Libel op Corfu

Gestart door Gert Veurink, september 22, 2008, 22:13:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Vriend van mij had deze eind mei op Corfu.
Heeft iets bruine korenboutachtigs, maar ik weet het niet

Iemand een idee?
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

#1
Vrouwtje Bruine Korenbout toch?

Kijk naar de vlekken op de vleugels en de tekening op het achterlijf, niks mis mee.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

CiteerVriend van mij had deze eind mei op Corfu.
Dit jaar? Volgens de EXIF was het mei 2007!
(Sybe)

Gert Veurink

Citeer
CiteerVriend van mij had deze eind mei op Corfu.
Dit jaar? Volgens de EXIF was het mei 2007!
klopt vorig jaar, maar daar wordt het niet ander van toch?
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

CiteerVrouwtje Bruine Korenbout toch?

Kijk naar de vlekken op de vleugels en de tekening op het achterlijf, niks mis mee.
dacht ik ook, maar kleur ogen was twijfel en ben niet bekend in die hoek van de wereld....
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Blauwe ogen heb ik gezien zowel in de Weerribben, als Sardinie (kijk maar op mn site), dus wat mij betreft niks mis mee. Maar die vleugelvlekken zul je denk ik verder in KD niet terug vinden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Bruine korenbout, bepaald geen jonkie.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Btw blauwkleuring komt wel vaker meer voor bij zuidelijke dieren (zie bv BeekOever), en kan aanpassing aan UV-licht zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#8
CiteerBlauwe ogen heb ik gezien zowel in de Weerribben, als Sardinie (kijk maar op mn site), dus wat mij betreft niks mis mee. Maar die vleugelvlekken zul je denk ik verder in KD niet terug vinden.
???? vleugelvlekken niet terug te vinden in de kd?????

Die blauwe ogen is toch volledig normaal? Ik zie daar niks raars aan. Bekijk de database maar eens... die zit er vol mee!

Gert Veurink

#9
Citeer
CiteerBlauwe ogen heb ik gezien zowel in de Weerribben, als Sardinie (kijk maar op mn site), dus wat mij betreft niks mis mee. Maar die vleugelvlekken zul je denk ik verder in KD niet terug vinden.
???? vleugelvlekken niet terug te vinden in de kd?????

Die blauwe ogen is toch volledig normaal? Ik zie daar niks raars aan. Bekijk de database maar eens... die zit er vol mee!
rustig...

ik dacht er al aan (zie eerste post) maar weet niet wat er nog meer rondvliegt op Corfu, dus ik dacht ik zet m toch even op het forum.

Ik heb erg veel bruine korenbouten gezien, maar nog nooit één die sprekend op deze lijkt.  En in mijn KD hebben vrouwtjes geen blauwe ogen. Anyways, goed dat jullie op determinatie zo eensgezind zijn

Allen bedankt
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Citeer
???? vleugelvlekken niet terug te vinden in de kd?????
Bedoelde dat mi geen enkele andere libel deze vleugelvlekken heeft (smal voor, breed achter). Maar als je soorten weet, hoor ik dat graag.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
???? vleugelvlekken niet terug te vinden in de kd?????
Bedoelde dat mi geen enkele andere libel deze vleugelvlekken heeft (smal voor, breed achter). Maar als je soorten weet, hoor ik dat graag.
ah... nu snap ik het. mee eens natuurlijk (al weet ik niet hoe het met die rode korenbout zit, of hoe dat ding ook heet)

Goyatlah

#12
En nu begrijp ik het weer niet. Rode Korenbout??? (Heeft het beest ook een wetenschappelijke naam?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

en ik ben de draad ook kwijt... de 'trithemis/dropwings', platbuik, geelvlekheidelibel  en vuurlibel hebben dat toch ook? of hebben we het nu over verschillende vlekken?
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Trithemis, Crocothemis, Sympetrum hebben (in ieder geval in Europa) nooit zwarte basisvlekken. Een aantal andere zuidelijke soorten (als Diplacodes, Urothemis, etc) wel, maar die hebben geen van alle de basisvlekken zoals L.fulva ze heeft (heb het net voor alle zekerheid nog even op gezocht)

Maar goed, zoals ik al gelijk zei, is dit 100% fulva vrouw
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Marc Bulte

CiteerEn nu begrijp ik het weer niet. Rode Korenbout??? (Heeft het beest ook een wetenschappelijke naam?)
Libellula pontica bedoelt Johan denk ik, maar die komt niet voor op Corfu.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Goyatlah

Oops, dacht dat er in KD maar 3 Libellula's staan. Weer wat geleerd  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's