Hoofdmenu

Wie weet????

Gestart door henrike1977, september 26, 2008, 13:52:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

henrike1977

Wat ik nu ga vragen is waarschijnlijk onmogelijk maar misschien heeft iemand een idee.

Wij wonen sinds maart in DL. Omgeving is landelijk aan de achterkant van ons huis met 3 zeer grote en oude acacia bomen vlak naast het huis.
Voorkant van het huis grenst aan de dorpsrand en een drukke weg.
Verder hebben we stallen aan het huis en een hooizolder.

In de koude maanden zit er iets op onze zolder wat een enorm feest bouwt. Het stampt, rent en springt over de zolderruimte. Wij wonen in een oud huis.
Mijn eerste idee was "ratten", We kunnen alleen geen rattenontlasting vinden en ook geen knaagsporen. Ook in de stallen geen spoor van onrlasting en/of aangeknaagde zakken paardenvoer.

Mijn tweede idee was een marterachtige. Nu heb ik gehoord dat Marters ook prooien meenemen naar hun nest/schuilplaats. Ook hiervan geen spoor, tevens geen ontlasting.

Wat zou er toch op onze zolder kunnen zitten? Zolang het mijn huis niet opeet mag het er rustig blijven zitten.
Wij komen zelf niet op de zolder, het is een lege ruimte die te bereiken is met een vlizotrap.

Deze zomer heb ik niets gehoord en nu het weer frisser wordt begint het feest weer. Met name in de ochtenduren. Zeg maar van 6 tot 8 ongeveer.

Ben erg benieuwd waar jullie mee komen en of er dingen zijn waar ik eventueel op moet letten.

Groetjes Henrike
Groet Henrike Visser

Iolaire

Ik herken je verhaal van een vakantiehuis in Frankrijk van vrienden. Daar werd ook mn als het kouder wwas veel gerommel en gedoe gehoord in de spauwruimtes en op zolder. Na grondig onderzoek (muren opengebroken e.d.) ondekten we een marternest (mét uitwerpselen, prooiresten en heel veel losgetrokken steenwol). Later ook de volwassen dieren gezien. Het bleek een steenmarter. Ze zouden m.n. in de winter (verwarmde) huizen te gebruiken en zomer's meer buiten te vertoeven.  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

henrike1977

#2
Oh jee, raad je ons aan om hier ook de muren te gaan openbreken? Of kan het weinig kwaad?
Zo lang marterlief niet mijn hele huis vernield mag hij van mij blijven zitten.

Wat ik dan wel weer vreemd vind, mijn buurvrouw fokt konijnen. Ik heb haar na mijn marterverdenking gevraagd of er wel eens een konijn gepakt is. Dit is niet het geval, ook haar krielkipjes bleven onaangeroerd. Krielkipjes liepen wel los.

Maar als het een marter is: Wat kunnen die beesten een herrie maken zeg!!


Edit:  :D  Wie wil er komen ontdekken wat er op onze zolder huist?

Ontbijtje kan je er ook nog bij krijgen  :D  
Groet Henrike Visser

michel.wissink

Steenmarters schijnen inderdaad enorme herrieschoppers te zijn (eenvoudig te verwarren met een luidruchtige inbreker!). Zelf heb ik die ervaring nog niet, maar heb er wel eens 1 horen krijsen op straat; dat gaat ook door merg en been.
Voor uitgebreide informatie kun je eens kijken op deze steenmartersite.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

henrike1977

Nou.....ik weet niet of ik nu blij of verdrietig moet zijn.
Na het lezen van de site ben ik er 95% zeker van dat we een of meerdere steenmarters als medebewoner(s) hebben.

De stank deze zomer en de vlooienplaag deden mijn laatste twijfel weg nemen.
Ik ben nog steeds aan het spuiten tegen de vlooien en mijn eigen huisdieren hebben ons een vermogen aan middelen gekost. Ik vond het al zo vreemd dat we ze A ten eerste kregen, vanwege de vroege behandelingen van hond en kat tegen deze gluiperige springers en B ten tweede, dat we er maar niet vanaf komen. Ondanks de juiste middelen.

Ook het tijdstip, de geluiden en het biotoop klopt geheel.
Ik heb meneer Han Brinkcate een mailtje gestuurd en hoop snel iets te horen.

Ik hoop de marter nog wel even te zien.
Groet Henrike Visser

Draak

Het klinkt idd als marterachtige.
Nou zijn ze solitair levend , dus rond deze tijd zal je er maar 1 hebben.
Dat dit lastig kan zijn is idd het geval, maar het kan ook juist de reden zijn dat je voer niet is aangevroten door ratten en muizen.
Ik kan hier heel wat gaan vertellen, maar slimmer is het om ook evt. een mailtje te sturen naar: Meubuscher@yahoo.nl  iemand die ook veel ervaring heeft.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

henrike1977

Nou we wonen in Duitsland ongeveer een half uur van Denekamp af, dus ik vrees dat ik aan de Nederlandse bestrijding (kan even niet op ander woord komen) niet zoveel heb.

Meneer Brinkcate zit in Twente en dat is eventueel nog te doen. Ik hoop dat er Duitse martermannen zijn. Ik wil het dier liever ook niet verstoren maar dit kan zo ook geen jaren doorgaan. Ik ben eventueel wel bereid om mijn hooizolder in te leveren aan de Marter, mocht ie hem willen hebben.

Ik las dat ze tussen 23 en 24 uur naar buiten komen om te jagen, dus ik ga straks wel even kijken.
Groet Henrike Visser

Draak

Het zou inderdaad beter verplaatsing kunnen worden, zelfs al zou je deze weghalen dan wordt de plek meestal wel weer door andere ingenomen.
Dus wat je zou moeten doen is zorgen dat als de marter eruit is hij er niet meer in kan komen. De kans dat hij dan je zolder in de schuur gaat bewonen kan idd dan.
Het e-mail adres wat ik je hiervoor gaf is zeker niet van een "bestrijder" maar juist iemand die snapt dat overlast vervelend kan zijn maar de marters een warm hart toedraagt, anders had ik je dat niet aangeraden.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

wimtegels

Verplaatsing is mogelijk, maar iet altijd zinvol. Als de steemmarters eenmaal oprukken zal het plekje snel door een andere marter ingenomen worden. Jullie hebben eenmaal een geweldig plekje voor dit dier.

Ik wil je niet bang maken, maar let goed op je auto, de steenmarter wil nog wel eens kabels aanvreten.

Er schijnen wel wat middeltjes te zijn om (de gevolgen van) de steenmarter tegen te gaan. Ik heb van de volgende gehoord:

Een spray om de kabels van je auto in te spuiten
Een apparaat dat tonen uitzendt die voor de marter erg onaangenaam zijn
Een eenvoudige muziekbron, die af en toe wat muziek maakt in de omgeveing van de marter.

Op sommige plaatsen schijnen deze maarteregelen te helpen. Maar mogelijk is dat ook maar van tijdelijke aard.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

henrike1977

#9
Nou niets gezien gisteren. Vanavond ga ik weer verdekt opgesteld zitten.
Die man waarvan je het mailadres noemde, zit die ook in de buurt van Duitsland?
Ik vind het hartstikke leuk hoor, zo'n marter bij huis. Dat meen ik ook echt.
De kans dat je er een van dichtbij te zien krijgt stijgt natuurlijk wel op deze manier.
Alleen mijn huis vind het niet zo leuk. Ik weet ook dat ie via het dak naar binnen komt.

Ik durf dus echt niet op die zolder. Ik weet dat het kinderachtig is maar ik ben ontzettend bang voor spinnen. Je wil niet weten wat voor een joekels van huisspinnen hier zitten. Dus ook op de zolder, vooral op de zolder.

Vanmiddag gaat mijn vriend het dak nakijken en een opgerolde krant in de gaten stoppen. Als deze krant weg geduwt wordt zijn we 100% zeker dat het een Marter betreft.
Als we deze zekerheid hebben moet er maar een kenner komen om dat dak goed af te sluiten zonder dat meneer of mevrouw marter binnen zit.
Ik zal in elk geval op de hooizolder een fijn plekje maken.

Tot op heden heeft de steenmarter nog niet aan de auto gezeten. Misschien omdat er meer aanbod aan lekkere dingen is dan in de bebouwde kom. Dit jaar heb ik ook twee dode duiven gevonden in de tuin. In die tijd had ik ook twee pups in huis. Ik dacht dat de honden de dode duif hadden gevonden en deze vakkundig ontleed hadden. De kop was er namelijk ook af. Het zal dan toch de marter zijn geweest die gestoord werd tijdens de reis naar het nest en de duif heeft laten vallen.
Die marter hoeft echt geen moeite te doen voor voedsel. Naast het huis staat een oude acacia waarvan de takken het huis raken. Deze boom is het nachtverblijf van zo'n 10 a 15 duiven. Ook hebben ze genesteld in deze boom.

Ik zal straks even foto's maken en die andere meneer ook even een mailtje sturen.

Groetjes Henrike
Groet Henrike Visser

Iolaire

CiteerEen apparaat dat tonen uitzendt die voor de marter erg onaangenaam zijn
En die werkt uitstekend kan ik inmiddels uit eigen ervaring vertellen. Het apparaatje is ook in dat huis in Frankrijk geïnstalleerd en sindsdien geen marter meer gezien/gehoord. Wat het effect vanhet geluid op andere diersoorten is durf ik alleen niet in te schatten, maar er zullen allicht andere (iig zoog-)dieren zijn die het geen prettig geluid vinden...
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

henrike1977

Nou, ik heb meneer Han brinkcate inmiddels gesproken. Ook heb ik sporen gevonden in de tuin en pootafdrukken op de regenton.
Ik wil de Marter niet weg hebben. Integendeel, eigenlijk ben ik heel blij met dit dier. Ik heb geen rat of muis in mijn stallen.
Het is alleen de bedoeling dat hij gaat verhuizen van onze zolder naar de hooizolder.
We gaan op den duur ons dak geheel Marterproof maken en de hooizolder Marteraantrekkelijk.

Jullie begrijpen nu wel dat ik elke nacht een uurtje buiten ga zitten in de hoop het diertje minstens 1 keer te zien.
Groet Henrike Visser

wimtegels

Ik kan je verzekeren dat het een prachtig dier is :duim:

Heb hem een paar maal zeer duidelijk mogen aanschouwen. Het is eigenlijk jammer dat hij zoveel overlast kan veroorzaken. De soort verbreidt zich op het moment flink. Ik verwacht dat met de uitbreiding ook de weerstand toe zal nemen.

Ik dacht dat het het CDA in Provinciale Staten van Limburg was die al spreekt van een marterplaag. Ik moet hier echter even een slag om de arm houden. Zal eens kijken of ik er nog iest over kan vinden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

henrike1977

Ach wat is een plaag? Mensen hebben nogal snel last van iets. Ze begrijpen een dier niet en dan is het lastig en een plaagdier.
Trouwens Martin of Martina doet zijn/haar werk niet goed.
Ik kwam vanavond laat thuis en zag een rat in de stal. Nou ja zag? Hij rende over mijn voeten. Ik schrok me een hoedje. Ik ben niet bang voor ratten maar ik zal meer voertonnen voor de onaangebroken zakken paardenvoer moeten kopen voordat het er teveel worden. Een enkele rat mag ook wel in de stal wonen.

Ik heb trouwens foto's gemaakt van de sporen en het gat waar Martertje naar binnen komt. Net even buiten gezeten maar wederom niets gezien.
Groet Henrike Visser

GerardL

Hallo Henrike1977,

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het met Wim 100% eens ben, dat het een prachtig dier is. Vooral als het wat kouder word zet deze zjn bontjas iets op, en lijkt dan dat die dikker word. Zeer mooi beest, bij mij komt die alleen na 3 uur s'nacht, het liefst als het stil is.

Ik had hem hier in mijn tuinhuisje, en kreeg hem met geen mogelijkheid weg, kippegaas vrat die zich steeds langs, WC blokjes stoorde die zich niet aan.
Toen zij familie van mij, kom je hier wat hondeharen halen en leg die op strategische plaatsen waar die langs moest, heb dat zelf kunnen zien hoe die hier op reageerde, en kan zeggen dat die er niet van moest weten.
Nu heeft mijn buurman eem mooie marter onder zijn tuinhuisje en ik ben hem kwijt.

Moet er wel bij zeggen dat vraat aan de auto mij veel geld heeft gekost aan kabels verdeelkap, isolatie motorkap, benzineleidingen enzov.
Nu heb ik in een rolletje kippengaas wat hondehaar onder de auto opgehangen : tot nu toe werkt het.

Grtzzzz

Gerard

henrike1977

Wij hebben twee honden. Die lopen door het hele huis en door de tuin. Dit schrikt de marter niet echt af. Zou het kunnen zijn dat zo'n marter door heeft dat ze niets doen?
Mijn beide honden vertonen geen jagend gedrag. Soms tref ik ze s'avonds wel blaffend in de tuin aan. De meeste keren als ik ging kijken zat er dan een egel. Deze doen ze trouwens niets. Alleen blaffen en als ik dan gekeken heb is het goed.
De andere keren dat ze hebben geblaft kan het natuurlijk een ander dier zijn dat ze hebben gezien.
Ze blaffen ook niet tegen langslopende mensen, dus dat kan ik uitsluiten.

Ik heb ook katten, deze komen niet buiten ivm vogels. Moet ik me zorgen gaan maken ivm de marter?
Groet Henrike Visser

logico

#16
Steenmarters leven tegenwoordig bijna overal. Platteland en in de stad.
Meldingen die er binnen komen betreffen over het algemeen meer klachten van lawaai en kapot vreten/krabben van materialen.

Ik zou me er geen zorgen om gaan maken. Want dan kun je je ook zorgen gaan maken om de gaai en ekster die zoveel jonge vogels opvreten en dan heb ik het nog niet eens over al die loslopende katten overal.

De steenmarter eet meer dan alleen vogeltjes, konijnen of iets dergelijks.
Ze zijn ook gek op bessen, brood, zoetigheid enz enz enz.

En tja.. Wordt er wel eens een kip of konijn of ander huisdier bemachtigd. Tja, dat hoort er bij. De marters en andere dieren passen zich gewoon aan bij wat ze aangeboden krijgen en nemen daar dankbaar gebruik van. Niet vergeten dat wij in hun wereld zijn komen wonen en niet andersom.

Gewoon van genieten al het "wildlife" om je huis.
Met vriendelijke groet,
Patrick

henrike1977

Ik bedoelde meer "zorgen maken in verband met mijn katten". Die komen verder niet buiten. ik neem aan dat steenmartertje niet naar beneden komt om een van mijn katten te pakken. Twee zijn er huge, daar blijft ie zowiezo wel vanaf maar de derde is altijd klein en iel gebleven.

Ik zorg er in elk geval voor dat de katten ook niet op de zolder kunnen komen.
Groet Henrike Visser

Draak

Ik zou me helemaal geen zorgen maken over de katten hoor, tenzij de kat de steenmarter in het nauw zou drijven. Maar dat laten katten meestal in "gewone" omstandigheden echt wel uit hun kop.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

WillemV

Ik zie zeer regelmatig steenmarters bij mijn woonplek en die worden gewoon verjaagd door de katten. Meestal vliegt de steenmarter ergens onder de auto's vandaan met een kat op zijn hielen. Van de honden trekken ze zich juist weinig aan. Ze schuilen dan onder de auto (waar de hond i.t.t. de kat niet kan komen) en wachten rustig af. Later zie ik ze dan op hun gemak weghuppelen.
Have a nice day!

Willem Vergoossen

Draak

Het probleem is dat in veel auto's, zeker de Duitse merken, siliconenrubber wordt gebruikt met vismeel erin. Dit blijkt telkens weer , alhoewel TNO onderzoek dit niet bevestigd, maar in de praktijk blijkt dit toch telkens weer. Gaas onder de auto kan heel goed helpen idd, ook telkens andere geuren als idd honden, vossen of kattenhaar afwisselend kan helpen, anders wennen ze eraan net als aan de frequentie apparaatjes. Er zijn trouwens speciaal planken op de markt om gaten onder de dakpannen af te sluiten. Want idd kranten in de gaten stoppen heeft geen zin, zij hebben die er sneller uit dan dat jijzelf de koppen kan lezen op de voorpagina ;-).
Nou hoop dat je de marter nog binnenkort zal zien, evt kan je hem lokken naar de hooizolder.

Grthnx Draak. Amersfoort
Arjan (Draak) den Hertog

henrike1977

Het is ook de bedoeling dat ze de kranten uit de gaten halen. Dat is trouwens ook gebeurd. Dan weet je zeker dat het om een steenmarter gaat.
Momenteel hebben we de makelaar gemaild omdat er bij de verkoop van een Duits huis een Martervrijverklaring moet zitten.
En laten wij die nou niet gezien hebben toen we dit huis kochten.
We zijn dus nu aan het uitzoeken wie de kosten die er gaan komen moet betalen.
Gaat het bij die kosten alleen om het bezoek van de Marterman of ook de kosten van een eventuele verbouwing van het dak?
Zodra we dat weten mag de Marterman hier zijn kunsten komen vertonen.

Vannacht was het trouwens weer raak naast ons slaapkamer raam. Volgens mij heeft de marter ruzie gemaakt met een ekster die in de klimop zat. Duidelijke alarmroep van een ekster en daarna een boel gestamp, mijn hond begon uiteraard ook te blaffen en wij zaten rechtop van de schrik in bed.
Ik heb nog wel een uur in het donker heel stilletjes voor het raam gezeten maar die marter laat zich mooi niet zien.

:) Ik geloof dat ik daar nog het meest van baal!!!! Ik wil hem zien!!!
Groet Henrike Visser

woody

Hoi,

Nou, ik heb het verspreidingsgebied van het beestje niet nagezocht, maar ik weet wel dat ik een aantal keren soortgelijke ervaringen heb gehad in het Zuiden van Frankrijk. Daar bleek het te gaan om zogenaamde Relmuizen of Zevenslapers, in het frans Loires genoemd
Ze lijken nog het meest op een kruising tussen een eekhoorn en een rat en worden vaak voor dat laatste aangezien. Ze hebben een wat pluizige staart, niet zo lang behaard als bij een eekhoorn. Vaak zijn het schattige (huis)dieren, die als echtpaartje steeds terugkeren. Maar ze maken er wel een zootje van.

Nogmaals, geen idee of het dit dier is... ben wel benieuwd of je aan bewijs kan komen.

woody

Ik probeer een plaatje bij te sluiten, maar dat wil niet lukken.
Bij deze nog een poging.