Vogels voeren in de winter

Gestart door Lasse de Vries, september 23, 2008, 10:00:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Wat ik begrepen heb van de argumenten van de VB is dat uit onderzoek is gebleken dat de oudervogels donders goed weten dat ze geen zaden aan hun jongen moeten voeren. Wat ze dan wel doen is zichzelf makkelijk te eten geven met gegeven voer en dan dus meer tijd over te hebben voor het zoeken naar insecten voor de jongen. Alleen als er helemaal geen insecten zijn zullen ze in uiterste nood ook zaden aan de jongen gaan geven. Maar dan waren de jongen toch al ten dode opgeschreven....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Alex Kwak

CiteerEr komen steeds meer vogels in mn tuin, voer af en toe wat op een voederplank en erom heen op het gras, heb ook nog een silo in de schuur staan. Heb ook een waterbak, maar die heb ik al op verschillende plekken neergezet, maar daar wordt nog niet veel gebruik van gemaakt voor zover ik gezien heb. Had eerst meestal alleen een bende mussen, wat merels en koolmezen in de tuin. Tijdje geleden ook wel eens een winterkoning en een boomkruiper die ik als echte bijzonderheden beschouw in de tuin in deze buurt. Heggenmussen en Pimpelmezen zitten er ook af en toe, laatst kwam er zelfs een Roodborstje bij en de Eksters weten de voederplaats ook te vinden. En een paar dagen geleden zag ik tot mijn grote verbazing een klein geel vogeltje in de tuin zitten, waarschijnlijk een Tjiftjaf, want die hoor je hier vaak en Fitissen heb ik hier nog nooit gehoord. Maar voordat ik het fototoestel gepakt had was ie al weer weg. Vinkachtigen zie ik hier eigenlijk nooit. Paar jaar geleden kwamen er nog wel eens Groenlingen.
Ik voer in mijn tuin (een paar honderd meter bij Theo vandaan) ook het hele jaar door.
Het verbaasde mij eigenlijk dat na mijn vakantie van twee weken er geen laagje verhongerde mussen in de tuin lag  :gap:

Mussen zijn hier heel veel. Een huis vlakbij is helemaal begroeid met klimop, daar wordt druk door de mussen genesteld. Verder veel koolmezen, een enkele pimpel, eksters, gaaien, merels, turkse torteltjes, houtduiven, een enkele winterkoning, roodborst, en 's winters sijsjes en groenlingen (gisteren de eerste al weer).
In augustus/september zorgen de spreeuwen er voor dat de laatste druiven opgegeten worden  :D

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

#32
Hey Alex, stuur die Sijsen en Groenlingen eens deze kant op, er zitten hier nooit Vinkachtigen :P

Wat voer jij meestal voor welke soort en waar op/in? (ook benieuwd naar ervaring van anderen)

Owja, mn waterbak wil ook maar niet lukken, heb een ondiepe waterbak voor vogels gekocht en waar ik hem ook neerzet, ik zie er nooit vogels in. Las laatst dat de beste plek is om hem op te hangen in een boom waar hij vrij van beplanting hangt. Ik heb hem op de grond, op hoogte, op het gras, verscholen of juist vrij, van alles al geprobeerd. Iemand tips?
Theo van Veenendaal

Uulie

CiteerEen heel juiste stelling. We komen er nooit helemaal uit. Daar is het ecosysteem veel te ingewikkeld voor. Dat ontslaat mensen die (semi)proffesioneel met de natuur bezig zijn niet van de verplichting om er over na te blijven denken.

Ik vind dat er soms veel te weinig wordt nagedacht. Als ik bijvoorbeeld zeg: de gemeente heeft met maaien beschermde planten weggemaaid dan zal bijna iedereen het met me eens zijn als ik beweer: ze hadden beter na moeten denken.

In sommige gevallen hebben ze misschien wel beter nagedacht dan de leek vermoed.

Ik denk ook dat het onmogelijk is om alles te overzien en ben het ermee eens dat je er echter wel over na moet denken.
Wim, grappig dat je het maaien door de gemeente hier aan haalt. Een goed voorbeeld om te illustreren dat we inderdaad niet alles kunnen weten.

Wist je bijvoorbeeld dat het plantje Jacobskruiskruid bijna uit Nederland was verdwenen maar aangezien het een bepaald soort vlinders trekt, schijnt het destijds bewust weer gezaait te zijn door natuurliefhebbers. Waar zij echter geen rekening mee hielden (of niet wisten) was dat dit plantje giftig is voor paarden (en vee en mensen etc). Het groeit in de wei, in de bermen en komt in het hooi terecht.
Het grootste gevaar van Jakobskruiskruid is dat het gif geen incidentele maar cumulatieve werking heeft. Na voldoende inname sterft het dier een vreselijk pijnlijke dood. Genezing is niet mogelijk.

Jakobskruiskruid is een plant die zich in Nederland sterk aan het verspreiden is. Een volwassen plant maakt duizenden zaadjes die door de wind worden meegevoerd, waardoor plaatselijke bestrijding nauwelijks zinvol is zolang de plant op aanliggende gebieden vrolijk staat te bloeien. Om deze reden is de bestrijding van Jakobskruiskruid een overheidskwestie.

Het is jammer als de gemeente 'onschuldige' beschermde planten wegmaaid, maar ze moeten wel maaien om het verspreiden van die ene rotte appel (kruiskruid) tegen te gaan anders krijgen ze de boeren en paardeneigenaren over zich heen ;)

Maar wat betreft het bijvoeren ja of nee... als het goed de verkeerde kant op zou gaan met bepaalde vogelsoorten als gevolg van het teveel bijvoeren, zouden de vogelexperts dan niet aan de bel trekken zodat we dat te horen krijgen via de media en ons bijvoergedrag aan kunnen passen? Of denk ik nu te simpel?

Ik ben trouwens nog niet aan het bijvoeren want ik zie nog genoeg insectjes rondkruipen/vliegen  :whistle:

Groetjes
Mandy

Papavertje

Mijn vader zei gisteren dat hij een specht in de tuin zag! (Zat er een kwartier, maar hij durfde niet naar beneden te gaan om een camera te pakken omdat hij bang was dat hij dan wegvloog :P )
De vogel was aan het pikken in een dode boomstronk.
M'n ouders wonen echt midden in een woonwijk, dus een specht daar in de tuin is dan toch wel opmerkelijk?..
Mijn vader hangt trouwens ook altijd vetbolletjes op in de winter :)  
Groetjes,

Nan

JanF

CiteerHey Alex, stuur die Sijsen en Groenlingen eens deze kant op, er zitten hier nooit Vinkachtigen :P

Wat voer jij meestal voor welke soort en waar op/in? (ook benieuwd naar ervaring van anderen)

Owja, mn waterbak wil ook maar niet lukken, heb een ondiepe waterbak voor vogels gekocht en waar ik hem ook neerzet, ik zie er nooit vogels in. Las laatst dat de beste plek is om hem op te hangen in een boom waar hij vrij van beplanting hangt. Ik heb hem op de grond, op hoogte, op het gras, verscholen of juist vrij, van alles al geprobeerd. Iemand tips?
Hoi Theo,
Voor Sijzen en Groenlingen kun je het beste zonnebloempitten ( zit in Silomix van Vivara ) aanbieden.
Beide soorten kun je ook Nijerzaad uit een silo voeren ( Ook van Vivara )
En, vogels die baden zijn kwetsbaar ( denk aan gevaar van Sperwers e.d ) en dat weten ze ook.
Plaats je badje dus altijd op een veilig plekje ( laag bij de grond en liefst direct naast beschutting van een haag of iets dergelijks. In elk geval een plek die niet in rechte lijn aanvliegbaar is door rovers.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

pieternella

Ik heb een lage betonnen schaal op de tuintafel gezet half gevuld met grof grind.
Gewoon ter decoratie, maar nu hij volgeregend is zitten er soms wel 20 mussen tegelijk in. Hoop gespatter en gesnater, erg leuk om naar te kijken.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

waterland01

Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die tegen bijvoeren in de stedelijke omgeving zijn... Omdat Nederland een akelig 'netjes' land is geworden komen zaadeters als mussen en duiven steeds moeilijker aan voedsel. Deze soorten hebben altijd al de mens opgezocht om de 'restjes' (bij boerderijen, graanoverslag, op akkers enz.) op te eten. Nu kunnen ze terecht bij mensen in hun tuin. Geen enkel verschil met de vroegere situatie dus. Veel voeren, dus, het hele jaar door. Ik zie de groepen huismussen en Turkse tortels hier met het jaar groeien!
Henk Timmerman

Sjoerd v Wierst

Ja zo compenseer je de schade die de mens aangericht heeft weer een beetje.
Ik heb eerst al beweerd dat ik alleen voer wanneer er lang achter elkaar echt "pokke" weer is. Denk aan veel harde regen en als je weet dat er weinig te vinden is aan voedsel.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Natuur in de Vallei

#39
CiteerMijn vader zei gisteren dat hij een specht in de tuin zag! (Zat er een kwartier, maar hij durfde niet naar beneden te gaan om een camera te pakken omdat hij bang was dat hij dan wegvloog :P )
De vogel was aan het pikken in een dode boomstronk.
M'n ouders wonen echt midden in een woonwijk, dus een specht daar in de tuin is dan toch wel opmerkelijk?..
Mijn vader hangt trouwens ook altijd vetbolletjes op in de winter :)
Een beetje bijzonder is het wel, en natuurlijk ook wel leuk, maar ze worden wel steeds vaker in steden gezien. Ik woon vlak bij een bos, maar wel gewoon in een woonwijk, en heb ze ook wel eens op de vetbol en op de droogmolen gezien. Een foto heb ik trouwens ook nooit kunnen maken, hij was steeds te snel weg!  :wacko: Ik voer trouwens ook wel vooral in de winter, ik heb ook een paar keer een sijs in de tuin gehad en voor de rest staartmeesjes, spreeuwen, houtduiven, koolmeesjes en zo.
Jan van Harten - Natuur in de Vallei

g.j. keizer

#40
CiteerWat ik begrepen heb van de argumenten van de VB is dat uit onderzoek is gebleken dat de oudervogels donders goed weten dat ze geen zaden aan hun jongen moeten voeren. Wat ze dan wel doen is zichzelf makkelijk te eten geven met gegeven voer en dan dus meer tijd over te hebben voor het zoeken naar insecten voor de jongen. Alleen als er helemaal geen insecten zijn zullen ze in uiterste nood ook zaden aan de jongen gaan geven. Maar dan waren de jongen toch al ten dode opgeschreven....
Citeer... als het goed de verkeerde kant op zou gaan met bepaalde vogelsoorten als gevolg van het teveel bijvoeren, zouden de vogelexperts dan niet aan de bel trekken zodat we dat te horen krijgen via de media en ons bijvoergedrag aan kunnen passen?
Tinok & Mandy,
In stedelijk gebied komen in de keurig aangeharkte en geplaveide stadstuintjes in het voorjaar nauwelijks insecten voor. Wanneer huismussen er jaarrond voedsel krijgen aangeboden en er voldoende nestgelegenheden aantreffen, gaan ze, getriggerd door het wintervoedselaanbod, broeden (hormonaal gestuurd : energiebalans) en de jongen bij gebrek aan insecten ruim voorhanden graan- en graanproducten voeren, waardoor hun nageslacht verloren gaat en de populatie uiteindelijk slinkt. Verder ondervinden huismussen in stedelijk gebied in het voorjaar toenemend concurrentie van Zwarte roodstaarten. In de periode, dat ik in een nieuwbouwwijk in Lelystad woonde, hadden de Zwarte roodstaarten na enkele jaren de mussen tot een kwart van de oorspronkelijke aanwezige populatie teruggebracht. In mijn woonomgeving in de Eifel verdringen de Zwarte (en Gekraagde) roodstaarten de mussen uit de dorpskernen. In het centrum van Trier komen geen mussen meer voor. In plaats daarvan kan je om de twintig meter een Zwarte roodstaart luid "zingend" zijn triomf van de daken horen schreeuwen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#41
Citeer
CiteerAls ik bijvoorbeeld zeg: de gemeente heeft met maaien beschermde planten weggemaaid dan zal bijna iedereen het met me eens zijn als ik beweer: ze hadden beter na moeten denken.
Ik denk ook dat het onmogelijk is om alles te overzien en ben het ermee eens dat je er echter wel over na moet denken ... grappig dat je het maaien door de gemeente hier aanhaalt. Wist je bijvoorbeeld dat Jacobskruiskruid bijna uit Nederland was verdwenen maar aangezien het een bepaald soort vlinders trekt, schijnt het destijds bewust weer gezaaid te zijn door natuurliefhebbers. Het is jammer als de gemeente 'onschuldige' beschermde planten wegmaaid, maar ze moeten wel maaien om het verspreiden van die ene rotte appel (kruiskruid) tegen te gaan ...
Mandy,
Binnen de gemeente Rheden werden twee jaar geleden alle bloeiende planten van Look-zonder-look, die langs parkeerplaatsen en aan de randen van plantsoenen stonden, zonder pardon afgemaaid en afgevoerd. Het jaar erop vlogen er geen Oranjetipjes meer rond, men had een hele generatie van op de planten aanwezige rupsen in één klap uitgemoord. Welke gevolgen dat voor het voortplantingssucces van vogels (mezen) gehad heeft, is niet te overzien.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Lasse de Vries

Hey allemaal,
ik voer alleen in de herfst/winter/lente want in de zomer kun je hier gen vogelvoer kopen <_< .

Lasse

Natuur in de Vallei

In de zomer kan je toch ook wel voer kopen? Bij een tuincentrum of zo? Of anders op internet bijvoorbeeld bij vivara.
Jan van Harten - Natuur in de Vallei

ingridt

Ik voer het hele jaar maar in de winter stukken meer als in de zomer.
Het voer is nu al niet aan te slepen, gaat me een vermogen kosten in de winter.
Er komen heel veel kool, pimpel, en zwarte mezen, 2 kuifmezen en 2 matkopjes.
heel veel turkse tortels en hole duiven heel veel groenlingen en vinken en minstens 4 boomklevers maar die zijn haast niet te tellen omdat ze elkaar weg jagen. 6 roodborstjes, tig merels 7 winterkoningkjes 1 heggemus, 1 bonte specht en nu de kastanjes voor mijn raam naar beneden vallen ook enkele vlaamse gaaien. De groene specht komt wel kijken maar durft nog niet te eten.  Dan hebben we nog de sperwer en buizerd die echt heel regelmatig een mees voor mn raam weg vangen.  Ik voer omdat ik het gezellig vind die landingsbaan voor mijn raam  :D  Op het moment is er voldoende voedsel in onze tuin te vinden veel bessen, kastanjes, noten, enz  daar word zeker gebruik van gemaakt maar mijn voederplaatsje blijft een druk bezocht plekje. Wat ik erg jammer vind is dat er geen mussen zijn. En heel vreemd is het dat er niet een houtduif meer komt eten.

Kasper S

Ik alleen in de winter. Leuk om eens naar al die vogels te kijken die er op af komen. Groenlingen, Putters, alle soorten meesjes. Leuk om te zien!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

g.j. keizer

#46
Ik voer in mijn aan de rand van een dorp langs de Prüm gelegen tuin in de Eifel afhankelijk van nachtvorst en sneeuwval van (eind) november tot eind februari of begin maart met het volgende resultaat : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=37043 en http://www.vogeldagboek.nl/Vogelgevecht.html .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

CiteerOnbegrijpelijk dat er mensen zijn die tegen bijvoeren in de stedelijke omgeving zijn... Omdat Nederland een akelig 'netjes' land is geworden komen zaadeters als mussen en duiven steeds moeilijker aan voedsel. Deze soorten hebben altijd al de mens opgezocht om de 'restjes' (bij boerderijen, graanoverslag, op akkers enz.) op te eten. Nu kunnen ze terecht bij mensen in hun tuin. Geen enkel verschil met de vroegere situatie dus. Veel voeren, dus, het hele jaar door. Ik zie de groepen huismussen en Turkse tortels hier met het jaar groeien!
Vind je het ook onbegrijpelijk dat er mensen zijn die tegen bijvoeren van vogels in meer natuurlijke gebieden zijn?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Uulie

Geweldig filmpje van dat gevecht Gerrit! Als die vink het meesje aan een pootje meesleurt doet me dat denken aan een barbeque die we eens in de tuin hadden staan. Een mus vloog er naartoe en ging er op vergelijkbare wijze met een (voor hem veel te zwaar) sateestokje van door.... zo van de hete barbeque!  :lol:

Wat een narigheid van die oranjetipjes. Ook het door ons paardenliefhebbers alom gehate Jacobskruiskruid heeft een eigen vlinder; de Jacobsvlinder, die dus door het kruiskruid te bestrijden misschien zal verdwijnen.
Dit soort zaken blijven problematisch, look-zonder-look bloeit eerder dan jacobskruid, als ze na de bloei van look-zonder-look zouden maaien kan deze zich dus eerst nog verspreiden, maar als als ze daarmee de rupsen alsnog doden slaan ze nog de plank mis.
Eigenlijk zouden de 'maaiers' van de gemeente een goede cursus moeten krijgen zodat ze weten welke plant ze maaien en dus ook welk stukje grond ze precies wanneer moeten maaien afhankelijk van de begroeiing op dat specifieke stukje. Tja... ingewikkelde zaak hoor.
Als iemand meer wil weten over de strijd tegen jacobskruiskruid kun je hier lezen waarom men deze plant zo fanatiek wil bestrijden: http://www.kruiskruid.nl

Wat betreft het wel of niet voeren in de zomer/winter en waar wel en waar niet; ik vind dit nog steeds een ingewikkelde zaak.
Dat voeren in de zomer ivm de jongen niet goed is lijkt mij heel plausibel maar hier kun je lezen dat de vogelbescherming vindt dat het wel kan: http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=2623

Ik kan me voorstellen dat massaal bijvoeren in natuurgebieden zonder een goed onderbouwde reden de balans alleen maar verstoord, maar als ik naar mijn eigen omgeving kijk vraag ik me af wie die balans dan brengt.

Ik woon op het platteland in Drenthe in een stiltegebied. We hebben in een straal van 200 meter van de boerderij kerkuilen, ransuilen, 4 buizerds en valken. Als ik er (als leek) niet naast zit zag ik laatst met regen zelfs 8 valken over onze weides vliegen! Dat zou best kunnen want in het pad vlakbij hebben ze meerdere nestkassen voor de valken opgehangen. Dat lijken mij dat aardig wat roofvogels dicht bij elkaar.

De kerkuilen worden gecheckt en geregistreerd door de vereniging. Zij hangen ook de valkenkasten op. Zoveel roofvogels heeft vast weer een impact op de muizenpopulatie en zo ook weer op andere zaken. Net zoals het wel of niet maaien gevolgen heeft voor vlinders of aan de andere kant voor de gezondheid van paarden en vee. Ook het toevoegen van bepaalde meststoffen e.d. zal zijn impact hebben etc. etc.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ik mij afvraag of je nog wel kunt spreken van een natuurlijke balans in een landje als nederland waar vrijwel iedere vierkante meter door de mens beinvloed wordt, ook in het buitengebied.

We kunnen de wens hebben om een zo natuurlijk mogelijk evenwicht te creeeren maar is dit hier eigenlijk wel optimaal mogelijk? Men zet een oud paardenras uit in een natuurgebied. De paarden hebben niet genoeg voedsel en de grond is niet ruig genoeg waardoor de hoeven onvoldoende afslijten. In de wilde natuur hebben de dieren genoeg ruimte om uit te wijken naar nieuwe graasgronden en is de grond divers genoeg om de hoeven goed te houden. In het beperkte natuurgebied is dit niet het geval. Laten we de paardjes op 'natuurlijke wijze' aan hun lot over zonder bijvoeren en zonder de hoeven te bekappen of gaan we ze toch ondersteunen in moeilijke tijden?

Ik vind het zo natuurlijk als mogelijk houden van alle dieren van groot belang omdat je daarmee de soort respecteert en zo gezond mogelijk in stand houdt. Maar we mogen niet vergeten dat we ons landje al zover 'verziekt' hebben dat we wel bij zullen moeten springen om de soorten te helpen om te overleven in de omgeving die wij hebben gemaakt. Er zal een aangepaste manier van overleven gevonden moeten worden.

Zolang er geen eenduidige berichten naar buiten komen die vermelden dat het onverstandig is om vogels in de zomer of in sommige gebieden zelfs in de winter bij te voeren, is dat bijvoeren dan echt zo kwalijk? Of trekken de mensen die hier expert in zijn en beter inzicht mbt de nadelen hebben, hier niet hard genoeg aan de bel? Of jengelen ze de bel suf maar wordt er niet voldoende naar ze geluisterd?

Persoonlijk vind ik het ontzettend belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zien hoe mooi en bijzonder dieren zijn. Het is toch geweldig dat zoveel mensen ervan genieten om de vogels te voeren en ze te bekijken. Vooral in de stedelijke gebieden waar dieren al zo weinig aanwezig zijn, zijn er vogels genoeg in je eigen tuintje of op je balconnetje te krijgen met een voederplank.

Zo blijven mensen nog in contact met de natuur. Dit lijkt me van belang zodat meer mensen achter het behoud van de natuur en het welzijn van dieren blijven staan en dit bepaald indirect weer het nemen van betere beslissingen mbt de natuur door de regering van ons land.

Hoe meer mensen in contact zijn met de natuur en met dieren, hoe meer men zal gaan luisteren naar de natuur- en dierenexperts, hoe meer begrip er zal komen en hoe meer men de adviezen zal opvolgen om het natuurbehoud in ons land te verbeteren.

"Vogeltjes op de voederplank als visitekaartje van de natuur"  :grin:


Groetjes
Mandy

g.j. keizer

CiteerZolang er geen eenduidige berichten naar buiten komen die vermelden dat het onverstandig is om vogels in de zomer of in sommige gebieden zelfs in de winter bij te voeren, is dat bijvoeren dan echt zo kwalijk? Het is toch geweldig dat zoveel mensen ervan genieten om de vogels te voeren en ze te bekijken. Vooral in de stedelijke gebieden waar dieren al zo weinig aanwezig zijn ...
Mandy,
Een klassiek voorbeeld. In stedelijk gebied (en op het platteland) is het zeer populair om samen met de (klein)kinderen jaarrond de eendjes (of de ganzen en zwanen) in watergangen en vijvers van parken of plantsoenen (brood) te voeren. Bij de wilde eend wordt het geslacht van de pullen (mede) bepaald door de dichtheid van het voedselaanbod (hormonaal gestuurd : energiebalans). Overdadig voeren leidt tot meer woerden dan wijfjes als nageslacht. Tijdens de paring wordt het vrouwtje door de woerd bij de nekveren vastgehouden en volledig onder water geduwd. Vanwege het overschot aan mannetjes paren er regelmatig meerdere woerden achter elkaar met hetzelfde wijfje. Bij de derde paring op rij sterft het vrouwtje de verdrinkingsdood.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Uulie

CiteerIn stedelijk gebied (en op het platteland) is het zeer populair om samen met de (klein)kinderen jaarrond de eendjes (of de ganzen en zwanen) in watergangen en vijvers van parken of plantsoenen (brood) te voeren. Bij de wilde eend wordt het geslacht van de pullen (mede) bepaald door de dichtheid van het voedselaanbod (hormonaal gestuurd : energiebalans). Overdadig voeren leidt tot meer woerden dan wijfjes als nageslacht. ...... Bij de derde paring op rij sterft het vrouwtje de verdrinkingsdood.

Interessant gegeven Gerrit, maar ik ga er even vanuit dat de gewone hobby-in-tuin-en-park-bijvoeder niet naar een natuurgebied gaat om daar de wilde eenden overdadig bij te voeren.

Het probleem dat door overdadig voeren ontstaat bij de wilde eend, ontstaat wellicht niet bij de gedomesticeerde eenden in vijvers waar een beheerder de balans tussen woerden en wijfjes in de gaten zal houden.
Misschien elimineert hij ieder jaar een aantal woerden?

Als een stad wordt geplaagd door een overschot aan duiven (door bijvoeren) en men besluit een deel van de duivenpopulatie te elimineren is dat een verdomd nare zaak. Maar het betreft geen bedreigde diersoort dus schijnbaar is dat voor de meeste mensen geen probleem. Dat verbaast me ook niet echt want het is ook geen probleem om een kip op een postzegel te houden en deze dieren massaal te slachten. Kippen zijn er ook genoeg.  :(

Ik kan me wel voorstellen dat het massaal bijvoeren van 'tuinvogels' voor een balansverstoring zou kunnen zorgen, maar zoals ik eerder aangaf vraag ik mij af of we in Nederland nog wel van een natuurlijke balans kunnen spreken en hoe cruciaal het daadwerkelijk is om "hobby-tuin-voeders" tot een ander bijvoeder gedrag aan te zetten. Als door hun bijvoeren een bedreiging voor bepaalde soorten ontstaat lijkt mij dat namelijk behoorlijk cruciaal.... waarom wordt daar dan geen aktie op ondernomen?


Groetjes
Mandy

wimtegels

Het bijvoeren van eenden ganzen en zwanen in bijvoorbeeld stadsvijvers, maar ook in andere wateren, heeft een enorme aantrekkingskracht op deze dieren.

Naast de effecten die het bijvoeren van de eenden heeft op de eenden zelf, zoals omschreven door Gerrit, leidt het voer en de uitwerpselen van de eenden tot een enorme eutrofiering van het water. Algenbloei, of erger, kan het gevolg zijn. Veel vissoorten leggen het loodje.
De eendjes en ganzen kregen brood. Maar hier geldt dan vrij letterlijk: De een z'n brood is de ander zijn dood (in deze volgorde)
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#52
Citeer1. ... ik ga er even vanuit dat de gewone hobby-in-tuin-en-park-bijvoeder niet naar een natuurgebied gaat om daar de wilde eenden overdadig bij te voeren. Het probleem dat door overdadig voeren ontstaat bij de wilde eend, ontstaat wellicht niet bij de gedomesticeerde eenden in vijvers waar een beheerder de balans tussen woerden en wijfjes in de gaten zal houden. Misschien elimineert hij ieder jaar een aantal woerden?
2. ... hoe cruciaal het daadwerkelijk is om "hobby-tuin-voeders" tot een ander bijvoedergedrag aan te zetten. Als door hun bijvoeren een bedreiging voor bepaalde soorten ontstaat lijkt mij dat namelijk behoorlijk cruciaal .... waarom wordt daar dan geen actie op ondernomen?
Mandy,
1. Vijvers, plassen en watergangen, waar vogels (en ratten) worden (bij)gevoerd, trekken zowel in stedelijk gebied als op het platteland enorme aantallen Wilde eenden (Anas platyrhyncha), meerkoeten en andere watervogels aan, waarvan de woerden en vrouwtjes zich in de paartijd meestal terugtrekken om in hun "natuurlijke" omgeving te gaan broeden. De verdrinkingstaferelen spelen zich dus voornamelijk elders af. Voor zover ze zich wel op of in de buurt van de voederplek voortplanten, treedt regelmatig vermenging  met "gedomestiseerde" eendensoorten op, waardoor de populatie "soepeenden" dramatisch toeneemt. En dan speelt nog het aspect van watervervuiling, waar Wim eerder al op wees.
2. Hoe stel je je dat voor ? Publieksvoorlichting of (groot)ouders en kantoorpersoneel de gang met de broodzak of het lunchpakket naar de eendjes verbieden ? Op een forum van Vroege Vogels werd zelfs een discussie gevoerd over of het wel of niet wenselijk was om een doodzieke vleugellamme bastaardeend, die op een op de binnentuin uitkomende glazen binnendeur van een kantoorgebouw tikte, binnen te laten en te voeren en welk voer daarvoor dan wel het beste was. De tegenstanders van zo'n zinloze aktie waren behoorlijk in de minderheid en werden door de voorstanders als dierenbeulen "afgeserveerd".
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

maartenimmerzeel

Sinds een half jaar in het blijde bezit van een tuin en daar probeer ik zoveel mogelijk vogels in te krijgen.

Ik voer het hele jaar (brood, zaden, vetbollen) en zet een schaaltje water neer. Met succes. Steeds meer vogeltjes in de tuin. Met als hoogtepunt tot nu toe de glanskopjes die iedere dag langskomen  :wub:

Ik probeer trouwens wel om ook zo veel mogelijk insecten inde tuin te krijgen, waardoor er ook een natuurlijker aanbod is van voedsel voor de vogels.

Ik neem aan dat veel mensen die vogels in de tuin proberen te krijgen ook vlinders en bijen en allerlei andere insecten in de tuin proberen te krijgen of niet?

Gr Maarten
Groet Maarten Immerzeel


wimtegels

#54
Het is inderdaad mogelijk een tuin vol vogels te krijgen alleen door te zorgen voor meer natuurlijke oedselbronnen. Uiteraard gaat dan het oppervlakte van de tuin wel meespelen. En ja, in zo'n tuin profiteren veel meer groepen dan alleen maar vogels.

Voeren kun je echter al op een balkon, evenals zorgen voor een drink en wasplaats. Complete biotoopjes maken wordt daar echter een stuk moeilijker, of zelfs onmogelijk. Geheel afhankelijk natuurlijk van de definitie van een compleet biotoopje.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

leendert59

Daar waar ik woon moeten de vogels eigenlijk wel de winter door geholpen worden maar het ligt ook heel erg aan de winter. De laatste jaren is de winter veel zachter dan vroeger en is het minder nodig. Ook hangt het wat mij betreft af wat voor een voorjaar en zomer het is geweest,..soms blijft er gewoon te weinig over om de winter door te komen. Voor de koolmees bv. is het erg moeilijk hier,.die zal denk ik uiteindelijk ook wel verdwijnen,.er blijven gewoon te weinig rupsjes over om de jongen te voeren. Het is niet erg om bij te voeren vind ik maar het houd het veranderen van klimaat en dus andere dierenkomst niet tegen.
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

Tinok

#56
CiteerIk neem aan dat veel mensen die vogels in de tuin proberen te krijgen ook vlinders en bijen en allerlei andere insecten in de tuin proberen te krijgen of niet?

Gr Maarten
Yep
Sinds dit jaar een takkenril. Vorig jaar al vlinderkastje en bijenkastje. Winter lekker veel blaadjes over de grond, en niet te veel aanharken.
Geeft al een hoop meer insecten.
De familie oorwurm heeft het slotgat van de tuindeur gevonden en daar groeien ze als kool omdat de witte regen op kruipafstand van ze groeit :lol:


Leendert: ff nieuwsgierig maar waar woon je dan, lapland? of gewoon in Nederland?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

leendert59

Citeer

Leendert: ff nieuwsgierig maar waar woon je dan, lapland? of gewoon in Nederland?
?????? Heb ik iets geks gezegd dan??????
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

wimtegels

Citeer
Citeer

Leendert: ff nieuwsgierig maar waar woon je dan, lapland? of gewoon in Nederland?
?????? Heb ik iets geks gezegd dan??????
Misschien wordt verondersteld dat jij andere winters hebt dan wij?

Ander land, andere winter.............
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

leendert59

Nee hoor,..maar als ik zeg "daar waar ik woon" bedoel ik dat er weinig tot geen voedsel te vinden is mijn buurtje. Achter mijn huis ligt wel een parkje maar dat wordt door de gemeente goed strak gehouden zodat daar weinig voedsel te vinden zal zijn vogels,..zowel in de zomer als in de winter.
Volgens mij zeg ik niets vreemds als ik zeg dat de laatste jaren de winters steeds zachter worden tenzij ik de enige in Nederland ben die dat merkt.
Regent het in het voorjaar en de zomer veel of juist helemaal niet,...ook dat heeft invloed op de voedselvoorraad voor de vogels,...ook dat weet volgens mij iedereen.
Wat betreft bv. de koolmees,...ga het maar eens navragen bij bv. natuurmonumenten of andere natuurverenigingen.
Rest mij alleen nog te vermelden dat ik dus die vraag nog steeds niet begrijp.................



't zal aan mij liggen :wacko:  
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]