schimmel op Clematis vitalba

Gestart door Windekind, april 26, 2006, 13:11:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Beste paddestoelendeskundigen,

sinds enige tijd zit er een gele zwam op mijn Clematis vitalba . Deze zijn volgens mij na het snoeien gekomen. Het betreft 2 Clematissen op wel 15 m afstand van elkaar en beide hebben het. De clematissen lijken ook niet op alle takken uit te lopen (een exemplaar zelfs helemaal niet), maar het is nog wat vroeg dus wie weet.
De zwam vestigde zich met name op eindstukken van gesnoeide takken. Na een tijdje worden die takdelen dan donker/zwartig. Ik heb geconstateerd dat de schimmel zich nu ook flink heeft genesteld in de basis van de Clematissen. Het is daar niet zo duidelijk het gele zwamlichaam , maar meer een wittige (beetje zoals het uiteinde van de schimmel op eerste foto).

Wie weet welke soort dit is ?

Wat is het gevolg voor mijn Clematis ?

Hoe komt de zwam daar (heeft het iets met het snoeien te maken, waren de Clematissen al verzwakt ? Niets wees daar op gezien de uitbundige groei en bloei vorig jaar).

Kan ik er nog wat tegen doen ? (Hoewel iok paddestoelen prachtig vind, ook deze, houd ilk liever een levende Clematis).

Met vriendelijke groet,

Elmar

Zelf dacht ik aan Gele trilzwam. Kan dat ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

en dit afgestoken deel op de grond
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

fungi_nl

CiteerWie weet welke soort dit is ?

Wat is het gevolg voor mijn Clematis ?

Hoe komt de zwam daar (heeft het iets met het snoeien te maken, waren de Clematissen al verzwakt ? Niets wees daar op gezien de uitbundige groei en bloei vorig jaar).

Kan ik er nog wat tegen doen ? (Hoewel iok paddestoelen prachtig vind, ook deze, houd ilk liever een levende Clematis).

Geen idee wat het gevolg voor de clematis is. Kan zijn dat deze afsterft als dit daarwerkelijk een fungi is. Ik zou de geinfecteerde stukken gewoon verwijderen. Wellicht neem je de bron dan ook mee en ben je van het probleem af, maar met fungi infecties weet je het nooit. (Zie de rhyzomorfdraden van een honingzwam onder de bast. bijvoorbeeld)

Het snoeien heeft een wondopening gemaakt. Vergelijk het met de zijdeachtige beurszwam die er van houdt om in open wonden van de beuk te groeien. uiteindelijk gaat zo'n boom er aan onderdoor. (Ik weet niet uit mijn hoofd of de zijdeachtigebeurszwam parasitair is of een opruimer. Ik denk het eerste)

Het is in geen geval een gele trilzwam. Het ziet er slijmerig uit, dus mijn  gedachte gaat meer uit naar het begin stadium van een myxomyceet. Maar daar heb ik gene kaas van gegeten. Arno wil zich daar in verdiepen. Wellicht heeft hij nog een suggestie.

De hele clematis opruimen lijkt mij wat grof. Ik zou het eerst even aankijken wat deze dit jaar doet.

Windekind

Dank voor de snelle reactie.

De zwam is niet slijmerig. Het gele lichaam is zelfs behoorlijk stevig / bijna rubberachtig en en plaatselijk centimeters dik. Grotere stukken zwam van weken geleden hadden echt een duidelijk hersenachtige plooiing.

Het afknippen van besmette delen heb ik al eens geprobeert, maar ze komen op allerlei plekken terug. Verder zit de "besmetting"intussen in de basis van de Clematis (onderin) dus tja.


Vriendelijke groet, en bedankt,


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

fungi_nl

Is het niet gewoon een afscheiding van de clematis zelf? Myxomyceet zou ik uitsluiten, tenzij iemand anders iets anders weet.

Windekind

Ik ben er zeker van dat het een schimmel betreft (voor zover zekerheid bestaat).

En ik wil heel graag weten wat het is. Kan ik dat nog ergens anders te weten komen ?

Anders stuur ik een foto naar de PD, misschien dat men daar weet wat het is.


Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hallo Elmar,

Misschien heeft Dinant nog een idee. Even afwachten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

CiteerMisschien heeft Dinant nog een idee. Even afwachten.

Yep, even wat meer suggestie's afwachten. Twee weten immers meer dan één. :)

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Arno van Stipdonk

Hallo,

Als het een afscheiding is van de clematis kan en myxomyceet uitgesloten worden. Meer kan ik er ook niet over zeggen.

Dinant Wanningen

Hoi,

Heb echt geen idee wat dit is misschien het begin van de clematis-verwelkingziekte dat komt door dat de plant te droog staat.
Groet ,Dinant