Opkweken van vlinders en de wet.

Gestart door wimtegels, september 21, 2008, 18:05:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

CiteerDeze week bij de Plus ook leuke groene rupsjes onder het folie van de broccoli..
Voor de liefhebbers, het was in Ermelo.
Wat heb je er mee gedaan?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Elachista

Misschien was het Helicoverpa armigera.
Groet,
Tymo

wimtegels

CiteerMisschien was het Helicoverpa armigera.
Denk je dat serieus?

Zie: http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=14233

Het lijkt me overigens geen goed idee om rupsen op groenten uit de supermarkt op te kweken. De herkomst is vaak niet Nederland.

Misschien komt de geest dan uit de fles.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

#33
Citeer
CiteerMisschien was het Helicoverpa armigera.



Het lijkt me overigens geen goed idee om rupsen op groenten uit de supermarkt op te kweken. De herkomst is vaak niet Nederland.

Misschien komt de geest dan uit de fles.
Weet ik niet. Ik vond eerder een pop in mijn broccoli, was een klein geaderd witje. Heb er nu eentje, als rups gevonden in de gekochte romanesco, is ook een witje. Welke weet ik nog niet, daar kom ik volgend voorjaar pas achter. Zou leuk zijn als het een groot geaderd witje (denk ik niet) zou zijn. :grin: Herintroductie voor Groningen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Laat je die mogelijke exoten echt los :huh:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

#35
CiteerLaat je die mogelijke exoten echt los :huh:
Het groot geaderd witje is geen exoot, maar inheems. Succesvol uitgeroeid in NL. :(
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Elachista

#36
H. armigera komt oorspronkelijk voor in Afrika en Zuid-Europa, rupsen worden met regelmaat in supermarkten gevonden. Mijn vader vond hier eens een jonge rups binnenshuis, later ving ik een op licht. Migranten of ontsnapte exemplaren?

Groot geaderde witjes leven op loof- en fruitbomen dus het is niet erg aannemelijk dat ze in supermarkten gevonden worden. Tenzij ze meidoorns verkopen op de groentenafdeling...
Groet,
Tymo

wimtegels

Er kunnen best bladeren van de fruitbomen tussen het fruit zitten.

Van rupsen uit de supermarkt weet je vrijwel nooit de herkomst. De kans dat het lokale rupsen zijn is erg klein.

Veel verstekelingen zijn langs deze weg ons land ingekomen........
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Citeer
Groot geaderde witjes leven op loof- en fruitbomen dus het is niet erg aannemelijk dat ze in supermarkten gevonden worden. Tenzij ze meidoorns verkopen op de groentenafdeling...
Hmmm, heb die beestjes zelf nog nooit gezien en had het idee dat die ook afhankelijk waren van kool. Waarom zijn die beesten dan verdwenen uit NL, als ze afhankelijk zijn van Meidoorns? Die zijn er toch zat.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Zoveel meidoorns zijn er niet meer. Zijn er veel gerooid om Bacterievuur of perenvuur (Erwinia amylovora) te voorkomen.

Vroeger kwam hij veel voor in hoogstambomen. De belangrijkste waardplant is trouwens sleedoorn.

In boomgaarden worden alle rupsen redelijk streng bestreden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

CiteerZoveel meidoorns zijn er niet meer. Zijn er veel gerooid om Bacterievuur of perenvuur (Erwinia amylovora) te voorkomen.

Vroeger kwam hij veel voor in hoogstambomen. De belangrijkste waardplant is trouwens sleedoorn.

In boomgaarden worden alle rupsen redelijk streng bestreden.
Het aantal meidoorns neemt af maar in mijn omgeving staan er nog zat, helaas zijn de twee in mijn eigen tuin gesneuveld. Er staan wel weer wat zaailingen. Meidoorns zijn niet verdwenen, waarom het groot geaderd witje dan wel?

Het klopt dat rupsen in boomgaarden streng worden bestreden, maar waarom zijn de appelglasvlinder, frambozenglasvlinder en de bessenglasvlinder dan niet uitgestorven in NL?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Kan ik niet specifiek een antwoord opgeven. We zouden op zoek kunnen gaan naar mogelijke verschillen in de leefwijze van die soorten die dat kunnen verklaren. Dat zouden we volgens mij dan moeten doen in een ander topic en zelfs een ander forum. Heeft weinig meer te doen met ethiek en wetgeving.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Elachista

Dat blijft de grote vraag. Het is bizar dat soorten verdwijnen, denk daarbij ook aan soorten op eik (Drymonia velitaris die verdween uit het noorden) en berk (behoorlijke afname van Odontosia carmelita) en vele andere planten.
Een dergelijke ecologische atlas als die van Frits Bink is erg toegespitst op de relatie soort - waardplant - habitat. Er spelen vele verschillende factoren in mee waardoor een soort achteruit gaat, of uitbreidt naar andere gebieden. Een nog merkwaardige soort is Malacosoma neustria, vroeger overal algemeen, maar tegenwoordig erg lokaal en steeds gewoner op de Waddeneilanden maar elders afnemend.
Het is gigantisch interessant maar complex om er achter te komen waar dit precies aan ligt. Denk aan bodemkwaliteit, een geschikt (micro)klimaat in een habitat, luchtsamenstelling en onbewust zal het klimaat hier ook een rol bij spelen. De natte en milde winters zorgen voor een ontregeling binnen de ontwikkeling van soorten, daarbij te denken aan eisen die gesteld worden bij diapauzes, die onderbroken worden door "warme" perioden midden in de winter, schimmelvorming, eieren die te vroeg uitkomen en vrieskou te laat in het voorjaar en zo meer. Helaas blijven veel zaken ook niet te verklaren. Op plaatsen waar ik M. neustria nog zou verwachten, en waar ik ze voorheen aantrof, daar is ook wel degelijk geplagd en de vegetatie is ook ook steeds meer verzuurd. In mijn woonplaats ving ik toevallig gewijs twee jaar terug een exemplaar midden in een beekdalgebied, dit jaar een mannetje in mijn tuin. Het ziet er naar uit dat de soort sterke voorkeur behoeft voor een kalkhoudende grond dan voor verzuurde grond, wat mogelijk de afname deels zal verklaren. Weliswaar zat de soort eerder nog niet masaal op de eilanden, en die habitat is weinig veranderd zou je kunnen stellen.
Dergelijke situaties zullen waarschijnlijk ook gelden voor Aporia crataegi, die in berggebieden en ook in Denemarken nog gewoon te vinden is. In die gebieden vind je ze ook bijna alleen op drogere plekken met warme meidoorn- en prunusstruwelen.

Tymo
Groet,
Tymo

wimtegels

Hoe boeiend ik het ook vind om te speculeren en hypotheses te bouwen over het achteruitgaan of verdwijnen van soorten, ik denk dat dit meer in het forum voor vlinders thuishoort.

Misschien kunnen we daar een topic starten over dit thema. Ook gemakkelijker te vinden dan voor andere geïnteresseerden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik heb de kern van de discussie inmiddels in vlinders gepost:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...t=0#entry443117

Lijkt me toch een beetje logischer.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

pieternella

Ik heb de broccoli gewoon laten liggen en voor bloemkool gekozen..
Dus het zal een mysterie rupsje blijven.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

wimtegels

CiteerIk heb de broccoli gewoon laten liggen en voor bloemkool gekozen..
Dus het zal een mysterie rupsje blijven.
Hoeveel mystery rupsjes zullen er zijn in Nederland?

Onze handelswegen zorgen voor een heel apart soort ecologische infrastructuur.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels