Hoofdmenu

larf

Gestart door Papavertje, september 15, 2008, 21:03:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Papavertje

Deze larf vond ik bij de bladeren die ik aan mijn rupsen geef.
Kan hem niet bij de rupsen vinden, dus had het bij het insectenforum al gevraagd, maar daar krijg ik geen antwoord.. :(
Dus ook maar ff hier:

Het beestje is ong. 10 mm. lang, wilde hem van het dekseltje in het bakje terugzetten,maar hij bleek al vast te zitten. Daar heb ik ook een foto van proberen te maken (onderste foto).
Groetjes,

Nan

Elachista

Emmelina monodactyla, heb je winde rondom je deur groeien?
Groet,
Tymo

Papavertje

Die zou het wel eens kunnen zijn ja!
Heb ook al eens een imago daarvan in mijn kamer gehad.
Winde.. Geen idee.. Ben niet zo thuis in de flora, maar onze tuin is één grote wildernis (studentenhuis hè... :angel: ) Dus dat zou best kunnen. En bij de buren hebben ze net voordat ik deze rups vond flink huisgehouden in hun tuin. Misschien is hij daar wel vandaan gewapperd ofzo.

Maar is hij nu al aan het verpoppen dan?
Groetjes,

Nan

Elachista

Het is al een popje. Ze leven vooral op winde, in het Fries noem ik het altijd pispotjes. Van die witte kruipende petunia's zijn het net.

Het is de enige optie gezien deze soort altijd verpopt in september/oktober, en dan overwintert. Geen enkele vedermot die dat verder doet als vlinder, bijna alle soorten overwinteren als rups of zeer zelden als ei.

Tymo

Als je zoekt op onderstaande website, dan staat deze daar ook op.
Groet,
Tymo

Papavertje

Ik had al op die site gekeken :grin:

Maar ik heb hem binnen staan, overwintert ie dan ook?
Groetjes,

Nan

Elachista

De pop komt denk ik over 3 dagen wel uit. Dan kun je de vlinder de vrijheid geven.
Groet,
Tymo

Papavertje

Ok, hopelijk ben ik dan net thuis.. (Zul je zien van niet natuurlijk :P )
Ik laat het wel weten als het zover is, en nog bedankt voor alle informatie!
Groetjes,

Nan

Papavertje

Hij is net uitgekomen! :)
Zn vleugels waren eerst krom maar na al bijna recht, dus het is net gebeurd!
Wanneer kan ik hem uit he potje halen? Alstie gaat vliegen in het potje? Want hij hangt nu ondersteboven aan het dekseltje..
Foto's komen nog :D  
Groetjes,

Nan

Elachista

Leuk! Maar die is wel erg lang pop geweest  :D  
Groet,
Tymo

Robert Heemskerk

#9
CiteerWanneer kan ik hem uit he potje halen? Alstie gaat vliegen in het potje? Want hij hangt nu ondersteboven aan het dekseltje..
Bij zo'n nachtvlinder wacht ik altijd tot de schemering, dan worden ze actief en gaan ze vliegen. Dan laat ik ze vrij.
Voor die tijd laat ik ze op een koele en donkere plek staan.

Ik heb een enkele keer een nachtvlinder zo overdag laten vliegen maar die werd vaak snel door een vogel gevangen (Gierzwaluw - de meeste zijn nu wel weg overigens..) het is niet voor niets dat nachtvlinders in de nacht aktief zijn.. het zijn anders gemakkelijke hapjes.

Papavertje

Heb hem net vrijgelaten, ben net terug van m'n werk.
En voordat ik wegging hing hij nog ondersteboven, dus dacht laat hem nog lekker ff hangen :P
Foto's komen nog, ga nu naar bed, want ik heb morgen een sollicitatiegespek..(spannuuuuund :unsure: )
Groetjes,

Nan

Papavertje

Daar zijn ze dan:
(Hoop dat het niet te groot is :P )
Groetjes,

Nan