Pentatoma rufipes ?

Gestart door MarjoSmeets, september 25, 2008, 22:55:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Grappig, vanmiddag zag ik hem in een topic staan en tegen 18 uur kwam ik er zelf 2 exemplaren van tegen. Ze waren geland op de stofzuigerslang van het zwembad, die in het zwembad dreef. Toen ik ze "aan land" wou trekken om te kijken of ik er betere foto's van zou kunnen maken, kukelde er eentje in het water, die ik natuurlijk gelijk gered heb en als dank heeft hij me de mogelijkheid gegeven om te zien hoe dat nu met die vleugels van zo'n wants in elkaar zit.  :D Ik denk dus nu dat ik 2 Roodpootschildwantsen, Pentatoma rufipes op de foto gezet heb, maar als ik naar de foto's op wrn. kijk, dan lijken die van mij veel rodere antennen te hebben. Zit ik er misschien toch naast en is er nog een look-a-like?

nr. 1
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

En mijn "beloning"
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Ik zie hem bij AlieH. weer benoemd. Is er dan niemand die mij kan bevestigen of ik goed zit, of dat er misschien toch nog een look-a-like is?  :unsure:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Goyatlah

Er is (voor zover ik weet) geen lookalike, dus je zit mi wel goed.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

thijsdegraaf

Hallo Marjo,

Ik ben op waarneming nog nooit een wants tegengekomen, die echt verward kan worden  met Roodpootschildwantsen, Pentatoma rufipes, zoals bijvoorbeeld bij de Elasmostethus interstinctus. Mits de foto natuurlijk duidelijk is.
Ik heb nog even in boekjes en op verschillende sites gekeken, maar ik kan niets vinden.
Ik neem dus aan, dat je goed zit.

Groet, Thijs
   

thijsdegraaf

#7
Ik heb te lang rondgesnuffeld.
Intussen waren jullie me al voor.  :)

Goyatlah

CiteerIk heb te lang rondgesnuffeld.
Intussen waren jullie me al voor.  :)
Maar de foto's zijn leuk toch?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Berend Aukema

Er is een lookalike: Pinthaeus sanguinipes, dit jaar voor het eerst in NL gespot door PetroJ .....

thijsdegraaf

CiteerMaar de foto's zijn leuk toch?
zeker!  :D

CiteerEr is een lookalike: Pinthaeus sanguinipes

Ik heb dat toen gelezen, maar die stond toen als nimf afgebeeld. Ik heb daar dus niet meer aan gedacht. http://nforum.waarneming.nl/forum/index.ph...eus+sanguinipes
Zo zie je maar weer.

Groet, Thijs