Pissebed? uit zee

Gestart door jack_windig, september 26, 2008, 21:35:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Eind juli vond ik deze zeeklit op het strand van Vlieland. Maar wat voor andere beestjes zitten erop? Het lijken wel pissebedden, maar de gewone zeepissebed ziet er toch anders uit.

jack_windig

En ietsje groter

jack_windig

en de achterkant

A_kroon56

Beste Jack,

Het is een van de zoutwaterpissebedden. Kijk eens in de waterpissebeddentabel. Iets in de buurt van Idotea.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

jack_windig

Ha Matty,

Dank je wel voor het antwoord, ik had het eigenlijk al opgegeven. Nou moet ik die tabel nog ergens opsnorren...

Jack

David Tempelman

hoi Jack, ik denk eerder aan de agaatpissebed, Eurydice pulchra! zeker geen idothea,
met vriendelijke groet,
David

jack_windig

Ha David,

Ik denk dat je gelijk hebt, Idothea ziet er toch net ietsje anders uit. Wat ik hier lees: http://www.marlin.ac.uk/species/Eurydicepulchra.htm
klopt helemaal (inclusief dat ze dood organisch materiaal eten). Leuke site trouwens. Zal ik ze als onzekere aghaatpissebedden wegschrijven of kan ie op zeker?

David Tempelman

Ik zou hem maar op zeker zetten, evenals de zeeklit (Echinocardium cordatum). moet je dan wel 2 waarnemingen van maken  ;)
marlin is idd erg goede site,  
met vriendelijke groet,
David

jack_windig

Ze zijn allebei ingevoerd. Staat er nu tenminste een foto van de Agaatpissebed op waarneming.nl!