Kameelhalsvliegen

Gestart door Arp, september 20, 2008, 21:54:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal,

Vandaag voor iets anders een oude foto opgegraven - mei 2007, Borne, Twente:


Met foto's vergelijken op internet kom ik er niet uit (weet ook niet of foto's en info die ik vind kloppen).

Het zou wellicht een kereltje Xanthostigma xanthostigma kunnen zijn, maar ik vind het allemaal nogal onduidelijk. Ook kan ik bijvoorbeeld Dichrostigma flavipes niet uitsluiten, al zou dat geen Nederlandse soort zijn (wel DE en FR), maar ja wie weet, grensgebied enzo ...

Dit draadje had ik gevonden (uiteraard), maar heeft iemand iets preciezere tips over wat de kenmerken zijn of waar ik zulke info (liefst online :gap: ) kan vinden???

- - - -
P.S. Voor het idee wat plaatjes:
Edit/Toevoeging (mei 2010)
Op basis van aangehangen puzzeltje maak ik er nu Subilla confinis van - kreletje.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Hallo Arp,
ik determineer ze met een privé-'kladje' van Willem Hoogenes, maar vanwege copyright ga ik dat hier niet weergeven.
De determinatie is helemaal gebaseerd op de vleugeladering van zowel voor- als achtervleugel. Verder is Inocellia de enige zonder ocellen.
Van twee soorten heb ik een schetsje gemaakt, die determinaties heeft hij goedgekeurd.


Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

Jacomijn Prinsen

Arp

Top Jacomijn - Heel erg bedankt voor de tekeningen!  :duim:

Heb gisteren toch ook nog wat meer tips/kenmerken op internet bij elkaar gescharreld en kan wellicht aan een scan komen van de betreffende pagina's uit Stresemann.  Gaan we die ook eens op een rijtje zetten - lekker klein groepje  :lol:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Ik heb dat stukje uit Streseman, maar dat ga ik hier niet neerzetten, alweer vanwege copyright.
Maar als we van alle soorten een exemplaar slopen om de vleugels apart te tekenen of te fotograferen hebben we hier toch ook een mooi overzicht?
Hoewel het natuurlijk een hele toer blijft om op een foto wijs te worden uit al die adertjes in overlappende vleugels ...   :wacko:  
Jacomijn Prinsen

Arp

#5
CiteerIk heb dat stukje uit Streseman, maar dat ga ik hier niet neerzetten, alweer vanwege copyright.
Natuurlijk niet, maar de kennis die erin staat mogen we best samenvatten hier en combineren met gegevens van andere bronnen en eigen waarnemingen. Samen met de grote hoeveelheid mensen hier die wel eens wat tegenkomen en fotograferen heb je dan kans toch een keer tot een goed/bruikbaar overzicht te komen.

CiteerMaar als we van alle soorten een exemplaar slopen om de vleugels apart te tekenen of te fotograferen hebben we hier toch ook een mooi overzicht?
Zekers. Maar dan moeten "we" ze natuurlijk wel eerst tegenkomen - persoonlijk zie ik ze toch niet echt vaak.

Met andere dieren gemerkt dat slopen vaak niet eens per se nodig is - als je kans ziet de pootjes vast te houden blijven ze vaak wel een keer met gespreide vleugels zitten ;)

CiteerHoewel het natuurlijk een hele toer blijft om op een foto wijs te worden uit al die adertjes in overlappende vleugels ...   :wacko:
Ja, moet ook nog zien hoe dat gaat lukken, maar zonder overzicht bij de hand gaan mensen het niet eens proberen en/of nemen ze de verkeerde foto's, dus het samenstellen van een overzichtje werkt hopelijk ook 'inspirerend' op anderen om dieren te zoeken en foto's te maken :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Citeer

P.S. Voor het idee wat plaatjes:
De afbeelding onder de eerste link (popgen) lijkt me niet goed, A. maculicollis moet een geel tot lichtbruin pterostigma hebben. Ook zijn er naar mijn idee teveel aderen in de vleugel.
De tweede link geeft prachtige figuren. Wat ik ervan bekeken heb is OK.
Jacomijn Prinsen

Arp

Citeerweet ook niet of foto's en info die ik vind kloppen
Ik had me volledig ingedekt :gap:

Bedankt voor het meekijken ;) De site van James Lidsey heeft wel vaker ID-missers, jammer want het is verder erg leuk opgezet.

Heb de pagina's van Stresemann nu ook, en wat in andere boekjes gebladerd - Chinery heeft wat info (o.a. kopvormen) en ik moet nog een stapel PD-oud spul doorwerken. Ga het eens lekker op een rij zetten en dan kijken of ik het eens ben met alle foto's die ik op internet kan vinden ... ik heb daar al een klein vermoeden over    <_<

Begin ondertussen voor mijn eigen dier toch stiekem alvast steeds meer naar Xanthostigma xanthostigma te kijken  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Hahaha, ik weet dat je je had ingedekt voor fouten.
Overigens bekeek ik het niet uit altruisme, ik heb hier nog een twijfelgevalletje liggen wat niet helemaal lekker uitsleutelt.

Zet vast in je agenda voor volgend jaar mei: kamelen zoeken! Het moet toch te doen zijn om alle NL soorten in handen te krijgen?
Jacomijn Prinsen

Arp

CiteerHet moet toch te doen zijn om alle NL soorten in handen te krijgen?
:wacko:  :blink:  :censored:

Dat dacht ik ooit bij de LHBtjes en Pissebedden ook - 40 ofzo - moet te doen zijn ...

Wijs geworden dacht ik daarna: Schorpioenvliegen ... 5 soorten ... maar waar the F* haal ik die Aulops alpina vandaan  :rolleyes:

Dus ik zeg even niks als je het niet erg vind ... maar zoeken doen we zeker  :grin:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)