Vlieg op Blauwe Knoop

Gestart door jfparie, september 25, 2008, 00:02:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

jfparie

Wat is de naam van deze vlieg?
Duingebied Meijendel.
B.v.d.

Groeten,  jan parie

Foto 1

jfparie

Iolaire

Het is een Eristalis sp. Obv deze foto's wordt het lastig tot op soort te komen (voor mij althans :D ). M.i. zijn er 3 opties: E. arbustorum, E. abusiva of E. interrupta.

Er zit een verschil in pterostigma, geloof ik, maar of dat van deze foto's te beoordelen is... Heb je nog een foto van voren ("gezicht")?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

MarjoSmeets

Het pterostigma lijkt mij op de rechtervleugel op de eerste foto vrij groot en iets langgerekt, hetgeen volgens mij E. interrupta zou uitsluiten, want die heeft, naar ik net geleerd heb, maar een fijn pterostigma en dat lijkt me dit dus niet te zijn. En verder kan ik je helaas ook niet helpen  :gap:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

LakeSide

Iolaire

Ja, waarom eigenlijk niet?

Ik vind het eerlijk gezegd gewoon geen pertinax, maar kan dit niet stevig motiveren :D  Zal dat nou "jizz" zijn? Maar voor hetzelfde geld ben ik vreselijk abuis!!  :rolleyes:

Goh, de eerste lastige Eristalis na de quiz.... we zouden 'm eigenlijk zonder moeite moeten kunnen tackelen, toch?! :lol:

Ik zet obv deze foto's toch in op vrouwtje E. arbustorum / E. abusiva. Of anders gewoon Eristalis spec.

Willem Boomkens

LakeSide

Ik zet heel voorzichtig in op E. pertinax :)

Maar even afwachten wat Han of Gerard ervan maken.

gerardpennards

Gewoon een vrouwtje pertinax, op foto 1 kun je nog net zijn tars aan ppot 1 zien, en die is helemaal geel.... :gap:
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Iolaire

Mmm, wat hadden we ingezet Jaco? :lol:  Kom maar een keer een biertje drinken als je in de buurt bent ;)  Ik moet duidelijk de boeken weer in! :(

Gerard, gaarne voor de duidelijkheid: een gele tars 1 sluit altijd de andere soorten (arbustorum, abusiva en interrupta in dit geval) uit? Ik kom dit nl niet tegen in de tabel van Barendregt.
Verder zegt Barendregt over pertinax: "stigma duidelijk en donkerbruin; zijvlekken segment 2 van vrouw opvallend behaard". Beide kenmerken zie ik niet overtuigend op de foto terug. En hoe opvallend moet "opvallend behaard" zijn?

Bvd.

Willem Boomkens

gerardpennards

Yep, als de tarsen geheel geel zijn, kun je alle andere soorten Eristalis uitsluiten, maar.... :gap:  :gap:  Het kan wel zijn dat van de 5 tarsleden de eerste 2 a 3 (vanaf de scheen gezien) geel zijn, terwijl de leden 4 en/of 5 verdonkerd zijn, en dat betekent GEEN pertinax, maar een andere.
Dus voor alle duidelijkheid, alle 5 tarsleden moeten duidelijk helder geel zijn, dan is het 100% pertinax!
Voor de andere kenmerken qua beharing ed geldt bijna altijd ' in vergelijking met'!
Dat betekent dat je eigenlijk een vergelijkingscollectie met de soorten moet hebben om een kenmerk als ' relatief lange beharing' te kunnen beoordelen.
Daarom is het determineren van fotoos eigenlijk een hachelijke zaak, want tenslotte kun je de kenmerken meestal niet goed zien, en al zeker kun je ze niet vergelijken met een ander beest.
Dus gaat het, buiten de enkele makkelijke soorten om (tenax, pertinax), meestal om kennis en ervaring van de waarnemer!
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Iolaire

Oké dan, dat maakt het weer een stukje duidelijker. We komen we wel.  :grin:
Bedankt voor je uitleg Gerard!

Willem Boomkens

MarjoSmeets

Je zult het wel helemaal goed hebben Gerard, maar ik zie nog steeds niet die gele tars die jij nog net kunt zien en wat het volgens jou een pertinax maakt. Volgens mij moet ik een bril gaan aanschaffen!  :(  Zou het mogelijk zijn om met een pijltje of zo op die foto aan te geven waar jij die tars ziet? En wat betreft het pterostigma, zat ik daar goed? Eerlijk gezegd dacht ik daaraan te zien dat het een pertinax zou kunnen zijn, (vrij groot en langerekt) maar omdat ik hierin nul komma niks ervaring heb en ik geen gele tarsen kon zien heb ik die optie niet eens durven opperen. Maar in elk geval leek het pterostigma mij te groot voor interrupta, daarom durfde ik dat wel aan. Maar misschien heb ik wel een pterostigma gezien waar er helemaal geen te zien valt!?  :unsure:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)

jfparie

Bedankt voor jullie antwoord.

Groeten,  jan parie

jack_windig

Het achterlijf laat ook de typische kegelvorm van E. pertinax zien.

gerardpennards

Pootdetail met de gele tars 1 bij de pijl, tarslid 1 is het beste te zien, maar bij vergroting de rest ook wel, en alles is geel, ook van de tars van poot 2 ernaast!
Groeten, Gerard
Groeten, Gerard Pennards

MarjoSmeets

Super!  :duim: Bedankt Gerard! Ik keek inderdaad op de verkeerde plaats!