badkamerbezoek

Gestart door Robert Heemskerk, september 22, 2008, 23:12:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag geleedpotigenforum,

Nu dacht ik toch echt ook in mijn nieuwe huis de Huisspringstaart te vinden maar met de loupe erop is het toch echt iets anders..

een transparant beestje (heel jong?) met hele grote antenne en drie staarten! (draakje?)

Ik weet het even niet.., ik heb nog geen vuur uit zijn bekje zien komen maar dat hebben jonge draakjes nog niet toch?

Iemand anders een beter idee?   :mellow:  

Robert Heemskerk

#1
wat meer   :mic

p.s. ik zie toch echt een echte drakenstaart binnenin het beestje zitten.., met zo'n pijl eraan..

of is het een baby Zilvervisje of Papiervisje?

Arp

Hoi Robert,

Inderdaad, kindje Papiervisje - mooie foto's hoor  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Iolaire

#3
Hoi Robert,
Gaaf beestje. Idd net een drakenstaart binnenin!
Ik dacht eerst aan iets uit de orde Diplura maar die hebben geen epiproct. Kan het niet een "baby" zilvervisje zijn? Die hebben iig 2 cerci én een epiproct (de 3 staartjes op het eind).

Edit: of een papiervisje idd :lol:  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Leon Olsthoorn

Heel gave foto inderdaad!

Ik heb er toevallig ook één naar buiten gewerkt vanmorgen, ik zou willen dat ik hem zo had kunnen fotograferen
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Robert Heemskerk

bedankt voor jullie reacties  :duim:

Die volwassen visjes zie je meestal als je het licht aan doen in de nacht, en dan zijn ze vliegensvlug..

De badkamer is een goede plek natuurlijk voor visjes qua vochtigheid.
We hebben 'm net helemaal opgeknapt maar wordt toch al bewoond.

'epiproct' heet dat  :) , weer wat geleerd!

Papiervisjes en Zilvervisjes zijn dacht ik niet van elkaar te onderscheiden hè?

groet, Robert

Arp

#6
CiteerPapiervisjes en Zilvervisjes zijn dacht ik niet van elkaar te onderscheiden hè?
Zeker wel ;)

Ze hebben een compleet andere habitus, kopvorm etc dus uiteindelijk zie je het in één oogopslag als je het eenmaal door hebt.

Een kenmerk dat vaak wordt aanghaald is de lengte van de antennes en cerci: Langer dan lichaam Papier- of Ovenvisje, korter dan lichaam Zilvervisje, maar daar moet je mee oppassen omdat ze _erg_ vaak zijn afgebroken.

Papier- en Ovenvisje hebben bovendien veel meer beharing, langs het hele lichaam en rond de kop - dat is zelfs bij deze uk al onmiskenbaar.

Het uit elkaar houden van Papier- en Ovenvisje is wellicht lastiger dan het verschil met de Zilvervisjes want beide zijn Ctenolepismatinae en zijn dus nauwer verwant. Ovenvisje is korter/gedrongen en heeft een duidelijk kleurpatroon (Papiervisje effen blauwgrijs), maar aan de kleuren heb je bij deze uk niks - wel aan de habitus (en de habitat) B)

Excuseer de walgelijke foto, maar het is de enige die ik heb waarop een Zilver- en Papiervisje naast elkaar rondscharrelden - helaas in een slecht verlichte badkamer en natuurlijk nog in de schaduw bovendien :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

heb destijds wat soorteninfo geplaatst;
er is ook een interessant artikel verschenen in EB een jaar of 2 gelee.

http://waarneming.nl/soort/info/27198
met vriendelijke groet,
David

Robert Heemskerk

#8
bedankt Arp!

Ik wist niet dat er nog een derde kandidaat was (Ovenvisje).

Dus jij zou er een Papiervisje van maken?
Met een vraagteken?

of ben je er wel zeker van?

Bijzonder, dat je ze zo mooi naast elkaar hebt gefotografeerd!

edit: bedankt David!, ik ga het morgen even lezen..

Arp

Zou het bijna vergeten - Wat me destijds erg opviel is dat het Zilvervisje ook veel "visachtiger" beweegt (!) Was echt heel opvallend als je ze naast elkaar zag en bij het Zilvervisje weet je dan ook accuut waarom ze op die naam gekomen zijn, bij het Papiervisje is die associatie helemaal fietsen   ^_^

@David: Ja, is fijn die soortbeschrijvingen - bedankt! Ik zal dat van de beharing enzo eens tekstueel beter uitwerken ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ah - Hoi Robert :gap:

Nee, heb geen twijfel, is wel Papierviskooter. Heb hier ook een kweekje gehad, maar zal jullie niet met mijn kiekjes daarvan vermoeien, als je wilt weten hoe ze eruit zien dan heeft Robert dat net mooi laten zien  :lol:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)