Bladluis op Klein Springzaad

Gestart door spinnenvrouw, september 19, 2008, 22:06:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker

Bedankt Jacomijn, ik zet de waarneming op zeker.

Groeten,

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

spinnenvrouw

Ik schop hem nog even omhoog.
meer waarnemingen zijn welkom!
Jacomijn Prinsen

Maaswitje

Deze 'familie' vond ik vandaag op de Sint Jansberg bij Mook. Hoewel er veel huidjes en dode exemplaren op de waardplanten zaten, waren er niet zo veel levende bladluizen te zien. Zijn dit ook ex. van Impatientinum asiaticum?
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Maaswitje

En nog een gevleugelde:
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

spinnenvrouw

Gewoon goed.
Waarom twijfel je?
Jacomijn Prinsen

Maaswitje

Ik ben toch niet zo thuis in de bladluizen en in het bos was het zo donker dat ik de kleine beestjes in de verwelkte bloemen bijna niet kon zien. Thuis aangekomen zag ik vooral de hele kleine bladluisjes...
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

JohnvR

Zo te zien heb ik er vanochtend in Alkmaar ook een paar gevonden.






spinnenvrouw

Dank!
Vooral interessant omdat eerder in Bergen planten waren gevonden waar geen luis op zat.
Jacomijn Prinsen

JohnvR

Het was een verloren hoekje, vrij geïsoleerd met maar een paar planten. Ik heb ze ingevoerd.

Menko Vlaardingerbroek

In mijn tuin kan ik ze (door het slechte weer van de afgelopen week?) niet meer vinden. Gisteren zag ik er nog een handjevol in Den Dolder, maar ook daar lijkt het een aflopende zaak. Winterhard zijn ze blijkbaar niet.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

paulhoekstra

Ik kon ze gisteren niet vinden in 't laer Zuiderheide
Heb overigens maar een paar plantjes onderzocht.

groeten,
Paul
groeten,
Paul

Goyatlah

Klein Springzaad gevonden bij Appelbergen (gemeente Haren, Gr). Heb zo geen luis gezien, maar ook niet goed gekeken omdat ik de plant in het veld niet gelijk herkende.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

spinnenvrouw

Dank, dank voor het zoeken.
Hoewel Dolf eigenlijk terug moet om nog eens te kijken   :lol:

Het weer wordt iets beter dus iedereen kan het nog een keer proberen!
Jacomijn Prinsen

Goyatlah

Vandaag naar het Fochtelooerveen gefietst en maar een stukkie omgereden via Appelbergen.
Bijna alle plantjes waren dood, maar toch nog een paar beestjes kunnen vinden:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

en nog een (sorry voor de superbe fotokwaliteit):
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

spinnenvrouw

Jonkies, dus nog niet goed herkenbaar. Maar jonkies uit kolonies op eerdere foto's zien er ook zo uit.
Als de waardplant klopt, zijn ze het wel.
Jacomijn Prinsen

Goyatlah

Ben vanwege de waardplant juist terug gegaan. Overigens de Springbalsemien die er ook stond had geen luis (voor zover ik gezien heb)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

spinnenvrouw

Dolf, bedankt!

Voor andere lezers: ze zijn er nog steeds!
Jacomijn Prinsen

Menko Vlaardingerbroek

Is dit een meerjarenproject? Vandaag zag ik ze in de buurt van Soest, maar in mijn tuin heb ik ze dit jaar nog niet gezien.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

marcel123

Citaat van: MenkoVlaardingerbroek op augustus 08, 2009, 20:40:05 PM
Is dit een meerjarenproject?
Ik hoop het...ik lees dit topic nu voor het eerst en heb dit jaar niet zoveel gelegenheid meer om er naar uit te kijken.