Bladluizen

Gestart door GerardL, september 26, 2008, 21:32:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo Forumlezers,

Ik zie dat er nogal wat luizen op naam gebracht kunnen worden, in ieder geval op familienaam.
Nu heb ik de afgelopen jaar(en) ook wat luizen gefotografeerd, ook al omdat ze zo mooi dankbaar zitten blijven, en ik voor de rest veel moeite moet doen.
En alleen door te fotograferen en uit te vergroten kun je pas zien hoe mooi deze beestjes in het echt zijn, ook al noemen de kids het space-beesten.

Is van volgende foto's ook nog iets te herkennen?

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard

foto 1 ook Uroleucon spec ?

GerardL


GerardL


GerardL


GerardL


GerardL


GerardL


GerardL


spinnenvrouw


In faunaeurpaea (zie faunaeur.org) zitten alle bladluizen in de familie Aphididae. In diverse determineerboeken  worden de bladluizen in families opgedeeld. Hoe precies, en in welke onderfamilies en tribi hangt van de auteur af, het is erg in beweging en daardoor erg verwarrend.  
We hebben in NL ongeveer 600 soorten bladluizen, de meeste daarvan zijn niet van een foto op soort te determineren, zelfs niet op genus.
De meeste soorten zijn erg kieskeurig, daardoor is de waardplant een belangrijke hulp bij de determinatie.
Vandaar de vraag: weet je nog op welke planten ze zaten?

Met een natte vinger:
1. Uroleucon spec
2. mummies, dwz lijkjes van luizen die door een sluipwesp zijn geparasiteerd.
     er zijn meerdere genera met lange dunne siphonen
3. weet ik niet, het lijkt op Aphis maar de siphonen zijn te lang. Aphis sambuci zou nog kunnen, maar die is niet groenig maar zwart met wasvlekjes. Wat was de waardplant?
4 plant! plant!
5 Uroleucon/Macrosiponiella
6 Uroleucon/Macrosiphoniella, links boven een mummie.
7. korte siphoontjes, als dit op Sleedoorn is kan het Hyalopterus zijn.
8. donkere rug Brachycaudus/Dysaphis-groep?
Jacomijn Prinsen

GerardL

Hallo Jacomijn,

Niet van alle foto's weet ik nog de waardplant, van enkele wel, maar daarin kan ik me ook nog vergissen.
1 : brandnetel
2 : Brem
3 : Peen
4 : Boerenwormkruid
5 : Kale Jonker
6 : distel (akker?)
7 : ?
8 : Peen

Ik zal vanaf nu ook deze luizen beter bekijken, en er tevens aantekeningen van gaan maken en vooral gaan letten op de waardplant.
Zoals je ziet zijn dit meestal "buitenbeentjes"  in die zin, dat deze luizen opvielen door hun vorm kleur of plaats. En nogmaals, alleen door een foto uit te vergroten zie je pas wat voor een beestjes dit zijn.
Ook speelde een rol dat er weinig aandacht aan werd besteed op waarneming o.a., en zoals je hebt gemerkt; als een man er mee begint, is het vuurtje vlug aangewakkerd : op naar de luizen!

Danke voor je hulp Jacomijn

Grtzzzz

Gerard


spinnenvrouw

Dan moet nr 4 Uroleucon tanaceti zijn.
Jacomijn Prinsen

GerardL

#11
Hallo Jacomijn,

Ik kan deze alleen invoeren als Uroleucon spec., Uroleucon tanaceti is nog niet aangemaakt. Of word het Uroleucon (spec.) cf. tanaceti.
Er is maar een Uroleucon aangemaakt. (jaceae)
Ook kan ik nog eens op het plantenforum het plaatje voorleggen om er zeker van te zijn dat dit boerenwormkruid is.

Grtzzzz

Gerard

GerardL

#12
En er zijn nog steeds luizen!
Vanmiddag in het zonnetje : op riet


Grtzzzz

Gerard

GerardL


GerardL

Ben nog eens gaan kijken, het is 100% boerenwormkruid.

Niemand meer enig idee, over de 2 nagekomen foto's?

Grtzzzz

Gerard

spinnenvrouw

De bruinrode op boerenwormkruid is Uroleucon tanaceti.

Op blad van Riet zit Hyalopterus pruni, normaal zijn die grijsgroen en grijsroze, grijs door het waslaagje. De exemplaren op je foto zijn anders van kleur, maar kenmerken als de kleine siphoontjes spreken het niet tegen.
De kolonies lopen op hun eind, ze zijn bezig met het maken van gevleugelden die terugmigreren naar de winterwaard.
Invoeren als Hyalopterus pruni onzeker.

Van de laatste is zonder waardplant niets te zeggen. Het oogt Aphis-achtig maar zoals al eerder gezegd, er zijn 600 soorten om uit te kiezen ...
Jacomijn Prinsen

GerardL

Hallo Jacomijn,

Heb de foto met plant (laatste) even voorgelegd op het plantenforum.
Ik dacht dat het een wikke was, maar omdat er geen bloem meer aanzat, weet ik het niet zeker.

Grtzzzz

Gerard