Vogels voeren in de winter

Gestart door Lasse de Vries, september 23, 2008, 10:00:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

ingridt

Citeer

Voordeel van het voeren in de zomer is, dat er weinig mensen voeren, en je tuin erg populair is bij de vogels. Inmiddels gaan ze ook naar de buren  :rolleyes:
dat is inderdaad hier ook zo, ik merk dat de buren ook aan het voeren zijn. Maar nu zorg ik dat mijn voer net iets aantrekkelijker is   :P   Maak de vetbollen zelf met heel veel pinda's zonnepitten en pindakaas Voor de roodborstjes merels ect met stukjes appel, rozijnen, zaadjes en pindakaas. Verder regelmatig kaas en oud brood met pindakaas. Mijn buren hebben de pindakaas nog niet op het menu staan volgens mij  :lol:  

ingridt

Citeer

Ik kan me voorstellen dat als we met z'n allen vogels bijvoeren, we ook de lokale muizen de winter doorhelpen. Dan zullen deze beestjes in aantal flink toenemen, met de nodige overlast tot gevolg. Overigens heb ik ze niet in huis, en heb dus (nog) nergens last van.
Hier worden de muizen gegeten door de roofvogels, Ruim een jaar geleden woonden we in een andere omgeving waar op een koppeltje koolmezen na alleen maar eksters zaten. Ik redde met veel moeite een spitsmuisje uit het zwembad. Ik had hem nog maar net op de kant gezet...... komt er een ekster aan die mijn spitsmuis mee nam.  Ik denk dat je inderdaad met het voeren, muizen en ratten ook van voedsel voorziet maar de muizen en ratten zijn weer een maaltijd voor een rover of zie ik dat verkeerd? Ik heb maar zelden muizen binnen gehad van buiten voeren komen ze volgens mij niet naar binnen.  

bramborkent

Dit onderzoek kan de discussie over wel/niet vogels voeren in de winter weer nieuw leven inblazen:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8393443.stm
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Ben Loonen

Citaat van: borkent op december 18, 2008, 21:15:54 PM
Is er iets bekend over de relatie "vogels bijvoeren" en "het voorkomen van muizen/ratten"?
Ik zie in mijn tuin namelijk regelmatig een muisje op de voederplank lopen (en snabbelen). Wat ik ook probeer om die muisjes daar vandaan te halen, het helpt niet. Ze kunnen blijkbaar op de kop lopen - anders zou het niet lukken. Ze eten vetbollen, zaden, alles wat ze maar lekker vinden.

Ik kan me voorstellen dat als we met z'n allen vogels bijvoeren, we ook de lokale muizen de winter doorhelpen. Dan zullen deze beestjes in aantal flink toenemen, met de nodige overlast tot gevolg. Overigens heb ik ze niet in huis, en heb dus (nog) nergens last van.

Hier voer ik ook en de vogels en de bosmuisjes die hier al jaren wonen (onder de grond en in onder oude boomstronken ) en jongen krijgen maar die jongen die vertrekken na een tijdje .
En in de garage komen ze alleen om hun wintervoorraad neer te leggen maar ergens aanknagen doen ze niet .
groeten Ben en Nelly Loonen


http://waarneming.nl/user/view/2262

g.j. keizer

Van het door vogels geknoeide voer op de voedermand profiteert in mijn half-natuurlijke tuin in de Eifel steevast een rosse woelmuis, die maar niet lijkt te begrijpen, dat in de toplaag van het ijs op het naastgelegen poeltje vastgevroren zaden, ook al zet je al glijdend met je achterpoten schrap, niet loslaten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

vuurvlinder

Dat ik mussen e.d. voer is ook goed voor andere soorten.
Dit trof ik vanmiddag in mijn tuin aan.  ;D Helaas zijn de foto's niet scherp.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

g.j. keizer

#96
Citaat van: vuurvlinder op december 10, 2009, 15:56:20 PM
Dat ik mussen e.d. voer is ook goed voor andere soorten. Dit trof ik vanmiddag in mijn tuin aan.
Astrid,
Leuk voor jou, helaas minder fijn voor de mussen  :-X .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

vuurvlinder

Grappig! Mussen voeren heeft bij mij nu een dubbele betekenis. ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.