Hoofdmenu

Viltinktzwam

Gestart door Arno van Stipdonk, april 25, 2006, 23:20:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Afgelopen weekend vond ik onder een liggende stam op voedselrijke grond een jong exemplaar van een viltinktzwam. Zover ik kan terugvinden komt valse viltinktzwam Coprinus flocculosus het meest in de buurt. Het was een alleenstaand exemplaar, habitat voldoet en ook microscopische eigenschappen voldoen vrijwel. Het is een beetje lastig omdat het nog een jong exemplaar was:

Arno van Stipdonk

#1
Nu zijn de sporen nogal variërend in grootte. Op de site van Kees Uljé staat dat de sporen een excentrische kiemporie hebben. Ik heb wel een foto gevonden op het internet hiervan, maar deze komt niet helemaal overeen met die van mij, de kiemporieën van mijn exemplaar zijn groter. Iemand een idee of het toch deze soort kan zijn?

Arno van Stipdonk

Foto van internet:

Corryabbink

Hallo Arno,

Waarop groeide de paddestoel, hoe groot was ze en hoeveel sporen zaten er in een zakje?
Naar ik aanneem is ze donzig behaard.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

In de FAN deel VI bijvoorbeeld, staan alle inktzwammen in NL,  maar ik neem aan dat je alle viltinktzwammen al bekeken hebt? Dat zijn er maar 4, de kleine, grote, valse en rose viltinktzwam. Dat moet terug te vinden zijn. Heb je meer info nodig, mail me dan even.

Arno van Stipdonk

Hoi John,

Ik duik er nog eens in! ;)  

Arno van Stipdonk

Tja, als ik het zo bekijk blijf ik bij Coprinus flocculosus. (Valse viltinktzwam)
Het is de enige soort van de 4 soort viltinktzwammen (welke ik inderdaad wel allemaal al bekeken had) welke op humeuze grond voorkomt, de drie andere soorten leven op hout.
Verder zijn de sporen elliptisch zover ik het kan zien, lengte tussen 10 en 13 µm klopt ook.

Hoeveel sporen er in een zakje zaten weet ik niet, ik zag alleen ronde cellen welke verder leeg waren.