Hoofdmenu

Telescoop

Gestart door Lasse de Vries, september 20, 2008, 18:20:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lasse de Vries


Alex Kwak

#1
Nee, voor die prijs kan je geen goede scoop maken...

Zie ook de diverse topics op deze site.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Geert-Jan Kroon

Lasse, als je maar weinig geld uit wilt geven voor een telescoop, kan je prima een dergelijke scoop kopen. Ik ben zelf ook met zo'n scoop begonnen en heb er in mn eerste vogeljaren erg veel plezier van gehad. Een telescoop van 700-1500 euri is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd :angel:  
Groet,

Geert-Jan Kroon

karet

Kijk, hier staat hij tweedehands te koop.
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=ht...nd%3D6%26fs%3D1

Een paar opmerkingen bij dit soort scopen:
Zo'n goedkoop zoom-oculair geeft een zeer beperkt beeld. (Nauwe beeldhoek, alsof je door een rietje kijkt, dus moeilijk om een vogeltje te vinden.)
Een vergroting van 60x houd je niet stil met een goedkoop statiefje.
Die sterke vergroting lijkt leuk maar het beeld wordt erg donker dus in de praktijk gebruik je niet meer dan 30x. Bij sterke zon misschien 45x.
Optisch glas en coaten van glas is duur. Een goedkope scope heeft veel interne reflecties en dat zie je als een grauwe waas in beeld. Vooral als je tegen de zon inkijkt.

Je doet er beter aan om wat meer geld te besteden en tweedehands op marktplaats iets te kopen van Kowa, Nikon, Pentax, Meopta, Leica, Zeiss, Swarovski.
Zoekwoorden: spottingscope, spotting scope.

Verdiep je ook even in de begrippen 'fully coated' 'multi coated' en 'fully multi coated'. Je wil het laatste, niet de eerste twee.

Ik heb een gebruikte Luxon gehad. Best aardig bij zonnig weer en de zon in de rug. Echter, aan het eind van de dag met de zon schuin van voren zie je vrijwel geen kleuren meer door de grauwe waas van de interne reflecties.
Ik stond naast iemand met een Kowa tegen de zon in te kijken en toen wist ik gelijk dat ik iets mooiers wilde hebben. Vervolgens heb ik een tweedehands Nikon gekocht en die is prachtig.

Succes met je aankoop.