Mooie vlieg, maar welke?

Gestart door AlieH, september 23, 2008, 20:26:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

AlieH

Vanmiddag kwam ik deze vlieg tegen met glimmend groen borststuk en brons/koperkleurig achterlijf. Welke vlieg is dit?

vr.gr. Alie

Menko Vlaardingerbroek

Het lijkt me een groene vleesvlieg Lucilia spec.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

AlieH

Het vreemde eraan vond ik het duidelijke kleurverschil tussen boven- en onderlijf...ik weet dat Vleesvliegen er in veel kleurvarianten zijn, maar deze
tweekleurigheid is dus ook *normaal*?

javanerkelens

Hmmmm..... :huh:

Misschien zou Neomyia sp. ook nog kunnen (Muscidae)

Dan zou een scherpere shot van de haren op de thorax erg welkom zijn...
Heb je nog een andere foto, waarop we die kunnen zien...?

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

AlieH

Hallo Joke, ik heb alleen deze foto, zou het origineel evt. kunnen mailen

vr.gr Alie

javanerkelens

Kun je altijd even proberen........ ;)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

#6
Ik heb de foto ontvangen en ik heb geprobeerd om de foto te optimaliseren, om de haren te kunnen zien op het scutum.

Ik denk toch , dat het een Muscidae is, omdat ik volgens mij geen haren kan vinden op het middenstuk van de scutum.

Ik heb een tweetal foto's bijgevoegd.
Eéntje van jou en eentje van een Callophoridae
Met de rode puntjes geef ik het verschil aan.
Een Muscidae heeft in het midden geen acrostichals zitten (zie de topic van Robert, is wel handig)
Bij een Callophoridae zijn die wel aanwezig.

Nou zijn er twee soorten in Nederland van de Muscidae:
Neomyia cornicina
Neomyia viridescens

Maar welke van de twee het is, daar is de foto toch net te onduidelijk voor.
Dus dan wordt het Neomyia sp.

Groet Joke... ;)
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Foto van een Callophoridae
Groet,
Joke (van Erkelens)

AlieH

Wow....zo is het verschil idd erg duidelijk qua beharing.
Dankjewel Joke, voor al je moeite!

vr gr Alie

Robert Heemskerk

CiteerHet vreemde eraan vond ik het duidelijke kleurverschil tussen boven- en onderlijf...ik weet dat Vleesvliegen er in veel kleurvarianten zijn, maar deze
tweekleurigheid is dus ook *normaal*?
hi Alie,

Ik kwam jouw vraag tegen deze week en wist dat Tony Irwin op diptera.info er eens over geschreven had, over de verkleuring van groenachtige vliegen.
Nu heb ik het nog even opgezocht;

''The colour change applies to all these metallic green flies, including Lucilia (Calliphoridae) and Gymnocheta (Tachinidae).
As the fly gets older, the cuticle changes physically. I'm not certain exactly what the changes are - possibly the chitin layers of the cuticle begin to separate, but the effect is that the colour changes from metallic green to metallic blue or bronze or sometimes a metallic red. That this is an age-related change is evident from the condition of the wings in these old specimens.
Other flies, such as Bombylius and Pollenia, lose their hair as they age, while in others such as Notiphila, the pubescence can change colour from silver to gold or yellow to brown. ''

Tony Irwin / 17-12-2006 van diptera.info

Leek me nog leuk om even toe te voegen aan jouw topic..  :)  

AlieH

#10
Hallo Robert.....wat frappant dit verhaal, want wat kwam ik vandaag tegen, en kan ik ook nog niet thuisbrengen.....a red one ;) Toont op foto bruiniger dan in het echt, de kleur was echt rood.

An old guy or lady perhaps?

javanerkelens

Een echte koperkleurige herfstvlieg...... :lol:

Mooi...Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

MarjoSmeets

euh, vergeef mij mijn misschien domme vraag, maar is de herfstvlieg een eigen soort of bedoel je daar gewoon mee dat dit soort vliegen in de herfst al ouder, dus verkleurd zijn?  :gap:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

javanerkelens

Nee hoor, het was eigenlijk gewoon als grapje bedoeld.......vanwege de mooie herfstkleur die de vlieg heeft!!

Groet Joke  ;)  
Groet,
Joke (van Erkelens)

MarjoSmeets

Oké! Dank je Joke! Ja, mooi is ie zeker met die kleuren! Zal wel camouflage zijn, nu de bladeren ook naar rood verkleuren!  :grin:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Menko Vlaardingerbroek

hm, ik vrees dat ik in het verleden heel wat Neomyiae voor vleesvliegen uitgescholden heb.

De Neomyia en de groene Calliphoridae op jouw foto's verschillen ook in de vorm en stand van de ogen. Is dat ook een kenmerk om ze onderscheiden? (Of is toevallig de een een mannetje en de ander een vrouwtje of zoiets?)

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Robert Heemskerk

#16
dag Menko,

Dat is bij dit soort vliegen (Neomyia sp. en Calliphoridae) inderdaad een sexe-verschil.

Een vrij goed kenmerk voor Neomyia in het veld, vind ik dat de gehele wang groen is maar ook het voor- en middenhoofd(frons!). Dat is meestal goed te zien.

Ter illustratie:
http://www.robertheemskerk.nl/Plaatjevande...20cornicina.htm

Menko Vlaardingerbroek

CiteerEen vrij goed kenmerk voor Neomyia in het veld, vind ik dat de gehele wang groen is maar ook het voor- en middenhoofd (frons!).
Nuttig dat te weten. De beharing van het borststuk is in het veld een beetje moeilijk te zien.  
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek