Nijlgans

Gestart door oostsouburg, september 27, 2008, 08:06:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

oostsouburg

Bij ons midden in het dorp (Oost Souburg) is een vijver waar al enige jaren slechts een nijlgans te zien was maar nu kwamen we er gisteren weer langs en zaten er ineens 8. Ze komen gewoon naar je toe en denken dat je ze komt voeren met brood ofzo net als bij de eenden en als er dan een eend in de buurt komt wordt ie verjaagd.
Mijn vraag is eigenlijk of er in het land wel meer van deze ganzen te zien zijn?

groet Chris  

oostsouburg

Op deze tweede foto zie je dat een van de nijlganzen de eend wegjaagd.

Tukkerbird

Ja helaas kom je ze tegenwoordig overal tegen :( ,bij ons is de groep tot over de 200 gegroeit,ook zijn aggressief naar andere vogels toe maar ook vaak naar elkaar.

wimtegels

Veel is er al over de nijlgans gezegd via onderstande link. Je vind daar ook populatie grafieken.

http://nforum.waarneming.nl/forum/index.ph...pic=49432&st=60
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankmeer

Een paar maanden geleden telde ik er in Breeveld, Woerden 280!
Frank van der Meer

wimtegels

Kom net terug van de Roer, zat er nog een paartje met 5 jongen. Die waren op 12 September nog heel klein. Ze daarna een tijdje gemist. Ik dacht dat ze RIP waren. Vandaag zag ik ze dus weer. 5 kerngezonde nijlganskindertjes samen met mamma en pappa.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Kasper S

Had ze dan toch liever RIP gezien. Die beesten horen hier gewoon niet thuis. En nu het er steeds meer worden mogen er wel een paar sterven van mij ;)
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

patrick van der velde

Ach ja, zolang nederland niet 1 lijn trekt wat vrijstellingen betreft zullen de nijlganzen blijven toenemen.

grutto

CiteerAch ja, zolang nederland niet 1 lijn trekt wat vrijstellingen betreft zullen de nijlganzen blijven toenemen.

Ach al hadden we maar een lijn qua grondgebruikers/eigenaren dan waren we ook al een heel eind verder.
Volgens mij heb ik op deze site het beleid van Natuurmonumenten gelezen mbt de nijlgans en dat wijkt wel af van de gemiddelde lezer op dit forum die graag van de nijlganzen afwillen.

Minister Verbrug is volgens mij nu druk in de weer met een exoten beleid dit na de evaluatie van de FF wet enige weken geleden !


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Vincent de Boer

In stad Arnhem (Gld) zijn de aantallen de afgelopen 5 jaar min of meer stabiel, waarbij er in het stadscentrum slechts zo'n drie tot vier paar per jaar jongen groot krijgen.
Opvallend dat twee paren al enkele jaren in al/pas december jongen hebben, ondanks het soms winterse weer maken deze een goede kans.
In het voorjaar verstoren de vogels elkaar regelmatig bij gevechten om goede broedplaatsen, zodat er geen broedsels grootkomen. Het maximum lijkt dus bereikt. Als jong geringde vogels worden, op een heel enkele uitzondering na, niet terug gezien in de stad of vlak daarbuiten.

Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer  
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Date Lutterop

Ach ja, er zijn maar weinig soorten die zich als een inktvlek overal uitbreiden. Kijk maar eens in de spiegel. Dus lekker laten lopen die Nijlganzen, want je krijgt ze toch niet meer weg. Scheelt een boel ergernis.

Groet,

Date


waterland01

'Ze zijn zo agressief...'' Wat een merkwaardig argument om de uitroeing van deze soort te bepleiten. Dan kun je haviken, sperwers, meerkoeten, ekster en wat dan al niet ook op de korrel gaan nemen. Hebben alleen snoezige diertjes bestaansrecht. Een sentimentele, veel te menselijk gerichte kijk op de natuur. Het zijn exoten, ja, net als zoveel andere soorten. En ze verdringen heus hier en daar andere eenden en ganzen, ja. Maar van die laatste is dat niet zo erg, want die worden door Natuurmonumenten anders toch wel bij bosjes over de kling gejaagd.
Henk Timmerman

Thijs Fijen

Citeer'Ze zijn zo agressief...'' Wat een merkwaardig argument om de uitroeing van deze soort te bepleiten. Dan kun je haviken, sperwers, meerkoeten, ekster en wat dan al niet ook op de korrel gaan nemen. Hebben alleen snoezige diertjes bestaansrecht. Een sentimentele, veel te menselijk gerichte kijk op de natuur. Het zijn exoten, ja, net als zoveel andere soorten. En ze verdringen heus hier en daar andere eenden en ganzen, ja. Maar van die laatste is dat niet zo erg, want die worden door Natuurmonumenten anders toch wel bij bosjes over de kling gejaagd.
Lekker eenzijdige blik :)

"Ze zijn zo aggressief.." Dat is natuurlijk geen argument voor afschot, maar wel als die beesten hier niet horen!

Het is te laat om ze helemaal weg te krijgen, maar ze kunnen wel tot een minimum gebracht worden. Schijnbaar zijn ze goed te eten :) Het zelfde met Grote Canadese Ganzen...
Thijs Fijen

Robert Heemskerk

#13
Ik vind ze mooi om te zien en als ze overvliegen in het landschap zijn het net feestelijk gekleurde Bergeenden. Ze vermaken zich prima, ook op het ijs..
De Fazant, Knobbelzwaan, Zwarte Zwaan, Witte Ibis, Heilige Ibis etc etc. mogen ook blijven.

Ik vraag me af of enkele exoten wel bestreden moeten worden mochten ze schade veroorzaken en of dit wel enige nut heeft. Kijk maar eens naar de Muskusrat waarop zeer veel jacht wordt gemaakt, het heeft bijna geen resultaat en de soort houdt zichzelf goed in stand. Misschien kun je het geld en moeite veel beter besteden?  ;)

Verder is de schade door de jacht (op bijvoorbeeld die exoten) ook groot. Er worden allerlei andere beesten niet bedoeld gedood of verstoord.

Of in groepen wegvangen en met een lijnvlucht terugsturen naar de Nijl  :D  

Lonnie Bregman

#14
Dat laatste vind ik ook wel een goed idee, ze gewoon vangen en óf in gevangenschap houden óf steriliseren óf weer loslaten waar ze wel thuishoren.

Groeten,

Lonnie
Groeten, Lonnie Bregman

Sandrina

Jullie hebben zeker nog niet gekeken wat een vlokken nijlganzen er huizen bij de grote rivieren? Niet te overzien zoveel!
Zouden ze lekker smaken? :duim:

Zonnekoning

Citaat van: Sandrina op augustus 28, 2009, 11:47:36 AM
Zouden ze lekker smaken? :duim:
Ja!!! ;D
In een eendenkooi waar eenden worden geringd voor wetenschappelijk onderzoek en voor onderzoek naar vogelgriep, gaan de nijlganzen letterlijk de pijp uit en ze schijnen heel lekker te zijn... :angel:
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Lampe

Nijlganzen smaken idd heel erg lekker....

Echter, al heel lang niet meer op het bord gehad vanwege de huidige wetgeving
Vriendelijke groet,

Nico

Sandrina

Citaat van: Lampe op augustus 31, 2009, 13:17:12 PM
Nijlganzen smaken idd heel erg lekker....

Echter, al heel lang niet meer op het bord gehad vanwege de huidige wetgeving

Hoe zo dat dan? Ze zijn toch uitheems en niet beschermd door de huidige flora en faunawetten? Of zie ik iets over het hoofd?

grutto

Citaat van: Sandrina op september 03, 2009, 11:19:11 AM
Citaat van: Lampe op augustus 31, 2009, 13:17:12 PM
Nijlganzen smaken idd heel erg lekker....

Echter, al heel lang niet meer op het bord gehad vanwege de huidige wetgeving

Hoe zo dat dan? Ze zijn toch uitheems en niet beschermd door de huidige flora en faunawetten? Of zie ik iets over het hoofd?

Elke provincie heeft haar eigen beleid en de nijlgans moet op een lijstje gezet(aangewezen worden) worden zodat ze bemachtigd kunnen worden. In de ene provincie is dat wel gebeurd en in de andere (nog) niet.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Zonnekoning

Een ander probleem is dat jagers ze niet als "wild" beschouwen en ze daarom met rust laten...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

arend

Beste zonnekoning,
het is op dit moment zo dat ze niet bestreden mogen worden door een foutje van een aantal provincies. Heel veel jagers schoten ze regelmatig en veel jagers maakten er speciaal extra jacht op. Ik schoot vrijwel iedere nijlgans die ik in mijn veld zag.

Op dit moment wachten we in de meeste provincies tot het afschieten weer word toegestaan.

Als we weer mogen laten we ze echt niet met rust.

Arend