Gewone snuitvlieg?

Gestart door MarjoSmeets, september 19, 2008, 18:38:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Is dit een Rhingia campestris ? Of is het misschien toch een Rhingia rostrata, want ik zie geen zwarte streep langs de zijkant?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Iolaire

R. rostrata is volgens mij al heeeel lang niet meer gevonden in Nederland en tegenwoordig een bergsoort in Duitsland (ik weet niet hoever jij van de bergen af woont?!). Ook de andere zeldzame (verdwenen?) Rhingia (R. borealis) is niet (meer) in Nederland gezien, hoewel er in de jaren 70 van de vorige eeuw wel vrouwtjes zijn gezien in de buurt van Venlo.

Mi is dit Rhingia campestris. De poten zijn grotendeels zwart te noemen en de borststukrug is bruingrijs. R.rostrata heeft een meer blauwgrijs borststukrug.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

MarjoSmeets

Oké, bedankt Willem! De dichtsbijzijnde "bergen" zijn de heuvels van zuid Limburg  :D Kun jij me misschien vertellen wat ze dan bedoelen met die zwarte streep langs de zijkant, die R. rostrata niet zou hebben en R. campestris wel?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)

Iolaire

Ik denk dat je de zijnaden (en/of achterranden) van de rugplaatjes bedoelt. Die behoren bij R. campestris idd zwart ("donker") te zijn. Je kunt dat op jouw foto ook wel zien (de achterranden van de achterlijfsegmenten zijn enigszins donker). R. rostrata heeft dit (vrijwel) niet.

Willem Boomkens

MarjoSmeets

Ik vind dat lastig te zien Willem. Als ik de andere foto's bekijk, dan zou ik zeggen dat er op de ene foto wél zo'n streep zit en op de andere eigenlijk niet. Je ziet daar wel een soort naad lopen maar het is net hoe licht erop valt of die naad zwart lijkt of niet. Maar aangezien R. rostrata al zo lang niet meer voorgekomen is, zal het toch wel R. campestris zijn, dus daar houd ik het dan maar op.
Bedankt weer Willem!

Iolaire

Het is natuurljk goed om altijd uit te blijven kijken naar R. rostrata (ik bekijk ook nog altijd iedere snuitvlieg die ik tegenkom in mijn tuin en de kans dat er bij in de tuin eentje zit is zo'n beetje nihil (ik woon op fietsafstand van de Noordzeekust) :D

Die zwarte zijstreep is denk ik geen hard kenmerk. Ik zie ze ook geregeld zonder een hele duidelijke zijstreep. Het wordt ook niet specifiek genoemd in de boeken (tenminste niet in de boeken die ik heb). Een ander kenmerk is de lengte van de snuit: bij R. campestris is die langer dan de breedte van het oog in zijaanzicht. Bij de andere twee is de snuit beduidend korter.

Willem Boomkens

MarjoSmeets

Dan is dit dus duidelijk een R. campestris en voor de volgende snuitvliegen geld dan: altijd een foto van de zijkant proberen te maken, zodat de lengte van de snuit te zien is!  :D Bedankt voor de tip!

Menko Vlaardingerbroek

CiteerDe poten zijn grotendeels zwart te noemen en de borststukrug is bruingrijs. R. rostrata heeft een meer blauwgrijs borststukrug.
Is de kleur van het borststuk van belang? De snuitvlieg op deze foto, die ik een paar dagen geleden gefotografeerd heb in de Westbroekse Zodden, heeft een blauwgrijs borststuk, maar is toch een gewone R. campestris, neem ik aan.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Iolaire

:duim: Yep! Deze heeft iig de kenmerkende zwarte zij- en achterrandnaden (van de rugplaatjes) en ook nog 's de zwarte zijstreep waar Marjo naar verwees.

Ik moet toegeven dat deze idd een erg blauwgrijs borststukrug heeft. De andere kenmerken sluiten rostrata echter uit (naden, veel zwart op poten, lengte snuit toc breedte zijkant ogen)

Willem Boomkens

harry60

Ik heb vanmorgen deze foto genomen in Tongeren (Belgie) van een snuitvlieg, ik neem aan dat het ook een gewone is R. campestris ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

han.endt

Ja. De kans op een andere is ook uiterst klein.

Iolaire

CiteerJa. De kans op een andere is ook uiterst klein.
Ja, vrijwel nihil lijkt mij. Dat bleef in het 2e deel van dit topic een beetje op de achtergrond, denk ik. :D  

Willem Boomkens