Reis juli 2009

Gestart door redmar_woudstra, september 22, 2008, 13:46:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Beste,

Na een tijd sparen heb ik nu voldoende geld bijeengesprokkeld voor een reis naar verre oorden. Aangezien ik nog studeer zal ik begin juli moeten vertrekken. Bovendien wil ik een niet te eenzijdige reis: cultuur en natuur mogen wat mij betreft ongeveer gelijk zijn. Tot slot wil ik georganiseerd gaan met een groep. Ik wil dus een reis maken zoals bijvoorbeeld Baobab of Djoser deze aanbieden. Nu zit ik met een probleem: ik wil wel ergens heen gaan waar het goed vogelen is. Nu is juli niet de meest gunstige tijd, maar dat kan helaas niet anders. Nu ben ik me alvast wat aan het oriënteren en heb drie opties gefilterd:
- Zuid-oost Azië (Thailand/Laos/Cambodja/Vietnam): reizen doen grote culturele hoogtepunten aan (Angkor Wat, Bangkok, Luang Prabang etc.) en vaak een natuurpark (Khao Yai/Sok)
- Mexico/Guatemala: veel cultuur, relatief weinig natuurparken
- Costa Rica/Panama: praktisch alleen maar natuurparken (regenwoud, mangrove etc.)
- Peru (veel cultuur: Machu Pichu, Cuzco etc. maar eventueel ook Inca-trail)

Ecuador met Galapagos heb ik ook in mijn hoofd gehad, maar dat is zeker niet haalbaar qua prijs en ik wil niet naar Ecuador gaan zonder naar de Galapagos te gaan (dat moet later dan nog maar een keer).

Nu mijn vraag: zijn er mensen met ervaring met reizen in de genoemde gebieden in die tijd? Zo ja, hoe zat het qua vogels? Is het mogelijk om rondom culturele gebieden goed te vogelen? (er zijn vast vogelaars die niet pure vogelreizen maken ;) )

Een snelle blik op tripreports zegt mij dat overall gezien het vogelleven in Latijns-Amerika in de zomer minder schraal is dan in Zuid-Oost Azië. Maar dit kan een vooroordeel zijn natuurlijk...
Tips, ervaringen, do's, don'ts, ik hoor ze graag!
groet,
Redmar

Lasse de Vries

#1
Waarom wil je zo ver?
Het zou mij ook wel leuk lijken op de shetlands of in schotland bij de atlantische kust :wub:,
alle alken, zeekoeten, stormvogels etc.

Lasse

Limosa

Hoi Redmar,

Wat betreft Mexico en Guatemala....

Vorig jaar maart ben ik er geweest en ik moet zeggen dat je er lekker vogelen kunt al was ik toen no niet zo fanatiek als ik nu ben. Neem bijvoorbeeld de ruines rondom Tikal. Daar gaat elke reis wel een excursie heen en daar zie je echt de geweldigste soorten voorbij komen. Ook qua zoogdieren trouwens.

Papagaaien, toekans, valken, heel veel bont gekleuerde zangers, meerdere gieren, en andere exotisch aandoende soorten. Ook Semuc champey is een geweldige plek. Wevervogels, toekans en veel warblers en andere zangertjes. Plus schitterende natuur. In de moerassen langs de oostkust veel steltlopers, reigerachtigen, rallen en andere water/moerasvogels. Rondom de berg/vulkaan Tajumulco vind je veel roofvogels, zangers en dergelijke.
Oftewel een land met veel diversiteit qua biotoop en cultuur!

Of het de goeie tijd van het jaar is weet ik eigenlijk niet echt, maar zowel qua cultuur als natuur is het een geweldig land!

Qua andere landen kan ik je niet veel meegeven, al hoop ik dat ik je volgend jaar een stuk meer kan vertellen over Zuid-Oost Azie.

Groeten,

Joachim

steenl

Vogelen in het Regenwoud is toch wel een aparte discipline.
Ik zelf ben begonnen in Costa Rica. Fantastische ervaring.
Costa Rica heeft fantastische voorzieningen en prima parken.
Mexico is tof maar toch van een ander caliber dan Costa Rica. Ook veel minder andere beesten in het regenwoud.
Ecuador (amazone) was ook zeer gaaf, maar je moet wel alles zelf vinden.
Gidsen in Costa Rica waren beter. Galapagos natuurlijk speciaal. Alleen weinig soorten (+- 70 soorten).
Zuidoost Azie ben ik zelf niet geweest maar vogels schijnen daar vrij schuw te zijn.
Sri Lanka  was super maar in het regenwoud was het stil. Azie is wel wat goedkoper.

Ik zou kiezen voor Costa Rica. Ik ga zeker een keer terug.

redmar_woudstra

Joachim, Lennaert,

Bedankt!
Ik ga het meenemen. Ik kan toch pas in januari/februari beslissen wat ik ga doen. Nu alvast handig als ik een beetje weet welke afwegingen ik moet gaan maken (cultuur vs vogels)


@Lasse: ik heb van Europa al het een en ander gezien ;)
groet,
Redmar

Sjouke Scholten

Hoi Redmar,

In oktober ga ik (samen met de familie) naar Thailand voor twee weken.
Dit is ook een georganiseerde reis (fox).

Het "nadeel" van zo'n reis is natuurlijk dat er al een programma is vastgesteld, er zijn overigens vaak wel vrije dagen die zelf ingevuld kunnen worden.
Het voordeel van een vastgesteld programma is natuurlijk dat je veel ziet van het betreffende land.

Begin november zal ik wel laten weten hoe het is om een georganiseerde reis in Thailand mee te maken.
En hoe het hier vogelen is, mogelijk kun je dat nog meenemen in je beslissing.
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




redmar_woudstra

Ha Sjouke,

Thanks!
Ik heb vanuit Afrika (Kenia/Tanzania & Zuidelijk Afrika) al wel ervaring met vogelen tijdens "gewone" rondreizen, maar dat zijn natuurlijk wel reizen met heel erg veel natuur. Vogelen kan natuurlijk overal, dat is waar.

Inmiddels wat researhc gedaan en ik neig op dit moment naar Costa Rica, maar ik heb nog heel wat tijd om van gedachten te veranderen!
groet,
Redmar

GijsB

#7
CiteerZuidoost Azie ben ik zelf niet geweest maar vogels schijnen daar vrij schuw te zijn.
Sri Lanka  was super maar in het regenwoud was het stil. Azie is wel wat goedkoper.

Ik zou kiezen voor Costa Rica. Ik ga zeker een keer terug.
in Sri Lanka zijn de regenwouden misschien stil, maar in thailand absoluut niet.
Dat is echt een geweldig land. Omdat ik daar op de fiets gereist heb (van bankok naar puket via krabi) heb ik daar ook veel natuur onderweg gezien. Ik vogelde toen nog niet (nu +/- 5 jaar geleden dat ik er ben geweest) maar uit mijn herinneringen waren er altijd wel vogels te horen (te zien weet ik niet meer)


ik weet niet hoe het in het noorden van thailand is, ik ben niet hoger dan bangkok geweest  
Gijs

Jaofik

Hey,

Ga naar Peru daar is alles beter. Wim ten Have (www.tanagertours.com) is je man als je georganiseerd wil gaan. Kent alle vogels & ook de cultuur.

Succes,

Herman.

redmar_woudstra

CiteerHey,

Ga naar Peru daar is alles beter. Wim ten Have (www.tanagertours.com) is je man als je georganiseerd wil gaan. Kent alle vogels & ook de cultuur.

Succes,

Herman.
He Herman,

Helaas gaat Tanager tours em niet worden, aangezien ik alleen ben en qua prijs vermoed ik dat die ook wat aan de hoge kant is. De dollar-prijzen zullen niet meer kloppen neem ik aan (aangezien er vanuit gegaan wordt van vertrek in 2007.
groet,
Redmar

Jaofik

#10
Helaas! De ge-eikte gebieden in Peru zijn ook alleen goed te bereizen, als dat een optie is?

Succes Redmar,

H

redmar_woudstra

CiteerHelaas! De ge-eikte gebieden in Peru zijn ook alleen goed te bereizen, als dat een optie is?

Succes Redmar,

H
Het zou een optie kunnen zijn, maar mijn Spaans is minimaal en alleen vind ik zo ongezellig. Ik ga het wel bekijken, misschien ritsel ik nog een reisgenoot!
groet,
Redmar

falco

Hallo,

Ik ben net in Ecuador, Peru, Colombia en Bolivia. Vooral Peru is een fantastisch vogelland. Ecuador ook, maar daar is de natuur vaker beschadigd.

Wat Peru betreft; bijna alle plekken zijn goed te bereiken met OV. Het boek van Valqui "Where to watch birds in Peru" Kan je zeer veel diensten bewijzen. Geeft ook aan hoe je plekken met ov en (goedkope taxis) kan bereiken.
Ik heb alleen van Tanager tours gebruik gemaakt om naar St Eulelia te gaan en van kolibri expeditions om Lachay en Paraiso te bezoeken. Deze trips zijn idd erg prijzig en waren ook na onderhandelen duurder dan aangegeven op de site. Wel moet ik zeggen dat ik deze trips echt het geld waard vond, vooral die naar st. Eulelia.

Als je de reis voor jezelf organiseert ben je natuurlijk een heel eind goedkoper uit. Ik zou het met mijn beperkte kennis van het Spaans (alles geleerd tijdens afgelopen reis) zeker aandurven. Ik ken trouwens een vogelaar die drie maanden alleen in peru heeft gevogeld. Als je qua tijd een beetje flexibel bent en ver van tevoren aangeeft waar je eventueel naar toe wil, dan kan Wim van Tanager je misschien bij andere groepen toevoegen, bood hij bij mij zelf aan.

Mocht je besluiten naar Peru te gaan, dan voorzie ik je graag van extra informatie.

Groet,

Ies
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Limosa

Mocht je nog kiezen of twijfelen tussen onder andere Guatemala/Mexico dan is dit wel een hele leuke site voor vogelinfo en leuke plekken in Guatemala.

http://www.cayaya-birding.com/index.html?h...g.com/birds.htm

Groeten,

Joachim

redmar_woudstra

CiteerMocht je nog kiezen of twijfelen tussen onder andere Guatemala/Mexico dan is dit wel een hele leuke site voor vogelinfo en leuke plekken in Guatemala.

http://www.cayaya-birding.com/index.html?h...g.com/birds.htm
Joachim, dankje :)
groet,
Redmar

maartenimmerzeel

Hoi Redmar,

Ik ben zelf in Costa Rica geweest. Fantastisch land qua natuur. Heel veel bijzondere vogels (motmots, quetzal o.a.) gezien, ondanks dat ik nog niet erg vogelde toen. Verder daar een grote dierentuin met veel apen, luiaards, slangen en nog veel meer.

Zuid-oost Azie heb ik weinig goede verhalen over gehoord. Weinig vogels te zien (schuw of opgegeten)

Ecuador heb ik weinig bijzonders gezien qua vogels.

Als je naar Peru gaat moet je naar Manu NP, dat schijnt echt briljant te zijn.

Groetjes Maarten
Groet Maarten Immerzeel


RonJMBerkhout

Hoi Redmar,

Zelf heb ik veel in genoemde landen gevogeld. ZO azie en midden-amerika moet je op eigen houtje bezoeken (net zo eenvoudig als in europa). Voor Peru echter kan ik je een georganizeerde reisorganisatie aanraden (zoals Kolibriexpeditions: ik heb er goede ervaring mee). Het is erg lastig om de lokaalendemen zonder voorkennis op te speuren (vooral de Inkavinken). Bovendien kost het heel veel tijd als je met het openbaar vervoer gaat.
Het grootste probleem voor jou is de maand waarin je reizen wilt: juli is niet optimaal voor genoemde gebieden (regentijd, orkanen, geen migranten etc). Juli is wel de beste tijd voor bv. Tibet of het summum: Papua Nieuw Guinea, waar ik dit jaar naar toe ben geweest, maar dat is helaas extreem duur... (maar hoe vind je anders 3 endemische IJsvogelsoorten in New Britain om maar iets te noemen). Maar ook (het veel goedkopere) Kirgizie is zeer goed in juli. Ik heb in dit fantastische land toen alle goodies kunnen vinden: van Pallas' Zeearend tot het Eversmann's Roodstaartje.
Dus mijn advies: probeer vooral in de optimale tijd te gaan: bijv februarie voor Costa Rica/Panama; maart-april voor Mexico, Guatamala, Thailand; mei voor China; september-oktober voor Peru (en de rest van zuid-amerika). Vooral als je in weinig tijd zoveel mogelijk soorten wil zien (zoals ik dat doe).

Ik wens je (ook al ga je naar Thailand in juli) een goede reis.

Ron

redmar_woudstra

Ha Ron (en ook Martin, had de post nog niet gezien),

Bedankt voor de tips. Helaas zal de tijd echt juli moeten worden. Dit zal alleen veranderen als ik met mijn studievertraging op ga lopen. Dat was vooralsnog niet het plan  :rolleyes: Dat zou mijn flexibiliteit ook nogal verhogen, aangezien ik dan opeens zeeën van tijd heb.

Op het moment heb ik het dusdanig druk dat ik er nog niet echt meer mee bezig ben geweest. Bovendien ga ik niet alleen voor de vogels, dat vind ik te eenzijdig. Dat ik vogels ga missen dat staat voor mij al vast. Bovendien vind ik zelf vinden en ontdekken leuker dan door een gids alles aangewezen krijgen. Zo mis je ongetwijfeld soorten, maar dat boeit me niet zoveel. Ik ben er niet om 100, 200 of 700 soorten te scoren. In dat geval verschillen onze belangstellingen nogal denk ik, Ron ;) Ik wacht de tentamens van januari maar even af, dan weet ik meer!  :angel:  
groet,
Redmar

Sjouke Scholten

Hallo Redmar,

Ik zou nog ff laten weten hoe een rondreis in Thailand bevalt.

We zijn twee weken in Thailand geweest.
En zijn van Bangkok naar het noorden via Chiang Rai, Pitsanulok, Chiang Mai en Jomtien weer naar het zuiden gereisd.

Thailand is een zeer mooie land met heel veel natuur, vooral in het noorden.
Vanuit de bus kom je langs veel verschillende gebieden, en overal zitten bijna vogels op het draad. Het probleem is soms het determineren van deze vogels..
Dit vergt een goede voorbereiding, maar dat zal met elke reis buiten de EU zijn.

We zijn tot een soortenlijst van ongeveer 60-70 soorten gekomen, deze zal ik later proberen in te voeren op observado.org.
Als je door een bosrijk gebied rijd/loopt/fietst of wat dan ook, dan wordt je gek van alle geluiden die je om je heen hoort. En het probleem hiervan: je ziet geen één vogel.

Ik zal later nog ff verwijzen naar de complete waarnemingslijst zowel die van mijn vader als die van mijzelf. De één ziet wel wat en de ander ziet dat niet.

Als je vragen hebt, hoor ik het wel.
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




marcel123

#19
CiteerAls je naar Peru gaat moet je naar Manu NP, dat schijnt echt briljant te zijn.
Als dat te duur is informeer dan naar lodges in de omgeving van Puerto Maldonado. Overigens schijnt Madidi over de grens in Bolivia nog goedkoper te zijn. DE Inca trails moet je 2 a 3 maanden van te voren boeken. Gezien het seizoen zou ik op drie maanden rekenen.

Andre321

Nou, Ik vond spaans toch wel lastig..zeker wanneer je in je eentje alles uit moet zoeken. Ik denk dat ik nu toch voor een (half) georganiseerde reis zou gaan waarbij je af en toe mensen inhuurd. In Puerto Menaldo werd dat al gauw $100 per dag..en ik vond dat we daar weinig gezien hebben..maar voor andere mensen op onze rondreis was het regenwoud het hoogtepunt van hun reis...(voor mij dieptepunt van mijn portomonee...).
Zelf reizen is wel veel goedkoper, maar kost ook veel meer tijd.
Je kunt wel zelf gaan reizen als je meer dan drie/vier weken gaat..maar ook dan zul je denk ik de nodige frustraties oplopen.

redmar_woudstra

Bedankt voor de tips weer!

@Sjouke: persoonlijk vind ik 60-70 soorten erg magertjes... Ik ben misschien verwend met mijn soortenlijsten in Afrika!
groet,
Redmar

HJDT

Volgens mij is het in Thailand net zo goed mogelijk om enkele honderden soorten te zien in een paar weken tijd. Ben er nog nooit geweest maar het is vast makkelijk te checken op www.eurobirding.com
Succes met je keuze !!

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

falco

#23
CiteerDE Inca trails moet je 2 a 3 maanden van te voren boeken. Gezien het seizoen zou ik op drie maanden rekenen.


Dat ligt er aan welke Incatrail je gaat doen. Als je de ubercommerciële Incatrail naar Macchu Pichu gaat lopen is ver van tevoren boeken een aanrader. Er zijn echter verschillende veel goedkopere en m.i. ook veel leukere alternatieven die je bij wijze van spreken een dag van tevoren kunt boeken, ik heb afgelopen zomer 3 dagen van tevoren geboekt.
Wat vogels betreft is de Incatrail niet het beste wat Peru te bieden heeft, maar als je in de buurt van MP begint te komen wordt het leuker.

Groet,

Ies
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Justin Jansen

CiteerVolgens mij is het in Thailand net zo goed mogelijk om enkele honderden soorten te zien in een paar weken tijd. Ben er nog nooit geweest maar het is vast makkelijk te checken op www.eurobirding.com
Succes met je keuze !!

Groeten Michel
326 soorten in 9 dagen wel eens gezien in Thailand, zie daarvoor reisverslagen op www.lauwersmeer.com
M.v.g., Justin Jansen