander!

Het blijft moeilijke materie, maar zo somber als sommige hier lijken te zijn ben ik toch zeker niet!

Marnix Jonker

Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Edwin Russer

Citeerinformatief edwin!

maar zoals die schoorsteengierzwaluwen afgelopen najaar in Engeland, Ierland, Azoren etc., die zijn duidelijk hierheen "geblazen" door een tropische storm/orkaan (Katrina?). Misschien dat er ook sprake van is bij de groene reiger en de zanggors? (aangezien dat zeer zeldzame soorten zijn in Europa)
Bijv. Blonde Ruiter, Am. Goudplevier e.d. zijn jaarlijks in Europa met een aanzienlijk aantal gevallen, misschien hebben die minder "hulp" nodig?
Ha Redmar, die theorie die jij hanteert zou zeker van toepassing kunnen zijn en kan dus veel Amerikanen hierheen blazen.
Maar hoe zit het dan met al die soorten die ik al noemde en dus vorige week in Europa opdoken, geen orkanen de laatste tijd. Ik denk dat een stevige noord-westelijke stroming zoals we de laatste week hebben gehad ook veel Amerikanen hierheen kan brengen. En je hoeft geen weerkundige te zijn om vast te stelllen dat we in NW-Europa vnl. een westlijke stroming hebben. Dat zal ook de reden zijn dat relatief weinig Europese vogels aan de oostkust van Amerika en Canada worden ontdekt.

Het verleden heeft het ook al bewezen met b.v. een Mirtezanger en een Roodoogvireo binnen twee weken op Vlieland. Maar ik denk ook dat het met de trekroutes van soorten in Amerika te maken heeft. Misschien dat steltjes, zoals jij al noemde, een veel meer westelijke route hanteren dan andere Amerikaanse soorten en dus theoretisch eerder in Europa kunnen opduiken.
Ach ja, dan zo'n reiger, wie weet heeft de vogel wel een behoorlijke tijd op een schip gebivakkeerd en kan mij nog wel foto's herinneren van Giervalk, zangvogels etc. op schepen. Maar dat is altijd gissen en kun je in feite nooit bewijzen of  schippers/matrozen op transatlantische routes moeten toevallig ook vogelaars zijn :lol:
En dan nog, ik heb er geen moeite mee als vogels een tussenstation gebruiken om uiteindelijk weer land te kunnen bereiken, behalve dan die Geelsnavelkoekoeken die altijd in Engeland meteen het loodje leggen,

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Marnix

Veel Amerikaanse dwaalgasten die in het voorjaar in Europa opduiken kunnen net zo goed in het najaar ervoor met zo'n orkaan overgeblazen zijn. Nu vertonen ze gewoon weer hun natuurlijke trekgedreg en vliegen ze dus naar het noorden, met dat verschil dat ze niet in noord amerika terecht komen, maar in europa.

Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Edwin Russer

#79
CiteerVeel Amerikaanse dwaalgasten die in het voorjaar in Europa opduiken kunnen net zo goed in het najaar ervoor met zo'n orkaan overgeblazen zijn

Dat zou best wel kunnen maar dan ik wel benieuwd waar ze al die tijd, een half jaar bij wijze van spreken, hebben gebivakkeerd, volgens mij weinig waarnemingen in het winterhalfjaar,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

-Arthy-

Continue gedermineerd als juv kwak? ;)
Rick Gevers

Thijs Fijen

Nou ik denk ook dat er heeel veel soorten worden gemist doordat ze gewoon niet worden gezien!! zo kan dit dus eigenlijk ook met de groene reiger gaan, dat hij gewoon de 25e pas is ontdekt. Zo zou hij er al vanaf wilma er kunnen zitten.

Thijs
Thijs Fijen

Vincent Hart

CiteerContinue gedermineerd als juv kwak? ;)
Nou eerst door de ontdekker (niet-vogelaar) als gek reigertje, vervolgens als eventueel woudaapje van onbekend, niet-adult kleed en daarna als tweedejaars kwak waaraan iets niet klopte... Naar ik begrijp zijn de eerste foto's donderdagavond gemaakt en als tweedejaars kwak met vraagteken naar een aantal mensen doorgestuurd die er een vermoedelijke groene/mangrovereiger van gemaakt hebben...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

CiteerNou ik denk ook dat er heeel veel soorten worden gemist doordat ze gewoon niet worden gezien!! zo kan dit dus eigenlijk ook met de groene reiger gaan, dat hij gewoon de 25e pas is ontdekt. Zo zou hij er al vanaf wilma er kunnen zitten.

Thijs
Ik geef het op en stop ermee :( ,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Thijs Fijen

Citeer
CiteerNou ik denk ook dat er heeel veel soorten worden gemist doordat ze gewoon niet worden gezien!! zo kan dit dus eigenlijk ook met de groene reiger gaan, dat hij gewoon de 25e pas is ontdekt. Zo zou hij er al vanaf wilma er kunnen zitten.

Thijs
Ik geef het op en stop ermee :( ,
Nou ja, volgens mij is er nergens in de wereld waar meer vogels wordt gekeken dan in Nederland. Maar dan nog. Zo denk ik erover.

Thijs
Thijs Fijen

Marnix

CiteerDat zou best wel kunnen maar dan ik wel benieuwd waar ze al die tijd, een half jaar bij wijze van spreken, hebben gebivakkeerd, volgens mij weinig waarnemingen in het winterhalfjaar,
Klopt, maar vermoedelijk zijn ze ten zuiden van ons terecht gekomen. Hier zijn veel minder waarnemers en is de kans dat zo'n vogel ergens in Spanje/Portugal of misschien zelfs noord afrika gevonden wordt EN juist wordt gedetermineerd veel kleiner als dat bij ons in NW Europa het geval is.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Schoppers

#86
Citeer
Citeer
CiteerNou ik denk ook dat er heeel veel soorten worden gemist doordat ze gewoon niet worden gezien!! zo kan dit dus eigenlijk ook met de groene reiger gaan, dat hij gewoon de 25e pas is ontdekt. Zo zou hij er al vanaf wilma er kunnen zitten.

Thijs
Ik geef het op en stop ermee :( ,
Nou ja, volgens mij is er nergens in de wereld waar meer vogels wordt gekeken dan in Nederland. Maar dan nog. Zo denk ik erover.

Thijs
Idd mee eens.

Maar kijk maar eens naar de prov Drenthe.
Daar is zo veel natuur en er zijn maar een paar vogelaars die in deze provincie kijken.

Ik denk dat er hier heeeel veeeel wordt gemist.

Rein Genuït

Zolang ze geen poststempel hebben weten we nooit wanneer ze zijn gearriveerd :D  
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Vincent Hart

CiteerVeel Amerikaanse dwaalgasten die in het voorjaar in Europa opduiken kunnen net zo goed in het najaar ervoor met zo'n orkaan overgeblazen zijn.
Als dat voor onze groene reiger geldt dan moet ie bij wijs van spreken direkt na het uitkomen van het ei uit z'n nest geblazen zijn hierheen ;-)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

RWester

Ik heb 'm vandaag ook maar een aai over de bol gegeven. Beetje gerust stellen, tis wat zo'n reis en dan al die mafkezen op 2 meter :D  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester