verdwenen kikkers

Gestart door rouwhof, oktober 07, 2008, 12:41:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

rouwhof

Ik heb een grote natuur vijver in de tuin waar inmiddels wel 25 kikkers in woonden.
drie weken geleden heb ik de vijver half leeg gepompt en er schoon water in gedaan.
s avonds toen de vijver half leeg was ( er stond nog zeker een meter diep water in ) zaten alle kikkers rond de vijver. smorgens waren alle kikkers weg!
Wie kan mij vertellen waar mijn kikker zijn gebleven?
Ik sta voor een raadsel de jonge kikkertjes van ongeveer 1cm groot zitten er nog wel in. het zijn overigens de gewone groene kikkers.
bvd Ineke

Jeroen Nagtegaal

Het kan komen doordat de waterkwaliteit is veranderd, en momenteel gaan de amfibieën lanzaam op trek dus het kan een combi zijn van alles.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Soms is het moeilijk verklaarbaar waarom alle kikkers in één keer weg zijn of weg lijken te zijn.

Weet je overigens nog of de kikkers weg zijn gegaan toe de vijver half leeg was, of nadat hij weer gevuld was?

Ik denk trouwens dat er volgend jaar gewoon weer groene kikkers aan je vijver zitten. Ook volwassen exemplaren.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

rouwhof

Hallo,
Om op je vraag terug te komen, s avonds was de vijver nog half vol en toen zaten alle kikkers er nog ( 23.00)
De volgende morgen toen we de vijver weer wilden aanvullen waren alle kikkers weg.
Maar trekken groene kikker weg? ik dacht dat die net als vissen in winter slaap gingen?
andere jaren komen ze een beetje duf in mei weer te voorschijn zijn dan nog echt sloom en na een paar dagen zijn ze er helemaal weer.
bvd Ineke

wimtegels

Er zijn enkele opties.

De kikkers zijn vertrokken
Ze zijn (wel tamelijk vroeg) in winterslaap gegaan

En de laatste: de half lege vijver heeft het voor de reiger erg gemakkelijk gemaakt.....

Hoe dan ook, ben er vrij zeker van dat het het volgend jaar weer gewoon groene kikkers hebt,
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels