Opkweken van vlinders en de wet.

Gestart door wimtegels, september 21, 2008, 18:05:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Onder het topic vlinders zijn de perikelen weergegeven van het opkweken van vlinders.
Prachtige verhalen waar vele bezoekers van genoten hebben.

Vaak wordt het opkweken van eitjes-rups-pop-vlinder gebruikt om te bepalen om welke soort het gaat.

Van de dagvlinders in Nederland zijn er, als ik het goed heb zijn 26 van de 54 soorten beschermd.

Hoe verhoudt het opkweken van vlinders zich nu tot de flora en faunawet. Wat als je beschermde vlinders in een opkweekbak hebt?

Voor alle duidelijkheid. Mijn doel s niet een heksenjacht te beginnen tegen mensen die vlinders opkweken. Ze worden immers meestal weer losgelaten. Ik hop n deze discussie meer duidelijkheid te scheppen. In andere topics i immers al gesproken over de strafbaarheid als je een veer van een beschermde vogel in je bezit hebt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#1
Artikel 13, lid 1 Flora en Faunawet:

Artikel 13

1. Het is verboden:

a. planten of producten van planten, of dieren dan wel eieren, nesten of producten van dieren, behorende tot een beschermde inheemse of beschermde uitheemse plantensoort onderscheidenlijk een beschermde inheemse of beschermde uitheemse diersoort, of

b. [Dit onderdeel is nog niet in werking getreden.]
te koop te vragen, te kopen of te verwerven, ten verkoop voorhanden of in voorraad te hebben, te verkopen of ten verkoop aan te bieden, te vervoeren, ten vervoer aan te bieden, af te leveren, te gebruiken voor commercieel gewin, te huren of te verhuren, te ruilen of in ruil aan te bieden, uit te wisselen of tentoon te stellen voor handelsdoeleinden, binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen of onder zich te hebben.

2. [Dit lid is nog niet in werking getreden.]

3. [Dit lid is nog niet in werking getreden.]

4. Met uitzondering van het verbod op het binnen of buiten het grondgebied van Nederland brengen, gelden de in het eerste lid bedoelde verboden noch ten aanzien van planten of producten van planten, noch ten aanzien van dieren of eieren, nesten of producten van dieren behorende tot een beschermde uitheemse plantensoort onderscheidenlijk een beschermde uitheemse diersoort, die is aangewezen om redenen als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onderdeel b, indien kan worden aangetoond dat zij:

a. overeenkomstig het bij of krachtens deze wet bepaalde in Nederland zijn gebracht of

b. overeenkomstig de Wet bedreigde uitheemse dier- en plantensoorten zijn verworven voor het tijdstip van inwerkingtreding van dit artikel.



Maken we dit nu een beetje makkelijk leesbaar door te schrappen wat voor het opkweken van vlinders niet van belang is, dan blijft het volgende over:

Het is verboden dieren dan wel eieren, nesten of producten van dieren, behorende tot een beschermde inheemse een beschermde inheemse  uitheemse diersoort, onder zich te hebben.

Heb je dus eieren, rupsen, poppen of vlinders van een beschermde inheemse fout dan is dat strafbaar op basis van de Flora en Faunawet
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Citeer
Heb je dus eieren, rupsen, poppen of vlinders van een beschermde inheemse fout dan is dat strafbaar op basis van de Flora en Faunawet
Om bang van te worden!  :grin:

In het geval van insecten denk ik dat je de F&F wet met een korreltje zout moet nemen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

#3
Het is helemaal niet mijn bedoeling om iemand bang te maken. Ik probeer slechts duidelijkheid te krijgen.

Het opkweken van eitjes van beschermde vlinders lijkt me in ieder geval burgelijke ongehoorzaamheid.

Daar waar nog maar kleine populaties over zijn zou het beschermd opkweken zelfs een bijdrage voor de soort kunnen zijn. Er vind naar alle waarschijnlijkheid minder predatie plaats in het onvolwassen stadium.

Of je de FF wet zomaar met een koreltje zout kunt nemen laat ik graag aan je eigen inschatting over.

In principe heeft een beschermd insect dezelfde status als een beschermede vogel of zoogdier.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Citeer
In principe heeft een beschermd insect dezelfde status als een beschermede vogel of zoogdier.
In principe wel, maar in de praktijk helaas wat minder. Als voorbeeld wil ik de Groene glazenmaker weer even naar voren halen, Europese Rode lijst soort die wettelijk beschermd is. Het heeft mij en andere mensen heel wat bloed zweet en tranen gekost, om het gebied van de populatie in mijn dorp te beschermen. Elders gaat dat net zo moeilijk, zie ook:  http://www.platformberendbotje.nl/

Dit is alweer een beetje off topic, dus weer terug naar de vlinders.  :D  Wat ik wil zeggen is dat je gelijk hebt dat wat ik doe volgens de F&F wet misschien niet mag. Het gekke is dat die meneer van de groendienst wel alle rupsen, poppen en eitjes zo mag wegmaaien, hij had ze immers niet gezien, dus valt hem niets te verwijten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

#5
CiteerWat ik wil zeggen is dat je gelijk hebt dat wat ik doe volgens de F&F wet misschien niet mag. Het gekke is dat die meneer van de groendienst wel alle rupsen, poppen en eitjes zo mag wegmaaien, hij had ze immers niet gezien, dus valt hem niets te verwijten.
Jij had toch de kleine vos opgekweekt? Die is volgens mij niet beschermd. De meeste nachtvlinders overigens ook niet.

Nogmaals voor de duidelijkheid: Mijn doel van dit topic is niet om iemand in het beklaagdenbankje te zetten. Ik vind het een leuke en onschadelijke bezigheid als de vlinders gewoon weg mogen vliegen.

Voor meer informatie over het wegmaaien en de FF wet zie:

http://nforum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=51040
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Ja Wim,

ik had die Kleine vossen opgekweekt. En maak je geen zorgen, ik voel mij absoluut niet beschuldigd. ;)

Van alle nachtvlinders zijn er naar ik dacht slechts 2 soorten beschermd. De rest mag je kennelijk gewoon vangen en op prikken. :(  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Ik maakte me geen zorgen. En alhoewel ik een voorstander ben van de FF wet zitten er toch voor mijn gevoel een paar kronkels in.

Ik vind het wel leuk om in topics als deze eens af en toe naar de consequenties van de FF wet te kijken.

Waarom er zo weinig nachtvlinders op de lijst van beschermde vlinders staan weet ik niet.

De beschermde nachtvlinders zijn er overigens drie: de spaanse vlag (Euplagia quadripunctaria), de teunisbloempijlstaart (Proserpinus proserpina) en de bosrandspinner (Eriogaster catax)
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

Citeer
Citeer
In principe heeft een beschermd insect dezelfde status als een beschermede vogel of zoogdier.
Het gekke is dat die meneer van de groendienst wel alle rupsen, poppen en eitjes zo mag wegmaaien, hij had ze immers niet gezien, dus valt hem niets te verwijten.

Er zijn voldoende gevallen bekend dat maai werkzaam heden zijn gestopt. (Net als bouw activiteiten.)

Het is maar net wie ziet het en wie trekt (eventueel) aan de bel (= alarm nummer AID)


Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

wimtegels

En natuurlijk de vraag of de werkzaamheden volgens bijvoorbeeld de de gedragscode flora en faunawet - bestendig beheer gemeentelelijke groenvoorziening worden uitgevoerd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Citeergemeentelelijke groenvoorziening
Ik stel voor dat dit woord direct aan de Dikke van Dale wordt toegevoegd. Is hier zeer goed van toepassing! :lol:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Elachista

Groet,
Tymo

wimtegels

Citeer
Citeergemeentelelijke groenvoorziening
Ik stel voor dat dit woord direct aan de Dikke van Dale wordt toegevoegd. Is hier zeer goed van toepassing! :lol:
Alhoewel ik deze formulering niet bewust gekozen heb ben ik er niet helemaal ongelukkig mee......... :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

klaas van haeringen

#13
CiteerDaar waar nog maar kleine populaties over zijn zou het beschermd opkweken zelfs een bijdrage voor de soort kunnen zijn. Er vind naar alle waarschijnlijkheid minder predatie plaats in het onvolwassen stadium.

Je zou kunnen argumenteren dat je opgekweekte vlinders juist niet moet loslaten. Waarom? Je laat dieren los die genetisch mogelijk onvoldoende aan de omgevingsfactoren zijn aangepast en die het in het wild nooit tot het vlinderstadium zouden hebben gebracht (er heeft geen selectie op plaatsgevonden). Losgelaten gekweekte vlinders gaan waarschijnlijk paren met vlinders uit de wilde populatie, met als gevolg een nageslacht met meer 'slechte' genen dan normaal. Met name bij zeldzame soorten die in kleine populaties voorkomen, kan dit gevaarlijk zijn denk ik.

Bescherming van vlinders in Nederland is er volgens mij met name op gericht om vlieglocaties van bedreigde soorten en bijvoorbeeld maaibeheer in stand te houden, niet direct om mensen te verbieden een enkele rups op te kweken als je weet dat het overgrote deel van de eitjes/rupsen/poppen het sowieso niet tot het vlinderstadium brengt.

vuurvlinder

Citeer
Je laat dieren los die genetisch mogelijk onvoldoende aan de omgevingsfactoren zijn aangepast en die het in het wild nooit tot het vlinderstadium zouden hebben gebracht (er heeft geen selectie op plaatsgevonden).
Ik denk dat dat bij vlinders wel mee valt. Bij rupsen is het namelijk niet zo dat alleen de sterkste tot het vlinderstadium komt.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Wim, heb jij zo een lijst van alle beschermde vlinders? Overigens kun je je altijd zeggen dat je ervan uit ging dat het een onbeschermde soort was en je geheel onbewust een beschermde soort in bezit hebt.
Overigens als je de F en F wet heel letterlijk neemt mag je volgens mij ook niet bewust Veen-vlinders zoeken!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


wimtegels

#17
CiteerWim, heb jij zo een lijst van alle beschermde vlinders? Overigens kun je je altijd zeggen dat je ervan uit ging dat het een onbeschermde soort was en je geheel onbewust een beschermde soort in bezit hebt.
Overigens als je de F en F wet heel letterlijk neemt mag je volgens mij ook niet bewust Veen-vlinders zoeken!
De link naar de lijst is al geplaatst zie ik.

Zeggen dat je het niet wist werkt niet echt. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

klaas van haeringen

Citeer
Citeer
Je laat dieren los die genetisch mogelijk onvoldoende aan de omgevingsfactoren zijn aangepast en die het in het wild nooit tot het vlinderstadium zouden hebben gebracht (er heeft geen selectie op plaatsgevonden).
Ik denk dat dat bij vlinders wel mee valt. Bij rupsen is het namelijk niet zo dat alleen de sterkste tot het vlinderstadium komt.
Ik begrijp je reactie niet... Alleen rupsen die genetisch zo in elkaar zitten dat ze optimaal aan de omgeving zijn aangepast, zullen toch vlinder worden? De rest wordt uitgeselecteerd, dit heeft niets met 'sterk zijn' te maken.  

wimtegels

Ik denk dat er pas risico's ontstaan als je generaties vlinders in gevangenschap gaat opkweken.

Een generatie die opgegroeid is in een meer beschermde omgeving zal volgens mij geen significante invloed kunnen hebben op de genetische samenstelling van de soort.

Overigens is dit wel meen heel boeiende discussie, die echter nauwelijks iets te maken heeft met de vraag of het nu volgens de wet wel of niet toegestaan is eitjes, rupsen, poppen en eventueel vlinders van beschermde soorten onder je te hebben.

Als we dus dieper op het thema van risico's van het loslaten van in gevangenschap gekweekte vlinders in willen gaan stel ik voor dat we dat in een nieuw topic gaan doen. Wat het meest geëigende forum daarvoor is weet ik eigenlijk niet....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Elachista

Wim,

Om te reageren op de titel en vanuit mijn opinie als iemand die wel verzameld en kweekt met materiaal afkomstig uit (beschermde) natuurgebieden het volgende.
Een, naar ik meen, drietal soorten staan op de Rode lijst als zijnde beschermd en daarbij mogen exemplaren niet verzameld worden. Vanuit de overheid en natuurbeschermingsorganisaties wordt er ook op toegezien dat individuen niet worden meegenomen voor kweek of handel, zoals dat destijds ook een hot item was bij de forma batavia van Lycaena dispar in de Weerribben.
Je mag dus niet kweken met beschermd materiaal, tenzij hier een goede achterliggende reden voor is zoals wetenschap en vergunningen zijn hierbij noodzakelijk. Van alle niet-beschermde soorten kun je rustig stellen dat het niet verboden is om ze te kweken of mee te nemen, tenzij dit in een dusdanig beschermd natuurgebied ligt waar je volgens de richtlijnen geen levend materiaal mag meenemen (evenals bij planten het plukken verboden is).

Het uitzetten van uitheems materiaal of materiaal uit totaal verschillende populaties is ook iets wat niet verboden is, het is ook zowaar onmogelijk om dit als overheid te controleren, maar je kunt gerust stellen dat dit een variant van faunaverstoring is.
Het invoeren van uitheemse soorten kan in sommige gevallen cruciaal zijn, denk hierbij aan Paysandisia archon in het Middellandse zeegebied, Parectopa robiniella en momenteel Diaphania perspectalis. Faunavervalsing op andere schaal tussen inheemse soorten is een verhaal apart, Klaas heeft dit al toegelicht. In principe kan dit populatieverstoring met zich meebrengen als gevolg.

In principe zie ik geen bezwaar in het opkweken van vlinders die niet bedreigd worden, zolang rupsen op poppen in een acceptabele hoeveelheid worden meegenomen zodat dit geen invloed heeft op de populatie. Het kweken is juist een hele nuttige bezigheid waar we nog veel te weinig over weten, onbewust draagt het ook bij aan onze kennis over de ecologie en dynamiek van soorten en zo ook parasitisme. Bij insecten is het opkweken en meenemen van rupsen gewoon een onderdeel van de wetenschap, zoals dat ook bij andere insectengroepen geschiedt.
Het meenemen dus met mate, waarbij een enkel exemplaar ook wel eens in een collectie verdwijnt, zolang de rest ook weer op de juiste plaats worden uitgezet.

Het is vast en zeker wel nuttig maar het is niet het eerste topic in deze sfeer en ik weet ook niet of deze discussie ver doorgezet moet worden. Ik denk dan aan de escalerende topics over het wel of niet doden/prepareren van vlinders.


Tymo
Groet,
Tymo

wimtegels

Citeer
Het is vast en zeker wel nuttig maar het is niet het eerste topic in deze sfeer en ik weet ook niet of deze discussie ver doorgezet moet worden. Ik denk dan aan de escalerende topics over het wel of niet doden/prepareren van vlinders.


Tymo
Ik ken het verschijnsel van escalerende topics helaas maar al te goed. Ik zie in dit topic echter vooralsnog geen beginnende symptomen van escalatie.

Als we een topic al moeten sluiten omdat het in de toekomst mogelijk escaleert denk ik dat we fout bezig zijn. Tijdig optreden bij beginnende escalatie en de betreffende berichten verwijderen lijkt me meer zinvol. Ieder topic heeft het risico van escalatie omdat iedereen nu eenmaal een afwijkende mening heeft.

Met 20 berichten en 300 vertoningen lijkt het me dat het topic onder een aantal bezoekers van waarneming.nl leeft. Ik dacht dat dat de bedoeling was van deze site.
Discussies als deze kunne mensen informatie verschaffen over hetgene waar ze mee bezig zijn of over datgene wat ze misschien willen gaan doen.

Wat betreft het juridische aspect: Als je weet dat het gaat om niet beschermde soorten en je hebt het materiaal buiten beschermde natuurgebieden verzameld is er geen enkel probleem. Als je de methode gebruikt om achteraf te kunnen determineren loop je het risico dat je niet volledig legaal bezig bent.
Klein detail: voor onderzoek krijg je over het algemeen geen vergunning maar een ontheffing.

Daarnaast denk ik dat het opkweken van vlinders een leuke en educatieve bezigheid kan zijn. Het loslaten van de vlinders levert volgens mij weinig of geen problemen op als het uit lokaal materiaal is opgekweekt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Elachista

Mee eens verder. Wat vergunning/ontheffing betreft, ontheffing vond ik wat een groot woord - vaak moet je hiervoor bij overheidsinstanties zijn. Het verzamelen mag je in natuurgebieden wel met vergunning, hoewel het gebruikelijk is (het betreft vaak een eis) dat je geen materiaal mag meenemen, kun je de lokale afdeling (SBB etc.) hierover inlichten. In de meeste gevallen krijg je hier wel toestemming voor, zolang er maar serieus met het materiaal omgegaan wordt. W.o. volgens de eerder beschreven richtlijnen.

Tymo
Groet,
Tymo

tekenaar

#23
OK, wat je kunt doen is dus het volgende: je leert eerst de soorten kennen die beschermd zijn. Een aantal daarvan is zo zeldzaam dat je ze nooit tegen komt, maar OK. Pas als je de kenmerken van de beschermde soorten kent, ga je rupsen verzamelen. Beschermde soorten laat je zitten. Zo kan je er zeker van zijn dan je niet in overtreding bent, terwijl je toch geen idee hebt wat voor rupsen je aan het opkweken bent.

Wat loslaten betreft: i.v.m. faunavervalsing en risico's m.b.t. veslepen van ziekten: loslaten uitsluitend op de (pecieze) plek waar je verzameld hebt. Is dat niet mogelijk, dan is opprikken (veel) beter dan loslaten.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

Veel vlinders worden opgekweekt uit eitjes. Lijkt me heel moeilijk die accuraat te determineren.
Ik wil iedereen die eitjes, cq rupsen opkweekt het volgende meegeven:
Uit de berichten is duidelijk wat formeel wel en niet mag.
Heb je per ongeluk eitjes van ebschermde soorten dan maak je formeel een foutje.
Zolang je ze niet gaat verhandelen zal de strafmaat zeer meevallen. Ik verwacht zelfs dat je de eerste keer met een warschuwing wegkomt. De pakkans is bovendien zeer klein als je wat vlinders thuis opkweekt.
Binnen deze gegevens moet iedereeen zijn eigen afwegingen maken.

Wat betreft het loslaten op de precieze plek het volgende:
Ik heb begrepen dat veel mensen die opkweken de vlinders van huis uit weg laten vliegen. Lijkt me geen groot probleem als de oorsprong van het materiaal binnen vlieggafstand van de vlinders ligt. Bij groter afstanden speelt inderdaad het risico van verspreiding van ziekten.

Vind je het leuk om vlinders op te kweken en wil je helemaal geen risico lopen, dan kun je materiaal van et koolwitje bestellen bij de vlinderstichting
http://www.vlinderstichting.nl/index.asp?CatID=5&SubCatID=72
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Citeer

Vind je het leuk om vlinders op te kweken en wil je helemaal geen risico lopen, dan kun je materiaal van et koolwitje bestellen bij de vlinderstichting
http://www.vlinderstichting.nl/index.asp?CatID=5&SubCatID=72
Is ook een beetje fauna vervalsing, maar brengt de natuur geen schade toe. Net zo min als mijn Kleine vossen. ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Ik denk dat het koolwitje als algemene soorst niet voldoende geisoleerd is op plekken van Nederland om ondersoorten te vormen. Het loslaten zal dan ook weinig problemen met zich meebrengen. Als we er tenminste van uit gaan dat de vlinderstichting ziektevrij materiaal aanlevert.

Je kunt ze ook lokken met wat koolplanten en vervolgens de eitjes opkweken. Spaar je € 7,50 uit bij de vlinderstichtinh :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Citeer
Je kunt ze ook lokken met wat koolplanten en vervolgens de eitjes opkweken. Spaar je € 7,50 uit bij de vlinderstichtinh :lol:
Of groenten kopen bij de Aldi of Lidl. Heb alweer een pop van een witje! :lol:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

pieternella

Deze week bij de Plus ook leuke groene rupsjes onder het folie van de broccoli..
Voor de liefhebbers, het was in Ermelo.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

wimtegels

CiteerDeze week bij de Plus ook leuke groene rupsjes onder het folie van de broccoli..
Voor de liefhebbers, het was in Ermelo.
Heb je ze al gedetermineerd?

Plus in overtreding van Flora en Faunawet??? :D  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels