Phyllobius?

Gestart door han.endt, april 26, 2006, 21:51:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Vanmiddag op een Gewone Esdoorn twee van deze snuitkevertjes gefotografeerd. Ik denk dat het Phyllobius zijn. http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1160371

Th.Heijerman

Ja, is een Phyllobius, zelfs een Phyllobius pyri. Kan in het voorjaar met honderden op jonge berkjes zitten, maar komt ook op andere boomsoorten voor. Heeft wel een dubbelsoort en soms zijn deze moeilijk van elkaar te onderscheiden ...

Theodoor

Stippen

Ja P. vespertinus toch?
De een is 5-6 mm en de ander 6-7, maar de mijne is 6mm!






Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

CiteerJa, is een Phyllobius, zelfs een Phyllobius pyri.
Bedankt! Ik vond pyri al erg lijken, maar op een groot deel van de foto's op de site van Koehler zitten de beestjes inderdaad op Peer, dus dat deed me wel erg twijfelen :huh:.

Th.Heijerman

Zijn dit dezelfde beesten als van de eerdere foto's?
Een eerste aanwijzing: P.Pyri zit op bomen en moet je kloppen, P.vespertinus zit op kruidachtige planten en moet je slepen. P. vespertinus zit meer in de kustgebieden, P. pyri, relatief gezien dan, meer in het binnenland. Maar P.pyri kan uit de boom waaien en er zijn overgangsvormen. Je moet eigenlijke een te determineren beest tussen een geheide en pyri en vespertinus in zetten. En eventueel kan je de mannetjes open peuteren.... Het blijft tobben....

Theodoor  

Stippen

#5
Nee dit is mijn beestje en hij zat op een houten hekje. (Ik zit dichter bij de kust dan Han)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Ja, ik zie het nu pas ...
Pyri heeft niet veel met Pyrus te maken, P. pyri dan: vooaral andere boomsoorten als waardplant ...

(leve Brakman)