Buishyacint (Puschkinia)

Gestart door Hinko, april 27, 2006, 21:45:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Ik verbaas me erover dat er Buishyacinten (Puschkinia) zijn die begin maart al bloeiden en nu al lang uitgebloeid zijn én dat er ook zijn die nu pas vol in bloei staan. Is dit variatie binnen de soort of zijn het misschien stiekum toch verschillende soorten?

Hinko
mvgr, Hinko

han.endt

Hallo Hinko,

Ik kan alleen spreken over de ervaring die ik heb met puschkinia als tuinplant en dan bloeiden ze altijd iets later dan de sterhyacintjes, omstreeks deze tijd dus tot in mei.

Windekind

...let op Puschkinia libanotica en Scilla mischtschenkoana (=Scilla tubergeniana) lijken zeer veel op elkaar en worden veel door elkaar gehaald !!!
Beide worden aangeboden in tuincentra, kwekers.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Hinko

Misschien is dit wat duidelijker:
het late exemplaar
en het vroege exemplaar hieronder.

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

han.endt

Elmars vermoeden was juist. De vroege bloeier is Scilla mischtschenkoana en de latere is Puschkinia scilloides var. libanotica. Bij de laatste zijn de bloemblaadjes aan de voet vergroeid tot een buis (Buishyacint) en staan de bloemen in een dichtere tros. Scilla mischtschenkoana is een veel rommeliger plant en een zeer vroege bloeier.

Hinko

bedankt!

Hinko

By the weg, als ik die waarneming van Scilla mischtschenkoana weggooi, waar laat ik dan de foto? (voor in dit potsje)

Hinko
mvgr, Hinko

han.endt

Zo doen? (ben zo vrij):

Scilla mischtschenkoana

Hinko

mvgr, Hinko

han.endt

Citeer:D

hoe doe je dat?
De foto uploaden naar mijn computer en dan bij het nieuwe bericht een bijlage toevoegen (even boven de Ok-knop).

Hinko

hmmm...

had ik vanochtend al geprobeerd maar werkte toen niet. Nog 'es proberen. Bedankt voor de tip.

Ik zal Scilla mischtschenkoana verwijderen.

Hinko
mvgr, Hinko