Hoornaar op jacht

Gestart door corzonneveld, september 21, 2008, 18:08:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Bloeiende Klimop heeft een sterke aantrekkingskracht op bijen, vlinder, (zweef)vliegen, en nog ander grut. Vandaag zag ik tussen al dat moois een hoornaar op jacht naar bijen. De hoornaar is zeker niet gewoon rond Amsterdam, dit was de eerste die ik hier zag.

Het beest vloog achter alles zzn wat bewoog - en leek zelfs takjes aan te vallen! Overigens vrijwel altijd zonder succes: atalanta's zijn misschien wat groot, maar ook de andere insecten ontsprongen bijna steeds de dans.

Tussen de bedrijven door voedde de wesp zich af en toe met Klimopnectar - maar steeds maar heel kort. De bedoeling was echt insecten vangen. Uiteindelijk heb ik twee keer gezien dat een honingbij de pineut was. Hierbij de foto's.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

honingbij 1. De wesp vloog na de vangst snel weg naar omliggende stuiken. Toen ik daar aankwam, was de bij al niet meer herkenbaar.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

En hier de wesp die wegvliegt met bij 2.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

MarjoSmeets

Zeer speciale foto's Cor. Ik heb ervaren dat die Hoornaars zich niet graag op de foto laten zetten. Ik heb er verschillende zien vliegen vanmiddag, maar geen een fatsoenlijk op de foto gekregen  :(  Eer ik goed en wel mijn toestel klaar had, waren ze al weer weg. En ik fotografeer nog wel vrij veel op automaat. Maar alleen het inzomen en scherpstellen was al te lang. Daarom, petje af voor zulke mooie plaatjes!  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Eddy Clerx

CiteerZeer speciale foto's Cor. Ik heb ervaren dat die Hoornaars zich niet graag op de foto laten zetten. Ik heb er verschillende zien vliegen vanmiddag, maar geen een fatsoenlijk op de foto gekregen  :(  Eer ik goed en wel mijn toestel klaar had, waren ze al weer weg. En ik fotografeer nog wel vrij veel op automaat. Maar alleen het inzomen en scherpstellen was al te lang. Daarom, petje af voor zulke mooie plaatjes!
Je maakt toch hele mooie foto's Marjo. Wespen zijn volgens mij ook wat nerveus met benaderen. Ik merk dat als ik met die lange macro schiet wat meer resultaat boek. Najagen werkt volgens mij niet, super langzaam benaderen dus.  Staan blijven en wachten tot ze weer gaan zitten werkt volgens mij nog beter. ...aldus de beginnend macro-paparazzo.

Jazeker Cor maakt mooie foto's. (200mm?)

LakeSide

Hoornaars zijn inderdaad een pain om op de foto's te zetten. De enige goede momenten zijn mijns inziens als ze een prooi hebben gevangen en als ze 's ochtends zitten te zonnen.

En af en toe krijg je geluk, als er eentje z'n vleugel breekt:


Eddy Clerx

Potverdorie Jaco... wat een plaatje... :duim: Jammer van de kreupelwesp


Op smeer is nog makkelijker,

...op licht zijn ze knorrig!!!

harry60

Ik heb paar dagen geleden ook mijn eerste hornaar kunnen fotograferen die zat smorgens vroeg in het zonnetje op te warmen en als ik in zijn zonnetje stond dan begon die heen en weer te kruipen op zoek naar het zonnetje, heb gelukkig een paar redelijke opnames kunnen maken van deze imposante wesp.
Trouwens het is een Belgish exemplaar :)

Gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

jeanette essink

Wat een schitterende foto's van Cor en Harry!! complimenten, maar ik neem aan dat jullie ook fantastische foto-apparatuur hebben?
Al jaren vul ik dekseltjes met aangelengde limonade voor de wespensoorten en vlinders en het is erg leuk om de bezoekers zo beter te kunnen bekijken En te fotograferen...zo laten de hoornaars zich heel makkelijk kieken. Zelfs als alles al weer is weggedronken... gemaakt met een redelijk goede camera, maar niet super.

jeanette essink


harry60

Met sommige compact camara's kun je ook tot verbluffende resultaten komen.
Dus ook met minder euros toch mooie fotos.
Uiteraard voor een spiegelreflex met een goede lens moet je wat meer uitgeven.
Ik maak mijn fotos met een Sony Alpha 350 met 105mm macro lens.

Gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

LakeSide

#12
Nog eentje zonnend:


En eentje voedend:





Ik gebruik ook een redelijk goedkope combinatie: Panasonic lumix FZ8 met een raynox DCR-250 of een DCR-5320PRO.

MarjoSmeets

Hé dat is wel een verschil dan zo'n voorzetlens, Jaco! Ik gebruik de FZ 18 en men had mij ook gewezen op de voorzetlens van Raynox, maar helaas hebben ze die niet voor de FZ 18, tenminste, wat ik in de gauwigheid gezien heb. Ik heb me er nog niet echt in verdiept. Misschien zijn er wel mogelijkheden die ik wél kan gebruiken. Ik moet er dan toch maar eens voor gaan zitten  :D  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

LakeSide

CiteerHé dat is wel een verschil dan zo'n voorzetlens, Jaco! Ik gebruik de FZ 18 en men had mij ook gewezen op de voorzetlens van Raynox, maar helaas hebben ze die niet voor de FZ 18, tenminste, wat ik in de gauwigheid gezien heb. Ik heb me er nog niet echt in verdiept. Misschien zijn er wel mogelijkheden die ik wél kan gebruiken. Ik moet er dan toch maar eens voor gaan zitten  :D
http://raynox.co.jp/english/digital/fz18/index.htm

Kijk hier eens voor je FZ18

MarjoSmeets

Jaco super dat je dat voor me hebt opgezocht!  :duim:  Dit is een andere site dan die die ik eerst had. En inderdaad voor de FZ18! Ik zal hem eens goed gaan doornemen! Bedankt!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

margriet

Hier een foto van een hoornaar die uit het web van een wespspin steelt.
Toen de spin aanviel vloog de hoornaar weg. Ik vond het toen apart dat de hoornaar zonder problemen landde op en loskwam van het web.

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=42446
groetjes,

Margriet

LakeSide

Toch deze even weer naar boven gehaald. Hoornaars zijn niet altijd de moordenaars die ze lijken te zijn... ze delen zelfs hun eten!








LakeSide

CiteerHier een foto van een hoornaar die uit het web van een wespspin steelt.
Toen de spin aanviel vloog de hoornaar weg. Ik vond het toen apart dat de hoornaar zonder problemen landde op en loskwam van het web.

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=42446
Btw, aan dat stabilimentum te zien, was het een tijgerspin of niet?