Hoofdmenu

Zwarte heidelibel

Gestart door Enjoy62, september 23, 2008, 19:08:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Enjoy62

Ben in de veronderstelling dat dit de zwarte heidelibel is,mannetje of vrouwtje ,dat weet ik niet,
maar zou graag willen weten of dit inderdaad zo is,
en waaraan je dit dan kan vaststellen,
herkenningspunten
Wie kan mij hierop een antwoord geven?

BVD

Bersan

MVG

Bert Gerrits

Sticht

#1
Het makkelijkste herkenningspunt bij de zwarte heidelibel is de zwarte borststreep met stippen, op jouw foto nog net een beetje te zien. Zie bijv.deze.

Anne Hueber †

Bovendien heeft een Zwarte heidelibel een zwarte driehoek op het borststuk. Omdat er een oranje basisvlek in de vleugel zit, denk ik dat het een vrouwtje is.

Enjoy62

oke dank je voor de informatie,
zijn er nog meer kenmerken ,
en is dit een mannetje of vrouwtje

MVG

Bersan
MVG

Bert Gerrits

Anne Hueber †

#4
Citeer
en is dit een mannetje of vrouwtje

MVG

Bersan
Heb daar hierboven al antwoord op gegeven ;)

Sticht

#5
Heb je geen foto met wat meer van de libel erop?

Goyatlah

CiteerOmdat er een oranje basisvlek in de vleugel zit, denk ik dat het een vrouwtje is.
Waar heb je dat nu vandaan?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Enjoy62

oke dank je nu  is het wat duidelijker voor mij
en weet wat het is

MVG

Bersan

heb ook nog een complete foto van haar dus
MVG

Bert Gerrits

Sticht

Deze had je beter gelijk kunnen plaatsen! ;)  

Anne Hueber †

Citeer
CiteerOmdat er een oranje basisvlek in de vleugel zit, denk ik dat het een vrouwtje is.
Waar heb je dat nu vandaan?
Ja, das kennis, he :grin: En het staat, dacht ik, ook in de Veldgids.

Enjoy62

Wilde ze ook alletwee ineens plaatsen maar lukte niet zoals anders,
hoezo,is het nu een ander verhaal geworden

Bersan
MVG

Bert Gerrits

Sticht

#11
Citeerhoezo,is het nu een ander verhaal geworden

Bersan
Nee, maar nu zie je direct dat het een vrouw is.

Edit leggootje:

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
CiteerOmdat er een oranje basisvlek in de vleugel zit, denk ik dat het een vrouwtje is.
Waar heb je dat nu vandaan?
Ja, das kennis, he :grin: En het staat, dacht ik, ook in de Veldgids.
Ik had hier nog nooit van gehoord, maar zie nu dat het inderdaad in de veldgids staat.....

Goyatlah

Is nieuw voor me maar klopt met alle foto's op mn site.

@Bersan:
legschede is vrij typerend voor een Zwarte-vrouwtje (groter dan die van welke andere heidelibel ook).
Gele stippen in zwarte band komt ook alleen bij Zwarte Heidelibel voor, en de al eerder genoemde 3-hoek bovenop de borst is ook karakteristiek.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerOmdat er een oranje basisvlek in de vleugel zit, denk ik dat het een vrouwtje is.
Waar heb je dat nu vandaan?
Ja, das kennis, he :grin: En het staat, dacht ik, ook in de Veldgids.
Ik had hier nog nooit van gehoord, maar zie nu dat het inderdaad in de veldgids staat.....
Goede gids hè. Ik wist het ook niet! Maar dat is ook niet iets om bij zwarte heidelibellen naar te kijken.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Anne Hueber †

Citeer
Goede gids hè. Ik wist het ook niet! Maar dat is ook niet iets om bij zwarte heidelibellen naar te kijken.
Behalve als je alleen maar een foto van kop en borststuk hebt en je toch het geslacht wilt weten. Dan kunnen aanvullende kenmerken errug handig zijn!