Zwarte hommel, cremewitte beharing

Gestart door Jan Willem, september 27, 2008, 23:20:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

Stel expertise op hoge prijs.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

MarjoSmeets

Hmm, ik doe eens een gok, dit is geen echte determinatie, dus ik hoop dat een expert dit kan bevestigen. Hij ziet er erg afgevlogen uit, dus dat kan betekenen dat de beharing ook danig verkleurd is. De thorax lijkt éénkleurig te zijn geweest, dus dan zou ik gaan voor Boomhommel of Akkerhommel. Omdat de haren van het kontje nog cremig zijn en niet wit, zou ik toch gaan voor de Akkerhommel. Maar hierbij ga ik helemaal uit van de 6 meest voorkomende Hommels in Nederland, terwijl er zo'n 29 soorten schijnen voor te komen! Ik ben eens benieuwd of ik goed zit!  :gap:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Jan Willem

Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

MarjoSmeets

Jammer dat er niemand anders op gereageerd heeft! Niet alleen Jan Willem wil graag weten wat er op zijn foto staat, maar ik zou zelf ook graag weten of mijn redenatie juist is! Voor hetzelfde geld zit ik er met mijn Akkerhommel helemaal naast. Het is misschien niet eens een hommel maar een bij. Ik hoop dat we toch nog van iemand antwoord kunnen krijgen!  :D  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Iolaire

Akkerhommel lijkt mij correct. Redenatie ook :D . Hoewel deze behoorlijk afgevlogen is zie je nog wel de lichtbruine beharing op het kontje waardoor idd Boomhommel afvalt. Het blijft overigens lastig hoor met dit soort afgevlogen exemplaren. Wat dat betreft durf ik er ook geen 100% zekerheid over te geven. Akkerhommel is desalniettemin het meest waarschijnlijk.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

han.endt

Aan de kleur van de nog aanwezige beharing kan je niets meer afleiden. De kleuren vergelen of vergrijzen namelijk ook bij het ouder worden. Ik zou het maar op een onbekende hommel houden, Bombus sp.

Jan Willem

Dank, Han, en excuus voor late reactie.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong